מה זה מיתוג מעסיק ומדוע עסקים וחברות חייבים להשקיע בו?

14.03.2024 | שהם לוי

תמונה של שהם לוי

שהם לוי

יועץ אסטרטגי לחברות ומומחה בעולמות הדיגיטל
שהם לוי הוא יועץ אסטרטגי לחברות ומומחה בעולמות הדיגיטל עם ניסיון של למעלה מ-15 שנה. את דרכו החל כעיתונאי ועורך ב"כלכליסט". הוא בעל תואר ראשון בכלכלה בהצטיינות ותואר שני במנהל עסקים, שניהם מהמסלול האקדמי של המכללה למנהל, שם שימש כמתרגל ומרצה במשך עשור. היתרון שהוא מביא הוא לא רק הבנה בשיווק דיגיטלי, אלא הבנה עסקית עמוקה במיוחד בעולמות B2B, טכנולוגיה, שוק ההון, השקעות נדל"ן והשקעות אלטרנטיביות.

אם אתם רוצים אתר ממיר ומעוצב,

שיווק שמקפיץ את העסק שלכם לשמיים

ושירות אישי מכל הלב,

הגעתם למקום הנכון!



השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מה זה מיתוג מעסיק ומדוע עסקים וחברות חייבים להשקיע בו?

14.03.2024 | שהם לוי

אם בעבר כל הוצאות השיווק של חברות התמקדו בהשגת לקוחות חדשים ושמירה על הלקוחות הקיימים, מגיפת הקורונה שהגיעה אלינו בסערה שינתה את הכללים.

בעידן של תחרות חדה וחריפה על המשאב האנושי, שבו כל עובד הופך למעשה לדמות דיגיטלית שכל אחד מכיר, חברות נדרשות להשקיע הרבה מאוד מאמצים כדי למשוך את הטאלנטים הגדולים אליהן.

השינויים הכלכליים גורמים לכך שחברות מקטינות או מגדילות את ההשקעה בהפיכתן לאטרקטיביות לעובדים, אבל המגמה הכללית ברורה: אף חברה עסקית לא יכולה להתעלם כיום מהצורך של השקעה במותג הארגוני. עובדים מעולים בונים ארגונים מצליחים ומשגשגים והתחרות על הכישרונות הגדולים רק הולכת וגוברת, גם אם נראה לעתים שהמגמות בשוק העבודה הן של שוק מעסיקים. העובדים המוכשרים נותרים מחוזרים מאוד בכל מצב כלכלי שהוא, מהסיבה שחברות ועסקים גדולים יודעים להגיע אל אותם טאלנטים דווקא בתקופות הקשות שבהם הסטארטאפים או העסקים הקטנים נחלשים.

ההיסטוריה של מיתוג העסק למשיכת עובדים וכישרונות חדשים

מיתוג מעסיק היה קיים עוד לפני, אבל אפשר להגיד שהוא נולד ב-2020.

חברות מבינות שממצב של עובדים הרודפים אחר מקומות העבודה, חל שינוי טקטוני. במוקדם או במאוחר, חברות שלא ישקיעו במיתוג מעסיק וחוויית העובד, יסבלו מצוואר בקבוק של כוח אדם כדי להתפתח.

לבעלי הכישרונות בעולמות המקצועות החופשיים כמו הייטק, תוכנה, מכירות, נדל"ן, שיווק ופיתוח עסקי יש מגוון ענק של אפשרויות תעסוקה.

כיום אין כמעט עסק או חברה, שלא משקיעה במיתוג מעסיק (או בשמו באנגלית: Employer Branding).

מעולם שבו עובדים רודפים אחר מקומות עבודה, עברנו לעולם שבו המעסיקים רודפים אחר עובדים.

המחסור בכישרונות ימשיך ללוות אותנו בעתיד הנראה לעין.

הוא מהווה איום של ממש על איכות העבודה בארגונים ועל השם הטוב של מותגים.

מה זה בכלל מיתוג מעסיק?

מיתוג מעסיק נוגע בכל צדדי השיווק לשימור עובדים קיימים וגיוס עובדים חדשים.

כל הוצאה כספית שמוציאה החברה למטרת גיוס עובדים היא מיתוג מעסיק. כל חשיבה או מהלך של הארגון שמטרתו לגייס עובדים, נכנס לתוך ההגדרה של מיתוג מעסיק.

האם אפשר למדוד את החזר ההשקעה בשיווק עובדים? כן.

תוכלו בקלות לבחון את אחוזי הנטישה של עובדים קיימים לעומת ההיסטוריה. לבחון גם מספרית כמה קורות חיים רלוונטיים קיבלתם כעת, לעומת היקף קורות החיים על משרות דומות שנפתחו בעבר. בשורה התחתונה הדרך הטובה ביותר היא לבחון כמה חסכתם על שימוש בחברות כוח אדם ובהד האנטרים למטרת גיוס עובדים.

ככל שמותג המעסיק שלכם יהיה חזק ומבוטן יותר, כך תצטרכו להשקיע פחות בחיבורים ומודעות דרושים.

ללא ספק, לא קל לבנות מותג מעסיק, אבל המדריך הזה יסייע לכם בדרך לבצע את זה בצורה הטובה ביותר.

5 אלמנטים שמיתוג מעסיק לא יכול בלעדיהם

  • שיקוף היתרונות היחסיים של הארגון
  • אותנטיות ואמינות – הרשתות החברתיות אכזריות, פנים וחוץ זהים
  • ערך וידע למועמדים פוטנציאליים
  • שקיפות מול מועמדים – שם הארגון הוא גם מה שאומרים עליו בחדרי חדרים
  • דאגה לעובדים הקיימים כבסיס להבאת חבריהם לארגון

מה זה לא מותג ארגוני הפונה לעובדים?

  • מסיבות ראוותניות ותצוגת שופוני לכולם
  • שלטי חוצות ענקיים ומנקרי עיניים שלא מעבירים מסר
  • היעדר תקשורת פנים ארגונית עם העובדים הקיימים
  • סביבת עבודה רעילה (יש לטפל בה לפני שמשקיעים בשיווק)
  • היעדר מחוברות למשימה של החברה

עקרונות למיתוג מעסיק לבעלי תקציבים נמוכים

  • משוב ושיחות אישיות – הגבירו שביעות רצון
  • הדרכות לינקדאין ואינסטגרם לעובדים קיימים
  • רשתות חברתיות אורגניות – פרויקט של הכר את העובד (גאווה ארגונית)
  • הפקת פודקאסט ארגוני – עלות הציוד זניחה

הצורך לבנות את המעסיק כמותג מגיע מעולם של מותגים שרק מתחזק

כמעסיקים או כעובדים, אתם נדרשים להסתכל סביב.

העובדים מתחרים על מקומות העבודה הבאים שלהם כל הזמן, המעסיקים הבאים מתחשבים במקומות העבודה ובמיתוג שלהם כדי לקבל את העובדים או לא לקבל אותם.

תחשבו על זה כך: יחידה כמו 8200 או מצו"ב פותחת את הדלת לאינספור מעסיקים שהיו שמחים להעסיק את אותם המשוחררים. היחידות הללו גם מפחיתות את הצורך בלסנן את המועמדים, בגלל המיתוג היוקרתי שיש לאותן יחידות וההצלחות של הבוגרים שלהם.

אנחנו בעולם של מעסיקים כמותגים, בעולם כזה אתם כמעסיקים שדורשים שהעובדים יביאו איתם הצלחות קודמות, הצטיינות ועוד, אתם נדרשים גם כן להפוך את עצמכם למותגים כמעסיקים. האם אתם משקיעים בזה מספיק?

להסתכל מהמשקפיים של העובד על מיתוג המעסיק – זו הדרך להבין את החשיבות שלו

מיתוג מעסיק הוא לא רק עבור המעסיק, אלא עבור העובדים שעובדים בארגון. אם חברת ההייטק תהפוך למותג, היא גם תשאיר אצלה את העובדים הקיימים. כולנו רוצים לעבוד במותג.

כשאתם באים לספר היכן אתם עובדים, תמיד אתם מעדיפים להגיד במילה אחת: אפל, גוגל, מיקרוסופט. אם מדובר בחברות ישראליות אז זה פרטנר, סלקום, הרצוג פוקס נאמן. או פירמת רואי חשבון מהשורה הראשונה נניח EY.

אנחנו מכירים ומקבלים מותגים, הם שווים הון למי שבנה אותם. הם דורשים הון אבל הרבה יותר נמוך כדי לתחזק אותם לאחר הבנייה. התשואה על מותגים היא אינסופית לעתים, כל עוד הם לא נפגעים.

הקושי בלגייס כשאתה לא מותג, רק הולך וגדל כל הזמן. לכן אתם חייבים להיות מותג. תצטרכו להוציא הרבה יותר כסף על פרסום ויחסי ציבור אם לא תהיו מותג.

העבודה ההיברידית מקלה את המעבר שבין עבודות ואת התחלופה

כמה האיום של מחסור בעובדים הוא מהותי? מאוד.

התחרות על העובדים שלכם בתור מעסיקים רק תלך ותחריף בגלל הדיגיטל והטכנולוגיה המתקדמת.

העבודה מהבית במקומות רבים, רק מגדילה את הנוחות שבעזיבת מקומות עבודה.

תחשבו כמה קל יותר לעזוב מקום עבודה שבו עובדים יותר מהבית ולא רואים את העובדים האחרים. העובדים פחות מחוברים לארגון ויותר מחוברים למשימות האישיות שלהם. הפרידה שלהם קלה והקשרים החברתיים חלשים. מאידך, העבודה ההיברידית היא למשל חלק מאותם השינויים במקומות העבודה.

מקום עבודה שלא מציע כיום עבודה היברידית, עלול למצוא את עצמו בנחיתות משמעותית, לעומת מקומות עבודה שכן מציעים את התנאים הללו.

הקלות שבה ניתן להגיע אליהם, למשל דרך פרופיל בלינקדאין. בעוד שבעולם הישן, הדרך להגיע אליהם עברה דרך עמוד של קורות חיים בלבד שנשלחו לפעמים בפקס.

האם יש קשר בין והחזר על השקעה במיתוג מעסיק גם בלקוחות חדשים?

כן. בהרבה מאוד מקרים, מאמצי שיווק שמטרתם להביא עובדים חדשים או להשאיר את הקיימים, משפיעים גם על הלקוחות העסקיים של החברה.

תחשבו שלקוחות החברה רואים שהיא משקיעה מאוד באנשים שמעניקים להם שירותים, כדי להרגיש בנוח במקום העבודה, הם מבינים שיש עסק שחושב לטווחים ארוכים ורוצה לשמור על רמת השירות.

אבל לא רק. אם ניקח לדוגמה את תחום יחסי ציבור למיתוג מעסיק, הרי שכתבות שאכן מטרתן לגייס עובדים, מסייעות גם בגיוס של לקוחות. חברה שלוקחת משרד יחסי ציבור שמטפל במיתוג מעסיק.

אם יבצע עבודה מקצועית, יצליח לייצר עבורה החזר גבוה גם בכל הנוגע לפניות של לקוחות מתעניינים. וגם: לחזק מכירות שעומדות להתרחש.

למה להשקיע במיתוג מעסיק?

אתם צריכים להשקיע בעובדים שלכם, חד וחלק. ערב גיבוש, מסיבות יום הולדת, נופש חברה וגם תנאים מיוחדים שיש רק אצלכם, הם חלק בתחרות העזה על הכישרונות.

רמת התחרות על עובדים עלתה ומי שלא משקיעים במיתוג מעסיק, יתקשו מאוד בגיוס של עובדים חדשים וייתכן שגם יאבדו עובדים קיימים.

איך משקיעים בפועל במיתוג מעסיק?

השקעה ישירה ושקופה בעובדים

אין מיתוג מעסיק בלי להשקיע קודם כל בעובדים הקיימים.

הסיבה היא שכל כך הרבה חברות חטאו והסתכלו רק החוצה אל העובדים הבאים. במקום להשקיע קודם כל את המאמצים הראשונים בעובדים הקיימים שלהם.

עובדים מרוצים הם מנוע ההמלצות הכי הכי חזק של עסק לעובדים נוספים. שיטות חבר מביא חבר, הן הכלי הכי אפקטיבי להבאת עובדים במגזר ההייטק.

כשאתם ממליצים לחברים שלכם על מקום העבודה, יש בכך שבירת קרח ודעות שונות. הכלי הזה הוא קריטי במיוחד לעסקים קטנים. ככל שהעסק קטן יותר, המותג שלו חלש יותר וכך הוא צריך להשקיע הרבה יותר בעובדים הקיימים שלו.

נכון שיש לעסק קטן הרבה פחות משאבים להשקיע בעובדים הקיימים, אבל הוא פשוט חייב לעשות את זה, עם העיניים לעובדים הבאים.

גם אקססוריז וחפצים מיוחדים שהעובדים מקבלים ביום הכניסה לעבודה הם חלק ממיתוג המעסיק שלכם.

נסו להיזכר בכל החברות ברשת הלינקדאין שראיתם את העובדים שלהם מציגים את החפצים שהם קיבלו ביום הראשון לעבודה. זה בדיוק מיתוג מעסיק, כל העובדים הפוטנציאליים של החברה, רואים את הדברים שקיבלו מי שהתקבלו לעבודה. אז הם שוקלים לבדוק איזה משרות יש לכם להציע. אבל זה לא השיקול היחיד, כאן נכנסת לפועל השיחה האישית.

יחסי ציבור בעיתונות

ההוצאה הכי גדולה ואפקטיבית בעולם שיווק הארגון כדי לבנות מותג בקרב עובדים הוא יחסי ציבור.

הדרך של עובדים להכיר את החברה ולשמוע על ההישגים שלה, עוברת הרבה פעמים דרך ערוץ כתבות חדשותיות, מאמרי דעה והופעות בטלויזיה. זהו כלי אפקטיבי, מאחר ועובדים פוטנציאליים שרואים את הכתבות על החברה, מבינים שהיא עושה משהו חדש, חשוב ומעניין.

חברות שמשקיעות ביחסי ציבור, יכולות לרתום אותם הגאווה הארגונית של עובדים.

אפשר לקחת דוגמה אפילו ממלחמה עזה, הצגת מעשי התנדבות וקטיף של עובדים, מעלה את המורל וגורמת לעובדים לגאוות יחידה.

במלחמת עזה שהתרחשה בשנת 2023, עובדים בכל ארגון רצו ורוצים להיות משמעותיים במלחמה.

הפקת פודקאסט ארגוני

פודקאסט הפך לכלי מעולה למשיכת עובדים חדשים. הסיבה היא שפשוט הוא כלי אפקטיבי כדי לתקשר את העשייה הארגונית והתוכן שיוצא מהארגון בצורה אותנטית ואמיתית. זה מה שעובדים פוטנציאליים מחפשים, במיוחד עובדים בני דור Y ו-Z, אלה שארגונים הכי רוצים. כן פודקאסט יכול לשרת בפועל שתי מטרות: לקוחות חדשים ועובדים.

ככל שעובדים חיצוניים יאזינו לאנשי הארגון ויבינו את מידת המומחיות והמקצועיות שלהם, ביום מן הימים הם יצרו איתם קשר מאוד מיוחד ויבקשו לעבוד איתם. זה כלי שעובד בצורה הטובה ביותר, בדרך שלא תוכלו אפילו לדמיין.

הקשר שנוצר בין מאזיני פודקאסט לבין השדרנים, יכול להיות מיוחד מאוד בדרך שתביא אליכם את העובדים הבאים. המאזינים מבינים שהמנחים הם אנשי מקצוע מהשורה הראשונה. ולכן הם מציעים את התוכן שלהם לקהל רחב.

כמה עולה הפקדת פודקאסט לארגון אתם בטח שואלים?

עלויות של הפקת פודקאסט מתחילות ב-0 שקלים. כן כן, זה אפשרי אם תעשו זאת בעצמכם.

העלויות יכולות להגיע ל-5,000 שקל לפרק של וידאו קאסט מושקע ביותר, כולל הפקה יוקרתית. הכל עניין של תקציב וסדרי עדיפויות.

עמוד אינסטגרם של חוויות

זה בהחלט עובד.

אינסטגרם וטיקטוק הן רשת חברתית מצוינת כדי להציג סרטונים וחוויות של עובדי הארגון.

עובדים בוודאי יבדקו את הנכסים הדיגיטליים ויחפשו את עמוד האינסטגרם כדי להבין על האווירה. אבל לא רק, אם יש לכם משרדים אטרקטיביים, זו ההזדמנות שלכם להציג את התמונות של המשרדים בעמוד האינסטגרם.

עמוד פייסבוק של גאווה ארגונית

ואם שוב מזכירים את מלחמת עזה, גאווה ארגונית ושייכות, אפשר לראות למשל את הפעילות של התאחדות יועצי המשכנתאות.

התאחדות יועצי המשכנתאות יצאה בקמפיין לחיזוק מותג ההתאחדות בקרב הציבור הרחב. יועצי ההתאחדות הציגו במשך תקופה ארוכה, שורה של טיפים ועצות להתנהלות כלכלית נכונה. בדרך זו יותר יועצים הרגישו מחוברים להתאחדות וגם הקהל קיבל עוד ועוד ערך ותובנות.

פרופילי לינקדאין ועמוד חברה בלינקדאין

הרי לינקדאין היא הרשת בה' הידיעה כדי לבנות ולייצר מיתוג מעסיק.

ראשית, כדאי מאוד לקרוא את המדריך באתר שלנו לבניית פרופיל מעולה בלינקדאין.

החשיפה בלינקדאין אינה רק של העמוד העסקי של החברה או פרסום של משרות חדשות. מטרתה לייצר הרגלים בקרב עובדים קיימים.

העובדים הם כלי בידנו כדי לתקשר את הארגון החוצה מול מועמדים פוטנציאליים.

יהיה לגיטימי מאוד לעודד את העובדים שלכם לייצר תוכן בלינקדאין. הרי אנחנו רוצים להראות שהם מומחים ומציגים את היכולות שלהם בפני מועמדים פוטנציאליים. סדנאות לינקדאין לעובדים זה משהו שבהחלט יכול לעבוד. סדנה תסייע לעובדים בהשבחת הפרופילים שלהם בלינקדאין.

מהם בכלל הכלים כדי למדוד את אפקטיביות מיתוג המעסיק שלכם?

כמו בכל תחום בעולם השיווק, אחרי מה שלא נמדד, לא ניתן לעקוב.

לכן בנתה האקדמיה לחדשנות HR, מודל למדידה של אפקטיביות מיתוג מעסיק.

אחד הפרמטרים הכי חשובים של מיתוג המעסיק, שמשליך גם על שביעות הרצון מהארגון, הוא שיעור ההפניות של מועמדים מעובדים קיימים.

אפשר להגיד כלל שזהו אחד המדדים הכי חשובים.

נדבך נוסף שקל מאוד לעקוב אחריו ולמדוד אותו, הוא מעורבות של עובדים ברשתות החברתיות. אבל הצד הזה תלוי גם מאוד במעסיק. חברות רבות, הקימו עמודים ייעודיים כמו Life at, הבאים לתאר את סביבת העבודה. עידוד של עובדים למעורבות ברשתות החברתיות, והעלאת תכנים וחוויות ממקום העבודה, משפרת את תחושת הגאווה של העובדים.

תזכרו, עובדים רוצים להיות גאים במה שהם עושים.

זהו אחד הטרנדים הבולטים ביותר בכלל בעולם העבודה, חיפוש אחר משמעות. כפי שהצגנו למעלה, פעילות בסושיאל אכן חשובה.

כיצד אפשר למדוד את התשואה על בניית המותג הארגוני?

הרבה פעמים מעסיקים ועסקים תוהים נניח ואני משקיע בבניית המותג הארגוני בפני עובדים, איך אפשר בכלל אפשר למדוד את זה?

התשובה הפשוטה היא שהמדידה של פעולות ומותג המעסיק הן מאתגרות מאוד.

הדרך הראשונה לעשות את זה היא

אחד הכלים הוא למשל משך הזמן שעובד ממוצע נשאר בחברה ובתפקיד. מדדים נוספים הם כמות הפניות האקטיביות לכל משרה שמתפרסמת. מותגים מקבלים הרבה יותר פניות.

הכלים למדידת מיתוג מעסיק על פי AIHR

צוות המומחים שלכם

שהם לוי

ספיר לוי

נעם מעודה

ליעד שר

עדי טנדלר

לקוחות ממליצים

לפני שאתם עוזבים…

קבלו מאיתנו ללא עלות מדריך איך לשווק משרד עורכי דין

לפני שאתם עוזבים… קבלו מאיתנו ללא עלות מדריך איך לשווק משרד עורכי דין