אופטימיזציה, אפיון אתר ותוכן מעניין, הם שלושת היסודות הכי חשובים טרום בניית האתר שלכם. הם יקבעו עד כמה עבודת קידום האתר בהמשך תהיה נכונה ופשוטה. לצערנו, הרבה מתעניינים בבניית אתר, מגיעים ללא כל ידע מוקדם. אבל הלקוחות שמבקשים לבנות אתר, חייבים להבין שאם הם לא ידרשו מהחברה שמקימה עבורם את אתר האינטרנט, לאפיין ולבנות אותו תוך הבנה יסודית ב-SEO, כך יהיה קשה יותר לקדם אותו בהמשך הדרך.
פעמים רבות הנהירה להקמת אתר אינטרנט, איננה מלווה במחשבה ובחינה מספקת של הדברים. אלא במטרה יחידה, להעלות אתר לאוויר ומהר. דבר זה עלול לגרום לתהליך פיתוח אתר לא איכותי שלא יביא למיצוי מקסימלי של פוטנציאל הקידום האורגני של האתר. לכך יש השפעות בהמשך הן מבחינת מיתוג העסק ותדמיתו והן מבחינת קידום האתרים במנועי החיפוש של גוגל ובכלל.
בניית אתרים באינטרנט זהו עולם שלם. מאות אנשים מבקשים לפרסם את עצמם, את העסק שלהם או סתם לפרסם איזה שהוא נושא ולחשוף אותו לעולם משתמשים ברשת האינטרנט. לכן תעשיית בניית האתרים באינטרנט הפכה לעולם כה גדול ומפותח והיא מוסיפה להתפתח מדי יום ביומו.
עקב כך רבים נוהרים לחברות בניית אתרים באינטרנט במטרה להקים לעצמם אתר. פעמים רבות הנהירה איננה מלווה במחשבה ובחינה מספקת של הדברים, אלא במטרה יחידה, להעלות אתר לאוויר ומהר. דבר זה עלול לגרום לתהליך פיתוח אתר לא איכותי העלול לגרום נזק הן מבחינת מיתוג העסק ותדמיתו והן מבחינת קידום האתרים במנועי החיפוש של גוגל ובכלל.
במאמר זה ננסה לגעת בשני נושאים חשובים שיסייעו לכם להבחין היכן לתת את הדגשים לחברת בניית האתרים שבחרתם, ולחברת ניהול התוכן והתחזוקה של האתר.
דגשים בבניית אתרים לטובת קידומם:
לב האופטמיזציה: היררכיה נכונה של תפריטים ועמודים באתר שלכם
כמו בכל תוכן עניינים שאתם קוראים, ספר, או כל קורס, הרצאה ותוכן שתצטרכו, תמיד יש היררכיה. ללא היררכיה, לא יצליחו להבין את הסדר. גוגל בזכות בינה מלאכותית, מנסה להתחקות עד כמה שניתן ולחשוב כמו משתמש.
כל אתר אינטרנט שנבנה צריך להתאפיין בהגדרה נכונה לא רק של עמודים, אלא של המיקום הנכון שלהם. באתר אינטרנט של עורכי דין, יופיע למשל בעמוד הבית העיסוקים העקריים של המשרד. בתפריט הראשי נוכל לבחור האם לשים את השירותים כעמודים שלהם גישה מעמוד הבית, או שנבחר לשים אותם תחת קטגוריית שירותים. לכל החלטה כזו למשל, תהיה השפעה עד כמה יהיה קשה לקדם כל עמוד שירותים בגוגל.
ייתכן, שתבחרו לשים את אחד העמודים שהוא עיקר פעילות המשרד בתפריט הראשי ולהגדיר למשל ליטיגציה מסחרית. במקביל תבחרו לייצר בתפריט גם שירותים נוספים ותחתם תוכלו להכניס שירותים פחות רווחיים או כאלה שפחות חשוב לכם שיעלו בסריקה של גוגל.
זו רק דוגמה, לכל החלטה שתקבלו יש השלכות חשובות על קידום האתר שלכם בהמשך. זה לא שמקדם אתרים לא יוכלו אחר כך לבקש מכם לשנות, אבל כפי שאתם יודעים, כל שינוי עולה כסף. אבל כסף הוא לא רק הבעיה, אלא שהזמן מרגע השינויי ועד להשפעה שלו, לוקח עוד זמן. אם מראש תבנו היררכיה מיטיבית שמשלבת בין מטרות העסק, למטרות האתר, כך תוכלו גם לסייע למקדם אתרים שלקחתם להגיע לתוצאות טובות יותר. הוא פשוט יצטרך לעסוק בסוגיות אחרות ומהותיות כמו אופטימיזציה של עמודים אחרים.
כתיבת נכונה של תוכן – אופטימיזציה על העמודים
פסקה זאת אינה נוגעת לבעלי חברות בניית אתרים אלא לכם עצמכם או לחברות ניהול תוכן ותחזוקת אתרים.
את הטקסט באתר שלכם חשוב מאוד שאתם, בעלי האתר תכתבו או לפחות תהיו מעורבים מאוד בכתיבתו, אחרי הכול אתם מכירים בצורה הטובה ביותר את משמעות האתר ומטרותיו. לכן הנה כמה דגשים שיעזרו לכם לכתוב טקסט טוב שיסייע לכם בתהליך קידום האתר באינטרנט.
חברת בניית האתרים שלקחתם, תדרש לבצע אופטימיזציה בסיסית של כל עמוד ועמוד. כלומר, אותה חברה תדאג שבתוסף שנקרא SEO Yoast, כל עמוד ועמוד יצביע על צבע ירוק. כלומר שבכל עמוד פנימי בוצעה אופטימיזציה בסיסית מאוד של התוכן לקידום בגוגל. זהו כמובן שלב מאוד מאוד בסיסי, שכל חברת בניית אתרים מתחילה מכירה ויודעת.
מילות מפתח באתר שאתם עומדים לבנות
בנייה נכונה של אתר, מגדירה מראש באיזה מילת מפתח יתמקד כל עמוד ועמוד שעומד להיבנות. העמודים העיקריים באתר צריכים להיות מוכוונים לעבר הביטויים בעלי נפח החיפוש הגבוה ביותר האפשרי.
הקפידו על כתיבת תוכן הכולל את מלות המפתח אותן אתם מעוניינים לקדם במנועי החיפוש. אם למשל האתר שלכם עוסק בקידום אתרים נסו שהביטוי "קידום אתרים" יופיע פעם או פעמיים בכל פסקה שאתם כותבים. זכרו כי אזכור מועט מדי של הביטוי לא יהיה אפקטיבי אך אזכור רב מדי שלו, עלול להיחשב ספאם ולהזיק תחת להועיל לקידום.
כמות התוכן באתר
אתרים שהם עשירים בתכנים, לרוב יהיה הרבה יותר קל לקדם אורגנית. לצערנו, רוב העסקים בישראל לא משקיעים מספיק בתוכן באתר שלהם, במקרה הטוב. במקרה הגרוע עסקים מתפתים כדי לרכוש הרבה מאוד תוכן זול וחסר משמעות, כל זה בתקווה שהתוכן הזה יקדם את האתר שלהם. בפועל נוצר מצב הפוך, הגולשים מגיעים מגוגל אל האתר, מתחילים לקרוא את התוכן ונוטשים מבלי להשאיר פרטים.
התוכן הוא המלך, לא סתם נשמע ההיגד הזה כל פעם. גם אם אתם בעלי עסקים עמוסים מאוד, השקיעו בתוכן של האתר שלכם, אל תתפתו כדי לרכוש תוכן זול של 10 אגורות למילה. צרו כמה שיותר מאמרים ודרשו מראש מחברת בניית האתרים שלכם להגדיר לכל מאמר שעולה לאתר, מהי מילת המפתח שתהיה מאחורי אותו מאמר.
ככלל, אין צורך להעמיס על הקורא תכנים רבים מדי בדף הראשי, עם זאת כתבו לפחות 500 מילים.
כדאי לתת למנועי החיפוש להבין שכאן מדובר על בניית אתרים ותחזוקת אתרים איכותיות והאתר טוב ורלוונטי. לכן חשוב להקדיש תוכן בעמוד הבית לנושאים החשובים באתר, כך אפשר גם לייצר עוד הפניות וקישורים למאמרים פנימיים באתר.
תוכן מעניין
השתדלו לכתוב תוכן נכון, רלוונטי ומעניין לגולשים. החשיבה בבחירת התוכן מתחילה ממה אתם חושבים שהגולשים יחפשו הכי הרבה. אחר כך אפשר להיעזר גם בשאלות גוגל פשוטות שאתם מקלידים. אחת הדרכים לדעת מה הם ביטויי כסף ומה הגולשים צריכים, היא לראות בכל ביטוי וביטוי האם מישהו הסכים לשלם על מודעות. כלומר כל ביטוי שתקלידו, בדקו כמה מודעות קיימות עליו. ביטויים חשובים ושמכניסים כסף, תמיד יהיו מלווים בכמה וכמה מודעות.
קהל היעד הוא השיקול הראשון בקביעת אופי התכנים כמובן, אתרים לגיל הזהב יכללו תכנים שונים מאשר אתרים לבני נוער ואלו יכללו תכנים אחרים מאשר אתרים לחרדים. אם תרבו לכתוב תוכן המותאם למנועי החיפוש מבלי לדאוג כי יענה על צורכי המשתמשים רק תזיקו לאתר שלכם.

אחרי הכל אם כל תהליך בניית אתרים באינטרנט, יעשה לשם קידום האתר ולא לשם עזרה למשתמש, הרי שהגולשים יכנסו לאתר אך גם יצאו ממנו במהירות. בנוסף לכך אם תשתמשו בתוכן איכותי גם מנועי החיפוש יעריכו אתכם וידרגו אתכם גבוה יותר משום שמנועי החיפוש מנתחים ומעריכים את התנהגות הגולשים. אתר בעל תעבורה יפה, הגדלה והולכת, ובעל אחוזי נטישה נמוכים נתפס בעיני המנועים כחשוב ורלוונטי.
אפקט ארגז החול – ואיך הוא מסייע בעת אופטימיזציה?
חברות בניית אתרים רבות שאין להן ניסיון בקידום אתרים, לא מודעות לפעמים לאפקט ארגז החול.
אפקט ארגז החול הוא תופעה בה אתר חדש מדורג במקומות נמוכים ולפעמים לא הגיוניים במנוע החיפוש של גוגל. לאחר תקופה אם גוגל מוצא לנכון, הוא מתחיל לקדם את האתר החדש בתוצאותיו. בייחוד כשמדובר על בניית אתרים לחברות ולעסקים חשוב לנסות ולהימנע מאפקט זה. ניתן לנקוט בכמה תהליכים במסגרת בניית האתר ולמנוע את אפקט ארגז החול. החשוב ביותר מתמקד בעובדה שאפקט ארגז החול פועל על אתרים חדשים וכמו כן על כתובות אינטרנט חדשות.
השתדלו עוד בתהליך בניית אתרים באינטרנט להעלות את האתר שלכם לאינטרנט. עכשיו נסביר מדוע האפקט הזה הוא מהותי לכל נושא האופטימיזציה של האתר.
הכינו דף "בקרוב" שיהיה כתוב בו למשל "האתר בתהליך בניית אתרים חזרו מאוחר יותר בכדי להתעדכן". ככה בעצם תצברו אצל גוגל וותק ואפקט ארגז החול ישפיע פחות או כלל לא.
הרי עוד בתהליך הבנייה אתם תוכלו לבחור ולשנות את מיקומי העמודים בתפריטים. ברגע שתעלו את האתר עם העמודים הראשונים הקיימים, במידה ועמודים חשובים התחילו להיות מדורגים בגוגל, תוכלו לבקש מחברת בניית האתרים, עוד שיפורים ושדרוגים רלוונטיים לצורך קידומם בגוגל.