איך לנהל פרקטית את השיווק באי וודאות הולכת וגוברת?

כמנהל שיווק חיצוני לחברות ועסקים, אני מכיר היטב את הרגע הזה. הרגע שבו תוכנית שנתית, שבניתי בעמל רב במשך חודשים, הופכת ללא רלוונטית בן לילה. משברים ביטחוניים כפי שיש ללא הרף בשנים האחרונות, תפנית כלכלית חדה או זעזוע פוליטי – כל אחד מאלה יכול למחוק במחי יד הנחות יסוד, תקציבים וקמפיינים שתכננתי. התחושה המוכרת של עבודה יסודית היורדת לטמיון היא חוויה שכיחה עבורי ועבור מנהלים אחרים הפועלים בסביבות תנודתיות, ובמיוחד בישראל, שבה אי-הוודאות היא חלק מהשגרה שלנו.

תמונה של שהם לוי

שהם לוי

איש יחסי ציבור ושיווק בדיגיטל. הבעלים של חברת קריאייטיביטי פי אר המספקת שירותי יחסי ציבור ושיווק למותגים בעולמות המשפט, פיננסים וכלכלה. מנחה פודקאסט ציפור פיננסית.
שהם לוי הוא הבעלים של חברת קריאייטיביטי פי אר אשר מתמחה ביחסי ציבור ושיווק בדיגיטל. שהם, אשר החל את דרכו כעיתונאי ועורך ב"כלכליסט", הינו בעל 15 שנים ניסיון בתחום. הוא בעל תואר ראשון בכלכלה בהצטיינות ותואר שני במנהל עסקים, שניהם מהמסלול האקדמי של המכללה למנהל, שם שימש כמתרגל ומרצה במשך עשור. היתרון שהוא מביא הוא לא רק הבנה בשיווק דיגיטלי, אלא הבנה עסקית עמוקה במיוחד בעולמות B2B, טכנולוגיה, שוק ההון, השקעות נדל"ן והשקעות אלטרנטיביות. שהם הפך בשנים האחרונות לאחד המומחים המרכזיים בישראל בהפקת ושיווק פודקאסטים לחברות ויחידים, כאמצעי להגדלת הפעילות העסקית ובניית מותג.

אם אתם רוצים לשווק את העסק שלכם בדיגיטל, לקבל לידים ולהגדיל את נפח העבודה, צרו קשר ונבצע שיחת ייעוץ.
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

איך לנהל פרקטית את השיווק באי וודאות הולכת וגוברת?

כמנהל שיווק חיצוני לחברות ועסקים, אני מכיר היטב את הרגע הזה. הרגע שבו תוכנית שנתית, שבניתי בעמל רב במשך חודשים, הופכת ללא רלוונטית בן לילה. משברים ביטחוניים כפי שיש ללא הרף בשנים האחרונות, תפנית כלכלית חדה או זעזוע פוליטי – כל אחד מאלה יכול למחוק במחי יד הנחות יסוד, תקציבים וקמפיינים שתכננתי. התחושה המוכרת של עבודה יסודית היורדת לטמיון היא חוויה שכיחה עבורי ועבור מנהלים אחרים הפועלים בסביבות תנודתיות, ובמיוחד בישראל, שבה אי-הוודאות היא חלק מהשגרה שלנו.

הפתרון, כפי שאני רואה אותו, אינו טמון בניסיון לבנות תוכנית סטטית "חסינה" יותר, אלא באימוץ שינוי תפיסתי יסודי: מעבר מתוכנית קשיחה למערכת דינמית של תכנון מתמשך. אני טוען כי אי-הוודאות אינה עוד אירוע חריג שיש לשרוד, אלא תנאי הפעולה הבסיסי החדש שלנו. כדי לשגשג בסביבה כזו, אני מאמין שעלינו, בארגוני השיווק, לבנות מערכת אדפטיבית המושתתת על שלושה עמודי תווך: מסגרת אסטרטגית גמישה, נזילות פיננסית ומודיעין בזמן אמת. במאמר זה, אני מציג מתווה מעשי ומשולב להטמעת מערכת זו, במטרה להפוך את השיווק שלנו ממרכז עלות תגובתי למנוע צמיחה חסין ופרואקטיבי.

מסגרת השיווק החסינה – בניית מערכת הניווט

בחלק זה, אני מניח את היסודות המתודולוגיים לתכנון וביצוע אסטרטגי בעולם תנודתי. אני מציג את "מחסנית החוסן" (Resilience Stack) – מערכת משולבת שבה מסגרות עבודה שונות פועלות בתיאום.

ממסמך סטטי למעקות בטיחות דינמיים: תפיסת השיווק האג'ילי

מניסיוני, הכישלון של תכנון שיווקי מסורתי, המבוסס על קמפיינים גדולים וארוכי טווח ("big-bang"), נעוץ בחוסר יכולתו להסתגל לשינויים. גישה זו נועלת צוותים ותקציבים באסטרטגיות שנקבעו חודשים מראש, וכאשר פורץ משבר, התוצאה היא בזבוז משאבים והחמצת הזדמנויות.

המענה שאני מציע לכך הוא אימוץ עקרונות השיווק האג'ילי, המעבירים את המיקוד ממסירת תוכנית קבועה מראש לאספקת ערך מתמשך. תפיסה זו מושתתת על מספר ערכי ליבה: תגובה לשינוי על פני היצמדות לתוכנית, איטרציות מהירות על פני קמפיינים גדולים, הסתמכות על נתונים ובדיקות על פני דעות והנחות, ושיתוף פעולה על פני עבודה במחלקות מבודדות (סילואים).

יישום מעשי – זרימת העבודה בשיווק אג'ילי:

  • ספרינטים (Sprints):

    פירוק פרויקטים גדולים למחזורי עבודה קצרים, בדרך כלל בני שבועיים עד שישה שבועות, שבסופם מסופק תוצר בעל ערך. מתודולוגיה זו מאפשרת לנו לעצור או לשנות כיוון של קמפיין באמצע הדרך בתגובה לאירוע חיצוני, מבלי לבטל את כל הפרויקט.

  • פגישות יומיות (Daily Stand-ups):

    פגישות יומיות קצרות, בנות 15 דקות, שבהן כל חבר צוות מסנכרן את התקדמותו, מציף חסמים ומבטיח שהצוות כולו יכול להגיב לשינויים במחזור של 24 שעות.

  • לוחות קאנבן (Kanban Boards):

    שימוש בכלים ויזואליים (כמו Trello, Asana או Jira) כדי להפוך את כל משימות הצוות לשקופות, לעקוב אחר התקדמות ולנהל את זרימת העבודה בשיתוף פעולה.

  • צוותים רב-תחומיים (Cross-Functional Teams):

    הקמת צוותים קטנים ואוטונומיים הכוללים את כל הכישורים הנדרשים לביצוע פרויקט מקצה לקצה (למשל, קריאייטיב, אנליטיקה, רכש מדיה). מבנה זה מקצר דרמטית את זמני הביצוע ומפחית את התלות בגורמים חיצוניים.

הצלחתה של מתודולוגיה זו אינה תיאורטית.

חברות כמו בנק ING, שהתמודד עם תחרות גוברת והעדפות לקוחות משתנות, אימץ מודל אג'ילי שהוביל לקיצור זמן היציאה לשוק ולהגברת שביעות רצון הלקוחות. בנק סנטנדר עבר לקמפיינים קצרים בני שבועיים, מה שהוביל לעלייה של 12% בנאמנות הלקוחות ולציון NPS הגבוה ביותר מזה 17 שנים.

חברת הטכנולוגיה SEMRush בנתה צוותי שיווק אוטונומיים שהצליחו להוסיף 500,000 משתמשים חדשים תוך שמונה חודשים בלבד. מקרים אלו מדגימים כיצד אג'יליות מתרגמת לעלייה במהירות, בביצועים ובצמיחה עסקית.

מיפוי עתידים מרובים: אמנות תכנון התרחישים

מניסיוני, הסתמכות על תחזית אחת, "הסבירה ביותר", היא מתכון לאסון בסביבה הפכפכה. תכנון תרחישים הוא כלי אסטרטגי המאפשר לנו כארגונים ליטול שליטה על ידי זיהוי מגוון של עתידים אפשריים והכנה מראש לכל אחד מהם.

תהליך תכנון התרחישים – כך אני ממליץ ליישם אותו צעד-אחר-צעד:

  1. זיהוי מניעים מרכזיים וגורמי אי-ודאות קריטיים:

    עלינו לערוך סיעור מוחות לזיהוי הכוחות החיצוניים בעלי הפוטנציאל הגדול ביותר לשבש את התוכנית שלנו – שינויים כלכליים, רגולטוריים, מהלכי מתחרים או מצבים ביטחוניים.

  2. פיתוח תרחישים (ושמירה על פשטות):

    יצירת 3-4 תרחישים עתידיים שהם סבירים אך שונים מהותית זה מזה. מסגרת עבודה שאני ממליץ עליה כוללת: תרחיש 최악 (Worst-Case), תרחיש אופטימי (Best-Case), תרחיש סביר (Most-Likely), ותרחיש "קלף משוגע" (Wild Card) המתאר אירוע משבש בעל סבירות נמוכה אך השפעה גבוהה.

  3. בניית אסטרטגיית תגובה גמישה:

    עבור כל תרחיש, עלינו להגדיר מראש סט של פעולות אסטרטגיות ותגובות תקשורתיות. תיעוד זה מבטיח שהצוות יוכל להגיב באופן החלטי וללא פאניקה כאשר משבר מתרחש.

  4. הגדרת טריגרים ותמרורים:

    קביעת מדדים ברורים (KPIs, אירועי חדשות, נתוני שוק) שיאותתו כי תרחיש מסוים מתחיל להתממש. אותות אלו מפעילים את תוכנית התגובה שהכנו מראש.

הטבלה הבאה מדגימה כיצד אנו יכולים להפוך חשיבה אסטרטגית מופשטת למדריך פעולה קונקרטי. היא מפרידה בין שלב הניתוח (שנעשה בזמן רגיעה) לבין שלב הביצוע. כאשר "טריגר" מופעל, הצוות אינו צריך להמציא תגובה תחת לחץ, אלא לבצע תוכנית מוסכמת מראש. הדבר מקצר דרמטית את זמן התגובה, ממזער טעויות ומבטיח תיאום אסטרטגי.

תרחיש מניעים מרכזיים וגורמי אי-ודאות תמרורים וטריגרים תגובה שיווקית מוגדרת מראש פעולה תקציבית
תרחיש: הסלמה ביטחונית מתיחות גיאופוליטית, אי-שקט אזרחי. התרעות ביטחוניות ממשלתיות, ביטול אירועים נרחב, ירידה של מעל 30% במדד סנטימנט הצרכנים. עצירה של כל הפרסום המכירתי. הפעלה של מסרים תומכי קהילה וסולידריות. מיקוד בתוכן אורגני ובתקשורת ישירה עם לקוחות (אימייל, CRM). הפעלת קרן מגירה ליוזמות קהילתיות. הערכה מחדש של התחזית המתגלגלת לרבעונים 3 ו-4.
תרחיש סביר: האטה כלכלית עליית אינפלציה, התכווצות הוצאות הצרכנים. העלאת ריבית בנק מרכזי, ירידה של מעל 15% במדד אמון הצרכנים, השקת מבצעי הנחות עמוקים על ידי מתחרים. הסטת המסרים למיקוד בערך, עמידות ו-ROI. הגברת קידום מוצרי כניסה. השקת אפשרויות תשלום גמישות. הקצאה מחדש של תקציב ממודעות למותג לערוצי שיווק מבוססי ביצועים (כמו מודעות חיפוש). ביצוע סקירת תקצוב מבוסס אפס על כל הוצאות התוכנה שאינן חיוניות.
תרחיש אופטימי: אימוץ ויראלי של מוצר סיקור תקשורתי חיובי בלתי צפוי, המלצת משפיען. זינוק של מעל 500% באזכורי המותג, עלייה של מעל 300% בתנועה ישירה לאתר, מלאי אוזל בערוצים מרכזיים. העצמת המגמה באופן מיידי. קידום ממומן של פוסטים חברתיים, יצירת קשר עם משפיענים, השקת קמפיינים מבוססי תוכן גולשים. שימוש בקרן מגירה למקסום רכש מדיה בפלטפורמות רלוונטיות. עדכון מיידי של התחזית המתגלגלת להגדלת תחזיות המכירה וההוצאה השיווקית.

 

סופה של שנת הכספים: אימוץ תחזיות מתגלגלות

אני מאמין שתקציב שנתי סטטי מאבד במהירות את הרלוונטיות שלו בעולם שנע במהירות, ומוביל להוצאות לא מותאמות ולהחמצת הזדמנויות. הגישה המודרנית שאני דוגל בה מחליפה אותו בתחזית מתגלגלת (Rolling Forecast) – תוכנית צופה פני עתיד לתקופה של 12-18 חודשים, המתעדכנת באופן שוטף (חודשי או רבעוני). גישה זו מבטיחה שהתכנון שלנו מבוסס תמיד על הנתונים והמציאות העדכניים ביותר, ולא על הנחות שהתקבלו חודשים רבים קודם לכן.

יתרונות מרכזיים עבורנו כמנהיגי שיווק:

  • גמישות מוגברת:

    היכולת לשנות אסטרטגיה ולהקצות מחדש משאבים בתגובה לנתונים בזמן אמת ולטריגרים שזיהינו בתכנון התרחישים.

  • דיוק משופר:

    התחזיות הופכות למציאותיות יותר מכיוון שהן משלבות את נתוני הביצוע העדכניים ביותר ואת מגמות השוק, ובכך מצמצמות את הפער בין התחזית לביצוע.

  • שיתוף פעולה רב-תפקודי משופר:

    תהליך התכנון המתמשך מחייב דיאלוג שוטף בין מחלקות השיווק, המכירות והכספים, ומבטיח תיאום אסטרטגי חוצה-ארגון.

הטמעה מוצלחת מתחילה בהגדרת יעדים ברורים, קביעת טווח זמן (למשל, 18 חודשים), זיהוי מניעי צמיחה עסקיים מרכזיים (ולא רק סעיפי הוצאה), וקביעת קצב עדכון קבוע.

שלוש מסגרות העבודה הללו – שיווק אג'ילי, תכנון תרחישים ותחזיות מתגלגלות – אינן בחירות נפרדות, אלא רכיבים משולבים במערכת אחת עוצמתית שאני מציע לניהול אי-ודאות. הן יוצרות את "מחסנית החוסן", הפועלת בשלוש רמות: אסטרטגית, פיננסית ותפעולית. תכנון התרחישים נמצא בראש המחסנית ומגדיר את תרחישי ה"מה אם" האסטרטגיים. הוא עונה על השאלה: "מה עלול לקרות?".

התחזיות המתגלגלות מהוות את השכבה האמצעית, ומספקות את המנגנון הפיננסי הגמיש והמתמשך. הן עונות על השאלה: "כיצד נממן את תגובתנו אם זה יקרה?". השיווק האג'ילי הוא הבסיס, ומספק את המתודולוגיה התפעולית לביצוע. הוא עונה על השאלה: "כיצד הצוות שלנו יבצע זאת בפועל, במהירות וביעילות?". שילוב זה יוצר זרימה חלקה מתובנה אסטרטגית ברמה גבוהה ועד לביצוע בשטח, והופך את הארגון שלנו מתגובתי בלבד לאדפטיבי באופן פרואקטיבי.

נזילות פיננסית – תדלוק המנוע האג'ילי

בחלק זה, אני צולל למודלים הפיננסיים ולדיסציפלינות הנדרשות כדי להניע את המסגרת החסינה.

התקציב הנוזלי: שליטה בהקצאה דינמית

אני מוצא שהמודל המסורתי של נעילת תקציבים לערוצים ספציפיים למשך שנה שלמה הוא לא יעיל ואינו מגיב למציאות. העיקרון המנחה המודרני שאני מציע הוא הקצאת משאבים מבוססת-ביצועים בזמן אמת: הסטת כספים לערוצים בעלי ביצועים גבוהים והרחקתם מערוצים בעלי ביצועים נמוכים, במטרה למקסם את ההחזר על ההשקעה (ROI).

מודל מעשי שאני ממליץ עליו ליישום גישה זו הוא מסגרת 70-20-10 לחלוקת תקציב השיווק:

  • 70% מהתקציב מוקצים לפעילויות ליבה מוכחות (למשל, SEO, ערוצי פרסום ממומן עם ROI גבוה ועקבי).
  • 20% מושקעים באסטרטגיות מתפתחות המראות נתונים ראשוניים מבטיחים (למשל, פלטפורמות חברתיות חדשות, בדיקות פרוגרמטיות).
  • 10% מיועדים ל"הימורים" ניסיוניים לחלוטין, בעלי פוטנציאל להניב תוצאות פורצות דרך אך עם סיכוי גבוה לכישלון.

כלים מודרניים מבוססי בינה מלאכותית יכולים להפוך את תהליך האופטימיזציה לאוטומטי, על ידי ניתוח דפוסי ביצועים (לפי יום בשבוע, עונתיות, רוויה) והקצאה מחדש של כספים על בסיס יומי כדי למקסם את היעילות.

להצדיק הכל: ניהול עלויות אסטרטגי עם תקצוב מבוסס אפס (ZBB)

בניגוד לתקצוב מסורתי המוסיף אחוז מסוים להוצאות השנה הקודמת, אני מציע גישה שונה: תקצוב מבוסס אפס (Zero-Based Budgeting) שמתחיל כל מחזור תקציבי מנקודת האפס. כל הוצאה, ישנה כחדשה, חייבת להיות מוצדקת על בסיס תרומתה ליעדים האסטרטגיים הנוכחיים שלנו.

עבורנו, במחלקות השיווק, ZBB מאלץ הערכה קפדנית של כל הפעילויות, ומחסל הוצאות היסטוריות ו"ניפוח תקציבי". הוא מבטיח שכל שקל שאנו מוציאים תואם את סדרי העדיפויות העסקיים העכשוויים, ולא הרגלים מהעבר.

תהליך ההטמעה בשיווק:

  1. הגדרת יעדים:

    התהליך מתחיל ביעדים האסטרטגיים של התקופה.

  2. יצירת "חבילות החלטה":

    קיבוץ פעילויות שיווק לחבילות (למשל, "קמפיין לידים לרבעון 3", "סדרת סרטוני מודעות למותג") עם עלויות, יעדים ותוצאות צפויות ברורות.

  3. דירוג ותעדוף:

    דירוג חבילות אלו על בסיס חשיבותן האסטרטגית וה-ROI הפוטנציאלי שלהן, מה שמאלץ אותנו לקבל החלטות קשות אך הכרחיות.

עלינו להתמודד עם הביקורות הנפוצות כלפי ZBB – שהוא גוזל זמן רב ועלול לעודד מיקוד בטווח הקצר. המפתח הוא להשתמש ב-ZBB ככלי לתיאום אסטרטגי, ולא רק כתרגיל בקיצוץ עלויות, ולוודא שיוזמות ארוכות טווח לבניית מותג מקבלות הצדקה והגנה ראויה.

תקצוב מבוסס אפס והקצאה דינמית אינם כוחות מנוגדים, אלא דיסציפלינות משלימות. ניהול תקציב שיווקי ללא בחינה יסודית דומה לאופטימיזציה של זרימת הדלק למנוע לא יעיל; ניתן להשיג שיפור קל, אך המערכת הבסיסית עדיין פגומה.

ZBB פועל כ"שיפוץ מנוע" אסטרטגי תקופתי. הוא מאלץ אותנו להעריך מחדש כל רכיב, ומוודא שרק הפעילויות היעילות והמתואמות אסטרטגית נכללות בתקציב מלכתחילה. לאחר שיצרנו תקציב "נקי" זה, ההקצאה הדינמית הופכת ל"מערכת הזרקת הדלק" בזמן אמת, המבטיחה שהמנוע היעיל פועל בביצועי שיא על ידי חלוקת משאבים מבוססת נתונים חיים. ZBB מבטיח מימון של הדברים הנכונים, בעוד שהקצאה דינמית מבטיחה את מימונם בדרך הנכונה ובזמן הנכון.

רשת הביטחון: בנייה ושימוש בקרן מגירה

בעולם של אי-ודאות, אני מאמין שקרן מגירה (Contingency Fund) אינה מותרות אלא הכרח. זהו חלק ייעודי מהתקציב שאנו מניחים בצד לטובת סיכונים בלתי צפויים והזדמנויות פתאומיות.

גודל הקרן נקבע בדרך כלל כ-5% עד 15% מסך תקציב השיווק, בהתאם למורכבות הפרויקט ורמת התנודתיות בשוק. חיוני שנקבע כללים ברורים ומגודרים מראש מתי וכיצד ניתן להשתמש בקרן. אין מדובר בתקציב גמיש לכל מטרה; השימוש בו צריך להיות מופעל על ידי אירועים ספציפיים שזיהינו בתהליך הערכת הסיכונים או תכנון התרחישים. לקרן זו יש מטרה כפולה: הגנתית והתקפית. היא יכולה לממן תגובה למשבר (למשל, קמפיין תקשורתי דחוף) וגם למנף הזדמנויות (למשל, הגברת חשיפה לקמפיין שהפך ויראלי באופן בלתי צפוי), כפי שהדגמתי במטריצת תכנון התרחישים.

מודיעין בזמן אמת – העיניים והאוזניים שלנו בשטח

בחלק האחרון הזה, אני מתמקד במערכות הנתונים והתקשורת המאפשרות למסגרת האסטרטגית ולמודלים הפיננסיים לתפקד ביעילות.

דופק השוק: מינוף נתונים בזמן אמת

אני רוצה להדגיש שכלים אינם מספיקים; הצוות שלנו חייב לאמץ תרבות מבוססת-נתונים, ולעבור מקבלת החלטות המבוססת על אינטואיציה להחלטות המבוססות על ראיות. לב ליבה של תרבות זו הוא דשבורד ניהולי בזמן אמת, המאפשר לנו, כמנהיגות שיווקית, לעקוב באופן רציף אחר מדדי ביצוע מרכזיים: עלות רכישת לקוח (CAC), שיעורי המרה, ערך חיי לקוח (CLV), ו-ROI ספציפי לערוץ.

המטרה שלנו אינה רק לאסוף נתונים, אלא להשתמש בהם כדי לבחון, לנתח ולבצע אופטימיזציה של קמפיינים תוך כדי תנועה. הדוגמאות של נטפליקס, שביצעה מעבר מהיר להזרמת מדיה דיגיטלית בתגובה למשבר הפיננסי, ושל טארגט, שהגדילה את מכירותיה הדיגיטליות ב-145% במהלך מגפת הקורונה על ידי תגובה מהירה לשינויים בהתנהגות הצרכנים, ממחישות את העוצמה הטמונה בתגובה לנתונים בזמן אמת.

 להקשיב לסערה: זיהוי משברים באמצעות הקשבה חברתית

מניסיוני, כלי הקשבה חברתית (Social Listening), כמו Brand24 או Talkwalker by Hootsuite, אינם רק כלים שיווקיים, אלא מכשירי ניהול סיכונים קריטיים. הם מסוגלים לזהות זינוקים בסנטימנט שלילי שעות ואף ימים לפני שסיפור מגיע לתקשורת המרכזית, ובכך מספקים לנו חלון הזדמנויות חיוני לתגובה.

ניתוח סנטימנט מתקדם מאפשר לנו להבין את הרגש שמאחורי השיחות – חיובי, שלילי, ניטרלי, כעס או תסכול. תובנה זו חיונית בזמן משבר, שבו הפגנת אמפתיה היא מפתח. בנוסף, הקשבה חברתית משמשת למדידת ביצועים מול מתחרים, זיהוי חולשותיהם, ואיתור מגמות שוק או צרכים חדשים שניתן להפוך להזדמנויות.

ההקשבה החברתית אינה כלי פסיבי, אלא מערכת העצבים של ארגון השיווק החסין שלנו.

היא מספקת את הגירוי החיצוני בזמן אמת המפעיל את התגובות האסטרטגיות, הפיננסיות והתפעוליות שהכנו מראש. התרעה ספציפית וניתנת למדידה מההקשבה החברתית (למשל, "זינוק של 50% באזכורים שליליים עם סנטימנט 'כעס' בשעתיים האחרונות") צריכה להיות מוגדרת רשמית כטריגר במטריצת תכנון התרחישים שלנו. כאשר טריגר כזה מופעל, הוא אינו מתריע רק לצוות יחסי הציבור, אלא מפעיל שרשרת פעולות מוגדרת מראש בכל המערכת: תוכנית התרחיש ל"משבר מוניטין" מופעלת, קרן המגירה נפתחת למימון התגובה, התחזית המתגלגלת נבחנת מיידית להערכת ההשפעה הפוטנציאלית על המכירות, וצוות אג'ילי מתכנס לספרינט משבר, עוצר עבודה לא חיונית ומתמקד אך ורק בביצוע תוכנית התגובה. כך, ההקשבה החברתית הופכת מכלי דיווח פסיבי לטריגר פעיל ומשולב עבור כל המסגרת האדפטיבית שלנו.

תקשורת בתוך הכאוס: מדריך לתגובה במשבר

אני יודע שבזמן משבר, הנרטיב מתעצב באופן מיידי. 48 השעות הראשונות הן קריטיות, ותגובה איטית או מגושמת עלולה לגרום נזק בלתי הפיך.

הנה המדריך שלי לתקשורת במשבר:

  • הקמת צוות רב-תחומי:

    עלינו להגדיר צוות משבר ודובר יחיד ומיומן לפני שהמשבר פורץ.

  • שליטה בנרטיב:

    עלינו לתקשר מוקדם, לעיתים קרובות ובכנות. עלינו להכיר בבעיה, להסביר את הצעדים שאנו נוקטים לפתרונה ולספק עדכונים שוטפים.

  • תעדוף שקיפות ואמפתיה:

    הכרה בהשפעה הרגשית על הנפגעים היא חיונית. אם החברה שלנו טעתה, עלינו להתנצל בכנות ולהציג פעולות מתקנות. עלינו להימנע משפה מתחמקת.

  • שימוש בתבניות מוכנות מראש:

    הכנת תבניות להודעות לעיתונות, פוסטים לרשתות החברתיות ותזכירים פנימיים חוסכת לנו זמן יקר.

  • מסרים עקביים בכל הערוצים:

    עלינו לוודא שהתקשורת הפנימית והחיצונית מתואמת באופן מושלם כדי למנוע בלבול ולשמור על אמינות.

התגובה המהירה והשקופה של זום לחששות האבטחה במהלך המגפה, שכללה תוכנית אבטחה של 90 יום ושיפורים מוחשיים במוצר, היא דוגמה מצוינת לניהול משבר יעיל שהצליח לשקם את אמון המשתמשים.

מסקנות: אני, סמנכ"ל השיווק, כאדריכל החוסן

כפי שהראיתי, שלושת עמודי התווך – מסגרת אסטרטגית, נזילות פיננסית ומודיעין בזמן אמת – משתלבים יחד ליצירת מערכת אדפטיבית שלמה לשיווק במציאות של אי-ודאות. אני מאמין שמודל פעולה חדש זה משנה באופן יסודי את תפקידנו כסמנכ"לי שיווק (CMO). ה-CMO המודרני אינו עוד רק מנהל מותג, אלא אדריכל צמיחה אסטרטגי, הנדרש להפגין בקיאות פיננסית, גמישות תפעולית, והיכולת לדבר בשפתם של המנכ"ל וסמנכ"ל הכספים.

אני רוצה להדגיש שהטמעה מוצלחת של מערכת זו תלויה בשינוי תרבותי עמוק בתוך צוות השיווק ובארגון כולו. עלינו לעבור מתפיסה מסורתית של "קיבלנו אישור להוציא את התקציב השנתי שלנו" לתפיסה מודרנית של "מוטלת עלינו אחריות מתמדת להצדיק את פעולותינו והשקעותינו באמצעות נתונים".

הנושא המרכזי המקשר בין כל מסגרות העבודה הללו הוא אחריותיות (Accountability). תקצוב מבוסס אפס דורש מאיתנו הצדקה לכל שקל, שיווק אג'ילי דורש שכל ספרינט יספק ערך מדיד, והקצאה דינמית דורשת שכל שינוי תקציבי יגובה בנתוני ביצוע.

הצלחה אינה נמדדת עוד בהשקת קמפיין גדול בזמן ובתקציב. הצלחה מוגדרת על ידי הוכחת השפעה חיובית ומתמשכת על היעדים העסקיים, באמצעות תהליך איטרטיבי ומבוסס-ראיות.

עלינו, כ-CMOs, להוביל את השינוי התרבותי הזה, ולהפוך לא רק לאסטרטגים אלא לסוכני שינוי. זהו "המרכיב האנושי" הקריטי שמאפשר למערכת כולה לפעול. המעבר הזה אינו נטל, אלא הזדמנות להעלות את קרנה של פונקציית השיווק, להוכיח את ערכה במונחים מוחשיים, ולהוביל את הארגון כולו לעבר עתיד חסין ומשגשג יותר, תוך הפיכת אי-הוודאות המתמדת ליתרון תחרותי.

צוות המומחים שלנו

שהם לוי

ספיר לוי

נעם מעודה

ליעד שר

עדי טנדלר

לקוחות ממליצים

לפני שאתם עוזבים…

רוצים לדעת איך השגנו ללקוח שלנו כתבות בדה מרקר? צרו קשר לשמוע על מודל העבודה שלנו

לפני שאתם עוזבים… קבלו מאיתנו ללא עלות מדריך איך לשווק את העסק שלכם ברשת בשנת 2025