בניית מותג הופכת יותר ויותר קריטית ככל שהטכנולוגיה מתקדמת. נתחיל משחר ההיסטוריה ונבין. בעבר כשהמדיות לא היו מפותחות מספיק, רק העשירים וחברות הענק היו יכולות להשקיע בבניית מותג. היו מעט מאוד כלי תקשורת, כמו עיתונים, שלטי חוצות ופרסומות בטלוויזיה. כל עיני הציבור והקהל היו ממוקדות רק בהם, והמונופולים התקשורתיים היו יכולים לגבות מחירים אסטרונומיים.
עסקים וחברות קטנים שהתחילו את דרכם בעולמות הללו לפני 30 ואף 50 שנה, היו צריכות לבנות את השם שלהן רק מפה לאוזן. בניית מותג עבור עסקים קטנים בעבר, הייתה דורשת השקעות בפרסום ושיווק שמרבית העסקים לא היו יכולים לממן. כך גם לא נוצרה תחרות לעסקים גדולים קיימת והייתה מעט מאוד חדשנות.
אבל, כל זה השתנה מאז שעולם הדיגיטל הלך והתפתח. זה התחיל למעשה עם מהפכת האינטרנט באמצע-תחילת שנות ה-90. חברות היו יכולות גם להציג את עצמן באינטרנט ולבנות אתר אינטרנט. אמנם לא היו מפותחים גם כלי תקשורת ומסרים מיידיים כמו ווטסאפ. אבל עסקים היו יכולים לספר על האתר שלכם ואנשים היו יכולים לחזור הביתה ולהיכנס אליו מהמחשב האישי.
בשנת 2004 פרצה לחיינו גוגל ואפשרה למשתמשים למצוא עסקים דרך מנוע החיפוש. כך נוצר לו תחום חדש של קידום אתרים באינטרנט שאנחנו בפינגווין מציעים אותו לחברות ועסקים. הקידום האורגני באינטרנט שהודות לו יכולתם להיכנס למאמר הזה שחיפשתם והופיע לכם בתוצאות הראשונות, הוא אחד מכלי המיתוג שקיימים היום לעסקים. מספיק שאתם נחשפים לאתר דרך חיפוש בגוגל, אתם זוכרים אותו ובעתיד ייתכן שכאשר תשמעו שוב את השם, יהיה לכם הרבה יותר ביטחון ואמון בו טרם הרכישה, לעומת מותג שלא שמעתם עליו מעולם.
בהמשך הדרך נכנסנו הסמארטפונים בשנת 2008 עם האייפון של אפל והמהפכה הגדולה לבניית מותגים החלה עם הזמינות והזינוק של עולמות הדיגיטל. כך למעשה מאפשר לחברות ועסקים בהיקפי הכנסות לא גבוהים במיוחד, לבנות מותג ולדייק אותו ככל שעובר הזמן עם קבלת פידבק מהצרכנים והמשתמשים.
למה אתם חייבים לבנות מותג לחברה שלכם?
- אנחנו קונים בעיקר ממותגים – האם תקנו רכב מחברה לא מוכרת שאיש לא שמע עליה?
- כשאתם בוחרים רופא לניתוח, האם תקחו את המנתח המוכר או רופא שאיש לא מכיר?
- כשאתם טסים לחו"ל תעדיפו תמיד את הטיסה של החברה המוכרת והבטוחה
- אם תסתכלו על העגלה של עצמכם או חבריכם בסופר, כמעט כל המוצרים בה יהיו של מותגים
כל המקרים הללו שהזכרנו כאן נוצרו על ידי תהליך בניית מותג. אותן חברות העבירו את הצרכים תהליכיים פסיכולוגיים של ביטחון, אמון ואיכות וגרמו לנו כצרכנים לבקש ולדרוש את המותג שלכם בכל פעם מחדש.
מה זה בכלל בניית מותג?
היא תהליך בכלל פסיכולוגי במהותו, שבו החברה רוצה לשקף את הערכים היתרונות והיסודות של החברה, דרך מהלכי פרסום ושיווק. המטרה של תהליך מיתוג היא לייצר תחושה מאוד מיוחדת אצל הצרכן כשהוא רוכש את המוצרים שלנו. השאיפה היא שהתחושה תמיד משימוש במותג תהיה זהה וכך הוא יהפוך להיות זכיר.
בניית מותג היא תהליך מקובל כיום גם עבור חברות בעולמות השירותים ולא רק עבור חברות מוצרי צריכה פיזיית. כאן התפתחה תעשייה שלמה מאחורי מיתוג של עורכי דין, רואי חשבון, חברות לתכנון פיננסי, חברות ביטוח, סוכנויות ביטוח ועוד ועוד. הרשימה עוד ארוכה.
למיתוג בכלל ולמיתוג דיגיטלי בפרט יש עוצמה עצומה. על מנת להפיק ולמצות את מלוא הפוטנציאל מהפלטפורמה האינטרנטית לחיזוק ולהעצמת המותג, חשוב לעשות שימוש מושכל במכשיר זה, המהווה מנוע ומנוף שיווקי אפקטיבי ביותר אם אכן מנצלים את כל היכולות הגלומות בו.
איך בונים בכלל מותג?
בניית מותג דורשת לפני הכל מחקר יסודי של השוק שבו אתם פועלים, מי המתחרים והמאפיינים שלהם? איזה צרכים לא מקבלים מענה מבחינת מסרים ולחברה יש בהם יתרון יחסי? עד כמה השוק תחרותי? האם יש מוצרי פרימיום בשוק או כל המוצרים מייצרים תחושה ומיתוג נמוכים?
בניית מותג בעולמות השירותים
כפי שהזכרנו קודם, תעשיית המיתוג שהתפתחה עם התקדמות הטכנולוגיה והאינטרנט הנגישה והוזילה מאוד את התהליכים של בניית מותג גם לעסקים קטנים יותר. במקביל היא הגבירה את התחרות ומעניקה יתרונות גדולים מאוד למי שמשקיעים במותג לעומת חברות שלא.
מהם השלבים בבניית מותג בתחום השירותים
- אפיון וחקר השירותים ומאפייני החברה בצורה מעמיקה.
- בניית אסטרטגיית מותג – האסטרטגיה היא גורם מאוד משמעותי בבניית המותג, היא מכווינה את המסרים ומגדירה למעשה את המותג. הרבה מאוד מותגים הצליחו בזכות אסטרטגיה נכונה.
- טקטיקות – מהן הדרכים הספציפיות לקידום המותג שלכם? כלומר באיזה טקטיקות אתם הולכים ליישם את האסטרטגיה שבניתם? בתוכן אפשר לכלול למשל הקמה של פודקאסט ארגון וסביבו לבנות מערך שלכם של שיווק בפודקאסט.
- תהליך מיתוג שלם – בתהליך המיתוג אנחנו בוחרים את הערכים, המסרים, היסודות והמאפיינים של החברה שאנחנו רוצים לתקשר. כחלק מתהליך המיתוג בוחרים צבעים, מגדירים את הלוגו ואת התחושות שהלקוחות והצרכנים צריכים להרגיש כאשר הם בוחרים בחברה.
- תחקור ולמידה מתמשכת – אנחנו רוצים לדעת שהמסרים שהשיווקיים שבנינו ותחושת המותג, עוברת לאנשים בפועל.
עצות זהב למיתוג בעולם הדיגיטל
- נצלו את האינטראקטיביות של המדיום הזה. ניתן להגיב, לתת ולקבל משוב, למנף את המותג ברשתות החברתיות, ביוטיוב, להפיצו ברשת דיוור לתפוצה רחבה. ניתן לנצל את האינטראקטיביות לשאלות ותשובות, למידע, לחוות דעת, להמלצות וגם לביקורות. התכונה המאפיינת הייחודית הזו מאפשרת להידרש אל המוצר המוצע ללא רעשי רקע אנושיים.
- מיצוי הפוטנציאל הטמון בקידום אורגני של האתר. חשוב לדעת כי המיתוג יאפשר למספר עצום של גולשים פוטנציאלי להתוודע אל המותג שלכם.
- כאשר אתר אינטרנט מהווה חנות מקוונת חשוב ביותר לבנות אותה באופן שיאפשר לגולש לבצע המרה בכלל ורכישת מוצרים בפרט. חשוב לתת את הדעת על בנייה מקצועית של האתר, על עיצוב גרפי מקצועי שלו, על ניווט פשוט וקל, על נגישות וזמינות כל סל המוצרים, על סדר הגיוני ומובנה של המוצרים, על הצגה בהירה של מחירים, על יכולת לבצע את ההזמנה בקלות ולשלם בעבורה באופן מאובטח.
- בחירה מושכלת של צבעים באתר שיתאימו לקהל היעד, לאופי המוצר ולחוויית המשתמש. הצבע בפרט והגרפיקה בכלל הם הקובעים את היחס הראשוני שלנו כלפי המותג.
- עיצוב מוקפד של לוגו.
- יצירת קו עיצובי אחיד ושפה עיצובית אחידה. האחידות מהווה אלמנט מכריע. היא מונעת פיצול שימת לב ופיזור קשב.
- כאשר אתם ממתגים עצמכם באינטרנט עליכם לזכור את הדבר החשוב ביותר: אפשרות ליצור קשר באמצעות הדף הראשון של האתר על ידי מילוי פרטים בתיבת טקסט בהירה וברורה.
- הנעה לפעולה היא חלק חשוב מאוד בתכנים שלכם. על הגולש להבין ולקלוט מהר מה מוצע לו ומה עליו לעשות על מנת להשיג זאת.
- מיתוג באינטרנט אמור להתבצע בדיוק על פי עקרונות מיתוג בכל מדיה אחרת תוך דגש על האלמנטים המאפיינים את הרשת ומייחדים אותה כפלטפורמה אינטראקטיבית.
- מיתוג אולטימטיבי – משאת הנפש של הממתגים ושל הממותגים גם יחד – לא מותיר שום ספקות. למי שנחשף אליו ברור מה אתם מציעים לו וכיצד הוא יוכל להשיג זאת במהירות, בפשטות ובקלות.
- חשוב להבין כי המיתוג אינו רק מתן מעטפת למוצר או לשירות אלא הוא הליבה שלו. המיתוג יוצר אחדות תוכן וצורה. הוא כורך את היצרן, את המוצר ואת המשווק בכפיפה ובכריכה אחת.
כאשר אנו מתכננים תהליך של מיתוג עסקי באינטרנט חשוב לוודא כי מי שיבצע עבורכם את העבודה יהיה מומחה בבניית אתרי וורדפרס, במיתוג והן באופן שבו עובד האינטרנט, בקידום אתרים, ביצירת תכנים בהם ובהבנת אופן הפעולה של הממשקים והפלטפורמות השונות ברשת, כאשר הכול מכוון ליצירת מכפיל כוח וערך מוסף למותג.