החיות שמשגעות את עולם האינטרנט

מקדמי האתרים ומנוע החיפוש גוגל מעולם לא היו חברים טובים במיוחד: בעוד מטרתו המוצהרת של גוגל הייתה ונשארה לספק לגולש את האתרים הרלוונטיים ביותר עבורו, מקדמי האתרים תמיד היו צעד אחד קדימה והשתמשו בשלל שיטות ואמצעים על מנת לגרום לגוגל להתייחס דווקא אל האתר שהם מקדמים בתור האתר הרלוונטי ביותר.

מרבית השיטות הללו נסבו סביב תחום "בניית הקישורים", במהלכו יוצרים עבור אתר קישורים מאתרים אחרים ברשת, כאשר כל קישור הנבנה בצורה נכונה, מהווה הצבעת אמון באותו האתר מבחינת האלגוריתם של גוגל.

באופן מסורתי, מקדמי האתרים חילקו את עצמם למקדמים "לבנים" ומקדמים "שחורים" – בעוד המקדמים הלבנים השתמשו בשיטות שנחשבו לבטוחות ובעיקר לגיטימיות, מקדמי האתרים השחורים היו ידועים בכך שהם לא בוחלים בשום אמצעים על מנת לקדם את האתר שלהם.

בפועל, החלוקה לשחור ולבן השתנתה כל פעם שגוגל הוציאו עדכון אלגוריתם חדש, שיטות ישנות הפכו לפחות רלוונטיות ומסוכנות יותר, בעוד שיטות חדשות החליפו את השיטות הישנות.


ואז באה הפנדה…

כפי שניתן להבין, מקדמי האתרים כבר היו רגילים לשינויים במזג האוויר אצל גוגל, אבל כמעט שום דבר לא הכין אותם לעדכון הפנדה שהיה אחד העדכונים הגדולים ביותר בתולדות גוגל ובוודאי העדכון הגדול ביותר מאז 2005 שהייתה השנה הקודמת בה התרחשו שינויים גדולים במיוחד בגוגל.

כאשר העדכון יצא לראשונה בפברואר 2011, הוא היה ידוע בתור "עדכון החוואים", על שמם של אותם אתרים אשר שימשו כמעין חוות גידול לתכנים באיכות ירודה.

מטרתם המרכזית של האתרים הללו הייתה לספק קישורים מתוך מאמרים אל אתרים אחרים שנועדו לקידום בפועל, או לחוות תוכן אחרות אשר שימשו כמתווך באמצע הדרך. אכן, בתחילה לפחות, אלו היו האתרים הראשיים שנפגעו מן העדכון. ל

דוגמה, אתר מאמרים פופולרי במיוחד בשם  ezinearticles.com איבד תוך מספר ימים כ-90% מהנראות שלו בתוצאות החיפוש, ולכן התנועה אליו ממנוע החיפוש גוגל פחתה באופן משמעותי.


לנפילה של חוות התוכן האלו היה אפקט ישיר על כל תחום קידום האתרים מכמה סיבות : בראש ובראשונה, אתרים שקיבלו קישורים מאותם אתרי מאמרים והיו במעגל המשני ספגו גם הם פגיעה משמעותית מכיוון שהערך של אותם הקישורים בעיני גוגל ירד.

שנית , מקדמי אתרים החלו לחשוש משימוש באותם אתרי מאמרים ולכן הם היו הרבה פחות אטרקטיביים מאשר קודם לכן. חלק גדול מאתרי המאמרים ניסו לאכוף חוקים נוקשים יותר בנוגע לאיכות התכנים אותם הם מוכנים לקבל, אך עבור רבים מהם, היה זה כבר מאוחר מדי על מנת להתאושש…


עדר של פנדות

אחרי עדכון הפנדה המקורי, הגיע רצף של לא פחות מ – 25 עדכונים נוספים אשר נמשכו עד מרץ של השנה הזו, אז הפך עדכון פנדה לחלק אינטגראלי מהאלגוריתם של גוגל.

במהלך כל אותם עדכונים אשר חלקם שינו את פנדה עצמו וחלק רק עדכנו את מאגר הנתונים שלו, הסתבר שגם אתרים לגיטימיים אשר קודמו על ידי מקדמים "לבנים" נפגעו ממנו, קהילת הקידום העולמית נכנסה לסחרור שעד היום היא מתקשה לצאת ממנו.

גוגל ניסו לתקן את משבר האמון והציגו קווים מנחים לאיכות התכנים שהם מצפים למצוא באתרי אינטרנט, אך מדובר היה ברשימה ארוכה של דרישות שכמעט בלתי אפשרי למלא את כולן וחלקן אף מעורפלות למדי : לדוגמה, "האם המאמר מכיל ניתוח בעל תובנות או מידע מעניין מעבר לברור מאליו"?

חיות באות בצרורות (או לפחות בצמדים) בערך כשנה לאחר עדכון פנדה המקורי, החלו להסתובב ברשת שמועות על עדכון חדש הנועד לפגוע במקדמי אתרים אשר מבצעים קידום אתרים אובר. כאשר גוגל חשפה את העדכון שנודע הפעם בשם של חיה אחרת, פינגווין, הסתבר כי גם הפעם הוא פגע גם בהרבה מאוד אתרים אשר קודמו בשיטות לבנות כביכול.

לאחר שמקדמי האתרים ניפו שיטות קידום ישנות שכבר לא היו בשימוש נפוץ כגון "דחיסת מילות מפתח" (חזרה על ביטוי שוב ושוב), הם הבינו שהפעם העדכון נועד כנראה לנפות החוצה סוגים רבים של קישורים שנחשבו לקישורים באיכות נמוכה כגון קישורים מחתימות בפורומים, קישורים מאתרי אינדקס או קישורים שמקורם בהחלפות קישורים (תן לי ואתן לך).  


פינגווין לא רק הגביר את אפקט ההרתעה של גוגל, אלא בחלק מחברות הקידום אף גרם לעצירה של בניית הקישורים, תהליך אשר מהווה כאמור את מרבית עבודת הקידום.

פינגווין גם הוביל ללא מעט דיונים על קישורים "טובים" מול "רעים" והאם ניתן בכלל לסווג אותם ככאלו, או שגוגל פשוט מחפש מגוון גדול של סוגי קישורים שונים? כמו שניתן לצפות, גם הגבול בין שחור ללבן הלך והיטשטש, ומקדמים רבים מצאו את עצמם בתחום האפור : הם אמנם קידמו את האתרים של הלקוחות שלהם כפי שחשבו שנכון לעשות, אך העדכונים החייתים של גוגל השאירו אותם עם הלשון בחוץ…


מחשבות על זברות ואל מעבר לקידום…

אף אחד לא יודע מה בדיוק גוגל מתכננת בשנים הקרובות ואם שינוי האלגוריתם המשמעותי הבא אכן ייקרא זברה, אך מה שבטוח הוא שעוד ועוד חברות קידום מתחילות להציע שירותי שיווק משלימים אשר נועדו להציע עוד דרכים להגדלת התנועה אל אתרי אינטרנט ועסקים מקוונים.

לדוגמה, אחד התחומים הבוערים ביותר כיום הוא שיווק במדיה חברתית, במהלכו חברות מנהלות עמודי אוהדים או יוצרות קמפיינים של מודעות בפייסבוק. בסופו של דבר, בעל העסק או האתר הוא זה שנהנה ממגוון גדול יותר של שירותים והיצע.

לפרטים והצעת מחיר אטרקטיבית
בהתאמה אישית השאירו פרטים!