מיתוג בעל ערך: ניתוח אסטרטגיות מיתוג ושיווק של חברות התחדשות עירונית בישראל

מאמר זה מציג ניתוח מקיף של אסטרטגיות המיתוג והשיווק הנהוגות בקרב חברות התחדשות עירונית בישראל. התחום, המאופיין בצמיחה מהירה לצד מורכבות תפעולית וסיכון גבוה, מציב אתגרים ייחודיים בפני החברות הפועלות בו, והופך את המיתוג והשיווק לכלי ניהולי ואסטרטגי חיוני, ולא רק לפונקציה תומכת.

תמונה של שהם לוי

שהם לוי

יועץ אסטרטגי לחברות ומומחה בעולמות הדיגיטל
שהם לוי הוא יועץ אסטרטגי לחברות ומומחה בעולמות הדיגיטל עם ניסיון של למעלה מ-15 שנה. את דרכו החל כעיתונאי ועורך ב"כלכליסט". הוא בעל תואר ראשון בכלכלה בהצטיינות ותואר שני במנהל עסקים, שניהם מהמסלול האקדמי של המכללה למנהל, שם שימש כמתרגל ומרצה במשך עשור. היתרון שהוא מביא הוא לא רק הבנה בשיווק דיגיטלי, אלא הבנה עסקית עמוקה במיוחד בעולמות B2B, טכנולוגיה, שוק ההון, השקעות נדל"ן והשקעות אלטרנטיביות.

אם אתם רוצים אתר ממיר ומעוצב,

שיווק שמקפיץ את העסק שלכם לשמיים

ושירות אישי מכל הלב,

הגעתם למקום הנכון!



השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מיתוג בעל ערך: ניתוח אסטרטגיות מיתוג ושיווק של חברות התחדשות עירונית בישראל

מאמר זה מציג ניתוח מקיף של אסטרטגיות המיתוג והשיווק הנהוגות בקרב חברות התחדשות עירונית בישראל. התחום, המאופיין בצמיחה מהירה לצד מורכבות תפעולית וסיכון גבוה, מציב אתגרים ייחודיים בפני החברות הפועלות בו, והופך את המיתוג והשיווק לכלי ניהולי ואסטרטגי חיוני, ולא רק לפונקציה תומכת.

הממצאים המרכזיים מצביעים על כך שאמינות, הנשענת על איתנות פיננסית וניסיון מוכח, מהווה את הבסיס לכל פעילות מיתוגית ושיווקית מוצלחת בענף. חברות מובילות, כגון אאורה, אשדר, אזורים, אנשי העיר, בית וגג ומטרופוליס, זוכות להכרה בדירוגים המקצועיים בעיקר בזכות פרמטרים אלו. המיתוג שלהן משלב מסרים של יציבות וביטחון עם הדגשת חדשנות, איכות חיים וקהילתיות.

התקשורת עם בעלי העניין, ובפרט עם דיירים קיימים, היא זירה קריטית. בניית אמון באמצעות שקיפות, ליווי אישי והדגשת התמורות הברורות לדיירים היא גורם מכריע בהצלחת פרויקטים. במקביל, התקשורת מול רוכשים פוטנציאליים מתמקדת ביצירת חזון, הדגשת יתרונות המיקום והעיצוב, ושימוש בטכניקות "סיפור סיפור" (Storytelling). ניתוח הפעילות השיווקית מגלה שימוש נרחב בערוצים דיגיטליים לצד פעילות יח"צ מסורתית, כאשר חברות גדולות וציבוריות מנצלות מגוון רחב יותר של כלים, כולל קשרים עם שוק ההון.

שיטות עבודה מומלצות כוללות ביסוס אמינות פיננסית, בניית אמון וקהילה, מיתוג מבוסס ערך, שיווק רב-ערוצי ממוקד, סיפור סיפור, מקצועיות ויזואלית, שירות לקוחות מעולה, והבטחת הלימה מלאה בין ההבטחה המיתוגית לחוויה בפועל.

ההמלצות המרכזיות כוללות: התמקדות בבניית אמון מקומי לחברות קטנות, פרסונליזציה של התקשורת ושיווק מבוסס קהילה לחברות מבוססות, אימוץ שקיפות רדיקלית, השקעה בנציגי קשרי דיירים, הדגשת ההיבט הביטחוני (מיגון) במיתוג, ומדידה ושיפור מתמידים של חווית הלקוח. המסקנה העיקרית היא שבעוד איתנות פיננסית היא תנאי הכרחי, היכולת לבנות ולשמר אמון אמיתי עם הדיירים היא המפתח להצלחה בת קיימא בשוק ההתחדשות העירונית הישראלי.

 

מבוא: מפת המיתוג בהתחדשות עירונית בישראל

 

הקשר השוק: צמיחה ואתגרים

 

תחום ההתחדשות העירונית בישראל חווה צמיחה משמעותית בשנים האחרונות, והפך למנוע מרכזי בפעילות ענף הנדל"ן למגורים. צמיחה זו מונעת ממספר גורמים מצטברים: המחסור הגובר בעתודות קרקע לבנייה חדשה, במיוחד באזורי הביקוש במרכז הארץ; הצורך הדחוף בחידוש תשתיות עירוניות ומבני מגורים ישנים, רבים מהם נבנו בסטנדרטים נמוכים בעשורים הראשונים למדינה; והכרח בחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה ושיפור המיגון, צורך שהתחדד ביתר שאת לאור המצב הביטחוני. היקף הפעילות השנתי בתחום נאמד בעשרות מיליארדי שקלים, המהווים נתח משמעותי מסך הפדיון בענף הנדל"ן למגורים.

לצד הפוטנציאל הרב, התחום מתאפיין באתגרים ייחודיים ומורכבות גבוהה. השוק רווי ביזמים – למעלה מ-1,100 חברות, ולפי הערכות אחרות אף כ-1,500, פועלות בתחום. רמת הסיכון בענף גבוהה במיוחד, כאשר לפי נתוני דן אנד ברדסטריט, כשליש מהחברות הפעילות נמצאות בסיכון עסקי גבוה. מורכבות הפרויקטים עצמם, הכוללת הליכי תכנון ארוכים ומסורבלים, קשיים בירוקרטיים, אתגרי מימון והצורך בהסכמות רחבות מצד הדיירים, מוסיפה רובד נוסף של אי-ודאות.

 

חשיבות המיתוג והשיווק בסביבה מורכבת

 

בסביבה עסקית כה תחרותית, מורכבת ורווית סיכונים, המיתוג והשיווק מקבלים תפקיד מרכזי החורג מהפונקציה המסורתית של קידום מכירות. הם הופכים לכלי אסטרטגי חיוני לבידול, לבניית אמון וליצירת מוניטין חיובי. הצורך הקריטי בשכנוע דיירים קיימים, שלעיתים קרובות חוששים מהתהליך ומפקידים את הנכס היקר להם מכל בידי היזם, מחייב מיתוג המשדר בראש ובראשונה אמינות, יציבות פיננסית, ניסיון מוכח ומקצועיות.

המורכבות והסיכון הגבוה הטבועים בתחום הופכים את המיתוג לא רק לכלי שיווקי, אלא גם לכלי ניהול סיכונים קריטי. חברה בעלת מותג חזק, המבוסס על ערכים של אמינות, יציבות ושקיפות, נמצאת בעמדה טובה יותר לא רק למשוך לקוחות (דיירים ורוכשים), אלא גם לגייס הון ממשקיעים, לקבל אישורים מהרשויות המקומיות ולצלוח את תהליך שכנוע הדיירים המורכב. האיתנות הפיננסית והניסיון, שהם פרמטרים מרכזיים בדירוגים המקצועיים, חייבים להיות מתורגמים למסרים מיתוגיים ברורים ומשכנעים. לפיכך, השקעה במיתוג ובשיווק אינה מותרות בענף זה, אלא מרכיב חיוני בהבטחת הישרדותה והצלחתה של החברה בטווח הארוך.


זיהוי המובילות: חברות עם נוכחות מיתוגית ושיווקית בולטת

 

קריטריונים ומתודולוגיה

זיהוי החברות המובילות בתחום ההתחדשות העירונית בישראל, בדגש על אלו בעלות הנוכחות המיתוגית והשיווקית הבולטת ביותר, נשען על ניתוח משולב של מספר מקורות מידע, ובראשם דירוגים מקצועיים מוכרים בענף. דירוגים אלו, כגון Dun's 100 6, BDI Coface 18, ומדד ההתחדשות העירונית של מרכז הנדל"ן ואתר מדלן, מהווים אינדיקציה חשובה למובילות שוק, אם כי חשוב להבין את המתודולוגיה העומדת בבסיסם.

על פי רוב, דירוגים אלו שמים דגש חזק על פרמטרים כמותיים ואיכותיים המשקפים יציבות, ניסיון והיקף פעילות. הפרמטר העיקרי הוא לרוב איתנות פיננסית, הנבחנת באמצעות ניטור מידע עסקי, רמת סיכון ההתקשרות, מוסר תשלומים והיעדר התרעות או תביעות משמעותיות.3 פרמטרים נוספים כוללים ניסיון קודם בתחום, ותק החברה והנהלתה, היקף הפרויקטים (מספר יחידות דיור בתכנון, בביצוע ומאוכלסות), סטטוס הפרויקטים, קצב השיווק ועמידה בלוחות זמנים.

חשוב לציין כי דירוגים אלו, מעצם טבעם, נוטים להבליט חברות גדולות ומבוססות, בעלות היקפי פעילות נרחבים ומשאבים פיננסיים משמעותיים. הם מהווים "תו איכות" חשוב, אך אינם משקפים בהכרח את כל ההיבטים של מיתוג ושיווק, כגון יצירתיות קמפיינים או איכות הקשר עם הדיירים. לכן, הזיהוי בדוח זה משלב את ממצאי הדירוגים עם ניתוח איכותני של המסרים והפעילות השיווקית של החברות, כפי שיפורט בהמשך.

 

החברות המובילות לפי תחומי התמחות

 

הדירוגים והמידע הזמין מצביעים על קבוצה של חברות הניצבות באופן עקבי בצמרת תחום ההתחדשות העירונית. בתור חברה להתחדשות עירונית, אנחנו נבקש ללמוד מה עשות חברות מובילות בענף כדי לדעת כיצד אפשר להתחקות אחר ההצלחה.

ניתן להבחין בהתמחויות שונות, כאשר חברות מסוימות מתמקדות בעיקר בפרויקטים רחבי היקף של פינוי-בינוי, ואחרות מתמחות בפרויקטים נקודתיים יותר של תמ"א 38 (בעיקר במסלול הריסה ובנייה).

  • מובילות בתחום הפינוי-בינוי: חברות כמו אאורה, אזורים, אשדר (מקבוצת אשטרום), החברה להתחדשות עירונית, קבוצת גבאי, קבוצת אלמוג, קרסו נדל"ן, י.ח דמרי, מצלאוי  וענב מוזכרות באופן תדיר כמובילות בקטגוריה זו. חברות אלו מאופיינות ביכולת ניהול פרויקטים מורכבים הכוללים הריסת מתחמים קיימים ובניית שכונות חדשות.

 

  • מובילות בתחום תמ"א 38: בקטגוריה זו בולטות חברות כמו אנשי העיר (מקבוצת רוטשטיין), אקו סיטי, אשדר (כולל הזרוע "אשדר בוטיק") 3, בית וגג, מטרופוליס, צ.פ. חברה לבנין, קבוצת גבאי, קידר מבנים, קרינסקי גוטליב ואפריקה התחדשות עירונית. חברות אלו מתמחות בפרויקטים ברמת הבניין הבודד או מספר בניינים סמוכים, בעיקר באזורי ביקוש כמו תל אביב, רמת גן, הרצליה ועוד.

 

  • חברות בולטות נוספות: לצד אלו, קיימות חברות נוספות בעלות פעילות משמעותית ונוכחות מיתוגית, כגון אורבן נדל"ן, קבוצת גרניט המתמחה בתל אביב, שרביב בעלת הוותק, קבוצת כנען  ואבני דרך.

טבלה 1: חברות התחדשות עירונית מובילות בישראל (2023-2024)

 

שם החברה התמחות עיקרית אזכורים בולטים בדירוגים (דוגמאות) הערות
אאורה פינוי-בינוי Dun's Stars, BDI מובילות, מדד מרכז הנדל"ן (מקום 1 פינוי-בינוי) חברה ציבורית, מובילת שוק מוצהרת בפינוי-בינוי
אזורים פינוי-בינוי / מעורב Dun's Stars, BDI מובילות, מדד מרכז הנדל"ן חברה ציבורית, ותיקה וגדולה
אשדר (מקבוצת אשטרום) פינוי-בינוי ותמ"א 38 (כולל "אשדר בוטיק") Dun's Stars, BDI מובילות, מדד מרכז הנדל"ן (מקום 1 תמ"א) חברה ציבורית, חלק מקונצרן אשטרום
אנשי העיר (מקבוצת רוטשטיין) תמ"א 38 Dun's Stars, מדד מרכז הנדל"ן התמחות בתל אביב, חלק מקבוצת רוטשטיין הציבורית
בית וגג תמ"א 38 / פינוי-בינוי Dun's Stars חברה ציבורית
מטרופוליס תמ"א 38 / פינוי-בינוי Dun's Stars, BDI מובילות שותפות אלייד נדל"ן וקבוצת אלדר
קבוצת גבאי פינוי-בינוי ותמ"א 38 Dun's Stars  חברה פרטית, פעילות מגוונת
אפריקה התחדשות עירונית תמ"א 38 / פינוי-בינוי Dun's מובילות, מדד מרכז הנדל"ן  חברת בת של אפריקה ישראל מגורים הציבורית, שותפות עם כלל ביטוח 48
אקו סיטי תמ"א 38 Dun's Stars, מדד מרכז הנדל"ן  פעילות בולטת בת"א וירושלים
קידר מבנים תמ"א 38 Dun's Stars  חברה ותיקה, יזמית וקבלנית
ענב פינוי-בינוי Dun's Stars, מדד מרכז הנדל"ן  התמחות בפינוי-בינוי
החברה להתחדשות עירונית פינוי-בינוי Dun's Stars  שותפות מגדלי ישראל, עמי כחלון וטל גולדשטיין
קבוצת אלמוג פינוי-בינוי ותמ"א 38 Dun's Stars (פינוי-בינוי), Dun's בולטות (תמ"א 38)  פעילות מגוונת, שותפות הראל ביטוח
קרסו נדל"ן פינוי-בינוי ותמ"א 38 Dun's Stars (פינוי-בינוי), Dun's מובילות (תמ"א 38)  חברה ציבורית

הערה: הדירוגים והקטגוריות עשויים להשתנות מעת לעת. הטבלה מציגה תמונת מצב כללית המבוססת על המקורות שנסקרו.

 

מבנה שוק וחסמי כניסה

 

הדומיננטיות של קבוצה מצומצמת יחסית של חברות גדולות ומוכרות בדירוגים השונים אינה מקרית. היא מצביעה על חסמי כניסה גבוהים הקיימים בתחום ההתחדשות העירונית. כפי שצוין, הקריטריונים המרכזיים בדירוגים – איתנות פיננסית, היקף פרויקטים גדול וניסיון מוכח 3 – מקשים על חברות קטנות או חדשות להתברג בצמרת ולהתחרות על הפרויקטים הגדולים והמשמעותיים. כניסתן של חברות הנדל"ן הגדולות לתחום, שבעבר היה נחלתם של יזמים קטנים ובינוניים, מעידה על תהליכי התמקצעות וקונסולידציה בענף. מבנה תחרותי זה מעודד את החברות הגדולות ומציב אתגר בפני הקטנות, המחייב אותן למצוא אסטרטגיות בידול, כגון התמחות גיאוגרפית צרה  או התמקדות בנישות ספציפיות, או לחבור לשותפים אסטרטגיים.

יתרה מזאת, ההפרדה הברורה בדירוגים בין תמ"א 38 לפינוי-בינוי משקפת את ההבדלים המהותיים בין שני סוגי הפרויקטים. פרויקטי פינוי-בינוי הם לרוב רחבי היקף, מורכבים יותר תכנונית וביצועית, וכוללים לעיתים קרובות הקמה של שכונות מגורים שלמות עם תשתיות ציבוריות נלוות.5 לעומתם, פרויקטי תמ"א 38 הם נקודתיים יותר, מתמקדים בבניין הבודד או במספר בניינים, ועיקרם חיזוק המבנה ותוספות בנייה. הבדלים אלו מחייבים יכולות שונות – תכנון אורבני מול הנדסת מבנים, ניהול מתחמים גדולים מול התמקדות בבניין בודד – וסביר להניח שגם אסטרטגיות מיתוג ושיווק נפרדות. חברות המתמחות בפינוי-בינוי, דוגמת אאורה, עשויות למתג עצמן כ"בוני קהילות" או "מחדשות ערים", בעוד חברות המתמחות בתמ"א 38, כמו אנשי העיר בתל אביב, עשויות להתמקד במסרים של "שדרוג איכות חיים אורבנית" או "ביטחון אישי בלב העיר".


ניתוח אסטרטגיות של החברות המובילות

 

ניתוח אסטרטגיות המיתוג של החברות המובילות חושף את הדרכים בהן הן מנסות לבדל את עצמן, לבנות אמון ולשדר את הערכים הרצויים לקהלי היעד השונים. הניתוח מתמקד בשני מרכיבים עיקריים: הזהות הוויזואלית והמסרים המילוליים והערכיים.

 

זהות ויזואלית: לוגו, צבעים ועיצוב

 

הזהות הוויזואלית היא המרכיב החזותי של המותג, הכולל את הלוגו, פלטת הצבעים, הטיפוגרפיה והשפה העיצובית הכוללת. ניתוח הזהות הוויזואלית של חברות התחדשות עירונית בישראל נתקל במגבלה משמעותית, שכן אתרי אינטרנט רבים של חברות מובילות, ביניהן אאורה, אנשי העיר, מטרופוליס, קבוצת גבאי ואפריקה התחדשות עירונית, לא היו נגישים במהלך ביצוע מחקר זה.55

עם זאת, מבדיקת האתרים הזמינים של חברות בולטות אחרות, ניתן לזהות מספר מגמות אפשריות:

  • צבעוניות: ניכר שימוש נפוץ בצבעים המזוהים עם אמינות, יציבות ומקצועיות, כגון גוונים שונים של כחול ולבן (למשל, בית וגג, אשכול). לעיתים משולבים צבעים נוספים ליצירת בידול או הדגשת ערכים מסוימים, כמו ירוק (המרמז על צמיחה או בנייה ירוקה) או צבעים חמים יותר (המשדרים ביתיות או קהילתיות). לוגו אאורה, למשל, משלב צבע צהוב המדמה שמש שוקעת.
  • לוגואים: הלוגואים נוטים להיות נקיים, מודרניים וקריאים. לעיתים קרובות הם כוללים אלמנטים גרפיים מופשטים המרמזים על בנייה, מבנים, גגות או קו רקיע עירוני.
  • עיצוב אתרים: האתרים המשמשים כחלון הראווה המרכזי של החברות, מאופיינים לרוב בעיצוב נקי, מודרני וקל לניווט. הם כוללים תמונות והדמיות באיכות גבוהה של פרויקטים, הממחישות את איכות הבנייה והעיצוב.

בסך הכל, הזהות הוויזואלית של החברות הפועלות בתחום שואפת לשדר שילוב של מקצועיות, מודרניות ואמינות, התואם את האתגרים והציפיות בענף ההתחדשות העירונית.

 

מסרים מרכזיים, סלוגנים וערכי מותג

 

ניתוח המסרים המילוליים והערכיים המופיעים באתרי החברות, בפרסומים ובדיווחים חושף מספר נושאים מרכזיים החוזרים על עצמם, המשקפים את האתגרים וההזדמנויות הייחודיים לתחום:

  • אמון, אמינות וביטחון:


    זהו אולי הערך המרכזי והנדרש ביותר בענף, הנובע ישירות מהסיכון הגבוה הנתפס על ידי הדיירים והצורך לשכנעם להפקיד את נכסם בידי היזם.
    ערך זה בא לידי ביטוי בהדגשה חוזרת ונשנית של ותק וניסיון ("בונים את ישראל כבר שבעה עשורים" – שרביב, "מומחים בעלי ניסיון ייחודי" – בית וגג ), איתנות פיננסית ("גב כלכלי חזק" – אבני דרך , אקרו , אנשי העיר ), שקיפות ("שקיפות וחווית שירות כערכים מובילים" – אנשי העיר, "שקיפות מקצועית וליווי" – האיגוד להתחדשות עירונית ), וליווי צמוד לאורך כל התהליך ("כתובת אחת לכל אורך הדרך" – אבני דרך, "ליווי אישי ומערך שירות קשוב ואנושי" – אקרו ). המסר הוא של מתן "ראש שקט" 64 או תחושת ביטחון כמו "בית עם אבא ואמא".

     

  • מקצועיות ומומחיות:


    חברות מדגישות את הידע וההתמחות שלהן בתחום המורכב של התחדשות עירונית.
    65 רבות מהן מציגות מודל של "One Stop Shop", המטפל בכל שלבי הפרויקט תחת קורת גג אחת – מייזום ותכנון, דרך רישוי וביצוע, ועד שיווק, מסירה ושירות בדק.46 מסר זה נועד לשדר שליטה, יעילות ואחריות כוללת.

     

  • איכות וחדשנות:

     

    מעבר לחיזוק המבנים, חברות רבות מתמקדות באיכות הבנייה והגמר, עיצוב אדריכלי מודרני ומתקדם, סטנדרטים גבוהים, ולעיתים גם בנייה ירוקה. המטרה היא למשוך לא רק את הדיירים הקיימים אלא גם רוכשים חדשים המחפשים סביבת מגורים איכותית וחדשנית.

     

  • קהילה ואיכות חיים:

    מסרים רבים מתמקדים בשיפור איכות החיים של הדיירים והקהילה הסובבת. חברות מדברות על יצירת "סביבות חיים איכותיות, מעוצבות ומעוררות השראה", "חווית מגורים שלמה" הכוללת שטחים ירוקים, מבני ציבור ופיתוח סביבתי 5, והנעת תהליכים של "התחדשות קהילתית ועירונית".40 הדגש הוא על בניית קהילות ולא רק בניינים.

  • שותפות עם הדיירים:

    גישה זו מציגה את הדיירים לא רק כלקוחות, אלא כ"שותפים לדרך" או "שותפים מלאים". חברות המאמצות גישה זו מדגישות את הליווי האישי, השקיפות, הקשב לצרכים והעבודה המשותפת.7 גישה זו אינה רק מסר שיווקי, אלא משקפת לעיתים קרובות אסטרטגיה אופרטיבית לניהול הקשר המורכב עם הדיירים, שהוא קריטי להצלחת הפרויקט. המיתוג כאן מחזק את התהליך התפעולי של שיתוף פעולה והתמודדות עם התנגדויות.

     

  • סלוגנים:

    ניתן למצוא סלוגנים המבטאים את המיצוב המרכזי של החברה, כגון: "אאורה מחדשים את ישראל" 5, "בית וגג | מובילים התחדשות עירונית", "אנשי העיר – יזמים תל אביבים שבונים את העיר וחיים אותה".

ניתוח המסרים חושף מתח מובנה בין הצורך לשדר יציבות, ותק וביטחון (ערכים הנתפסים כשמרניים יותר, הפונים לחששות הדיירים), לבין הרצון לשדר חדשנות, קידמה ועיצוב עכשווי (ערכים דינמיים, הפונים לשאיפות של רוכשים חדשים ולרצון הדיירים לשדרוג משמעותי). חברות מצליחות מצליחות לאזן בין שני הקטבים הללו, למשל על ידי הדגשת ניסיון רב שנים לצד הצגת פרויקטים בעלי חזות מודרנית ופורצת דרך. חברה שתדגיש רק יציבות עלולה להיתפס כמיושנת, בעוד חברה שתתמקד רק בחדשנות עלולה להיתפס כחסרת ניסיון או אף מסוכנת. השילוב המושכל בין המסרים הוא אתגר מיתוגי מרכזי בענף.

 ניתוח מסרים וערכים מרכזיים של חברות מובילות (דוגמאות)

 

שם החברה ערכים מרכזיים מודגשים מסרים מרכזיים לדיירים מסרים מרכזיים לרוכשים סלוגן (אם ידוע)
אאורה מנהיגות, התמחות (פינוי-בינוי), צמיחה, אחריות, אמינות, חדשנות, חזון 62 שותפים מלאים, דיור איכותי ובטיחותי, שיפור משמעותי באיכות החיים, ליווי בכל השלבים 5 מתחמי מגורים מתקדמים, חווית מגורים שלמה, מיקום באזורי ביקוש, בנייה חדשנית 5 אאורה מחדשים את ישראל 5
אנשי העיר (מקבוצת רוטשטיין) אהבה לת"א, קהילתיות, פלורליזם, שקיפות, חווית שירות, גב כלכלי 38 שותפים לדרך, תכנון החיים כחלק מהקהילה, שקיפות 38 בנייני בוטיק, איכות חיים אורבנית, לייפסטייל תל אביבי 69 אנשי העיר – יזמים תל אביבים שבונים את העיר וחיים אותה 69
בית וגג איכות, מצוינות, חדשנות, מחויבות ללקוח, ניסיון, אחריות חברתית, אמינות 40 שביעות רצון, בית וקהילה משודרגים, ניסיון מוכח, חווית לקוח אמינה 40 סביבות עירוניות מתקדמות, עיצוב מעורר השראה, תכנון ובנייה חסרי פשרות 40 בית וגג
אקרו מיקסום ערך הנכס, סטנדרט ביצוע גבוה, שירות לקוחות, שותפות, אמינות, תכנון מתקדם, איתנות פיננסית 64 שותפות מלאה, ליווי אישי, עבודה קהילתית, ביטחון ("ראש שקט") 64 השבחה מקסימלית של הדירה, תכנון מוקפד, סטנדרט גבוה 64 (לא זוהה סלוגן ספציפי)
שרביב ותק (7 עשורים), חברה משפחתית ("אבא ואמא"), אחריות כוללת (ייזום וביצוע), עוצמה פיננסית, מקצועיות וניסיון 46 גב של אמא ואבא, לישון בשקט, ליווי בכל השלבים 46 פרויקטים גדולים ומורכבים, איכות בנייה, ניסיון רב 46 (לא זוהה סלוגן ספציפי, אך המסר "בתים עם אבא ואמא" חזק)
אבני דרך ניסיון, גב כלכלי, זרוע ביצועית, איכות בנייה, יחס אישי ושירות מקצועי, כתובת אחת 47 ליווי צמוד, יחס אישי, פתרונות מימון, שירות לקוחות 47 פרויקטים יוקרתיים, מיקומים אטרקטיביים, איכות בנייה וגמר 47 (לא זוהה סלוגן ספציפי)
  1. ארסנל השיווק והתקשורת: כיצד המובילות מגיעות לקהלן

חברות ההתחדשות העירונית המובילות מפעילות מגוון ערוצי שיווק ותקשורת כדי להגיע לקהלי היעד השונים שלהן – דיירים קיימים, רוכשים פוטנציאליים, משקיעים, רשויות וגופי תכנון. האסטרטגיה התקשורתית משלבת לרוב בין נוכחות דיגיטלית משמעותית לבין פעילות שיווק ויחסי ציבור מסורתית.

5.1 טביעת רגל דיגיטלית

המרחב הדיגיטלי מהווה זירה מרכזית לפעילות השיווקית והתקשורתית:

  • אתרי אינטרנט: אתר החברה משמש ככרטיס הביקור הדיגיטלי המרכזי. הוא מציג מידע מקיף על החברה, חזונה וערכיה, מפרט את הפרויקטים השונים (בתכנון, בביצוע, מאוכלסים) באמצעות תמונות, הדמיות ותיאורים, ומספק דרכי התקשרות ברורות.40 אתרים רבים מתוכננים להיות אינפורמטיביים וידידותיים למשתמש, במטרה לבסס אמינות ומקצועיות.
  • רשתות חברתיות: חברות רבות מנהלות נוכחות פעילה ברשתות חברתיות פופולריות. פייסבוק ואינסטגרם משמשות להצגת פרויקטים, שיתוף עדכונים מהשטח, פרסום אירועי מכירות או כנסים, ויצירת קשר בלתי אמצעי עם הקהל.40 חברות מסוימות, כמו אאורה, מפעילות גם ערוץ יוטיוב ייעודי להצגת סרטוני תדמית, עדכוני בנייה וראיונות.73
  • קמפיינים מקוונים: פרסום ממומן מהווה נדבך חשוב באסטרטגיה הדיגיטלית. חברות משתמשות בפלטפורמות כמו גוגל ופייסבוק כדי להגיע לקהלי יעד מפולחים, וכן מפרסמות בפורטלי נדל"ן מובילים דוגמת מדלן ויד2, המושכים קהל רלוונטי של מחפשי דירות ומתעניינים בהתחדשות עירונית.68
  • פלטפורמות ייעודיות ודירוגים: חברות מנצלות גם פלטפורמות ייעודיות ודירוגים מקוונים. לדוגמה, השתתפות בתחרויות כמו "הבניינים היפים ביותר בהתחדשות עירונית" של City Square ודה מרקר 74 או הדגשת דירוגים גבוהים במדד מדלן 10 משמשות ככלי שיווקי לחיזוק המוניטין.

5.2 שיווק מסורתי ויחסי ציבור

לצד הפעילות הדיגיטלית, חברות רבות ממשיכות להשקיע בערוצי שיווק ויחסי ציבור מסורתיים:

  • פרסום: קמפיינים רחבי היקף עשויים לכלול פרסום בטלוויזיה (כפי שעשתה חברת בוני התיכון 75), שילוט חוצות במיקומים אסטרטגיים (למשל, בסמוך לפרויקטים), ומודעות בעיתונות הכתובה, בעיקר במוספי נדל"ן.68
  • יחסי ציבור (יח"צ): פעילות יח"צ ענפה היא מאפיין בולט של החברות המובילות. היא כוללת הפצת הודעות לעיתונות על זכייה במכרזים וקידום פרויקטים חדשים 43, פרסום דוחות כספיים רבעוניים ושנתיים (עבור חברות ציבוריות), המייצרים סיקור תקשורתי ומעידים על יציבות פיננסית 78, וכן ייזום ראיונות עם בכירי החברה בתקשורת הכלכלית והנדל"נית.52
  • אירועים וכנסים: השתתפות, מתן חסות והצגה בכנסים מקצועיים ואירועים בענף הנדל"ן (כמו אירועי Dun's 100 Urban Leaders 6 או כנסי מרכז הנדל"ן 81) מהווים פלטפורמה חשובה ליצירת קשרים, להגברת הנראות ולחיזוק המוניטין כמובילי דעה בתחום.
  • מינוף דירוגים: כפי שצוין, דירוגים מקצועיים (Dun's 100, BDI, מדד מרכז הנדל"ן) אינם רק כלי הערכה פנימי, אלא משמשים באופן פעיל ככלי שיווקי וכ"תו איכות" המודגש בחומרי החברה ובאתריה.10

ניכר כי חברות גדולות וציבוריות, דוגמת אאורה ואפריקה מגורים, נוטות להשתמש בשילוב רחב ומגוון יותר של ערוצי שיווק ויח"צ. מעמדן הציבורי מחייב אותן לתקשר גם עם שוק ההון 62, והמשאבים העומדים לרשותן מאפשרים קמפיינים רחבי היקף.75 לעומתן, חברות קטנות או פרטיות עשויות למקד את מאמציהן בשיווק דיגיטלי ממוקד יותר ובבניית מוניטין מקומי חזק, בין היתר באמצעות המלצות מפה לאוזן של דיירים מרוצים המשמשים כ"שגרירים".66

השימוש הגובר במדדים ודירוגים חיצוניים ככלי שיווקי מרכזי 10 מעניין במיוחד. הוא מצביע על ניסיון של חברות "לרכוש" אמינות באמצעות חותמות חיצוניות ומוכרות, במקום להסתמך בלעדית על בניית מערכות יחסים אישיות וארוכות טווח. בעוד גישה זו עשויה להיות יעילה למשיכת תשומת לב ראשונית של לקוחות חדשים או משקיעים, היא עשויה להיות פחות אפקטיבית מול דיירים ותיקים, שעבורם האמון נבנה בעיקר דרך יחס אישי, שקיפות ועמידה בהבטחות לאורך זמן. הדבר מדגיש את הפער הפוטנציאלי בין האופן שבו חברות משדרות אמינות כלפי חוץ לבין האופן שבו אמון נבנה בפועל מול הלקוחות הישירים והחשובים ביותר – הדיירים הקיימים.

  1. מעורבות בעלי עניין: תקשורת עם דיירים ורוכשים

הצלחת פרויקט התחדשות עירונית תלויה באופן קריטי ביכולת לנהל תקשורת אפקטיבית ולבנות מערכות יחסים חיוביות עם שני קהלי יעד מרכזיים, אך שונים במהותם: הדיירים הקיימים במתחם המיועד להתחדשות, והרוכשים הפוטנציאליים של הדירות החדשות שייבנו.

6.1 תקשורת עם דיירים קיימים: בניית אמון והפחתת סיכון

התקשורת מול הדיירים הקיימים היא אולי האתגר המורכב והרגיש ביותר בתהליך ההתחדשות העירונית. דיירים אלו נדרשים לתת את הסכמתם לפרויקט, הכרוך בשינויים משמעותיים בחייהם ובסביבת מגוריהם, ולהפקיד את הנכס היקר להם בידי היזם. לכן, המטרה המרכזית של התקשורת מולם היא בניית אמון והפחתת תחושת הסיכון וחוסר הוודאות. השגת הרוב הדרוש בחוק (66% או 80%, בהתאם לסוג הפרויקט והחוק הרלוונטי 2) תלויה במידה רבה בהצלחת מאמצי התקשורת הללו.

אסטרטגיות תקשורת יעילות מול דיירים כוללות:

  • שקיפות ומידע מלא: מתן מידע ברור, מדויק ונגיש אודות התהליך כולו – החל משלב התכנון, דרך לוחות הזמנים הצפויים, התמורות המוצעות לדיירים (גודל דירה חדשה, מרפסת, חניה, ממ"ד), הביטחונות הניתנים (ערבויות חוק מכר, ערבות שכירות, פוליסות ביטוח 7), ועד לסיכונים האפשריים והדרכים להתמודד איתם.7
  • ערוצי תקשורת מגוונים ונגישים: קיום אסיפות דיירים סדירות, הקמת נציגות דיירים פעילה המייצגת את האינטרסים שלהם 70, ולעיתים שכירת שירותי "חברה מארגנת" או "מנהלת דיירים" חיצונית המסייעת בארגון ובתקשורת.7 חשוב שהיזם יקצה אנשי קשר ייעודיים וזמינים למענה על שאלות וחששות הדיירים.42
  • ליווי ותמיכה מקצועית ואישית: יזמים רבים מסייעים לדיירים בבחירת עורך דין מטעמם (ששכרו משולם על ידי היזם), שילווה אותם משפטית לאורך כל התהליך.13 כמו כן, נדרש ליווי הדוק בשלב הפינוי הזמני, כולל סיוע במציאת דיור חלופי הולם ותשלום דמי שכירות והובלה.71 השירות האישי והקשוב הוא קריטי.42
  • הדגשת התמורות והיתרונות: תקשורת יעילה מדגישה את היתרונות הברורים והמשמעותיים לדיירים: קבלת דירה חדשה, גדולה יותר, מודרנית ובטוחה יותר (עם ממ"ד), בבניין עם תשתיות משופרות (מעלית, חניה), וכל זאת ללא עלות מצדם, תוך עלייה משמעותית בערך הנכס שלהם (לעיתים בעשרות אחוזים).5
  • ניהול התנגדויות ("דיירים סרבנים"): התמודדות עם דיירים המתנגדים לפרויקט דורשת גישה רגישה ומקצועית. יש לנסות להבין את מקור ההתנגדות ולמצוא פתרונות באמצעות הידברות וגישור. במקרים בהם מוצו הליכי ההידברות והושג הרוב החוקי הנדרש, ניתן לפנות למפקח על רישום המקרקעין לאכיפת ההסכם.17

6.2 תקשורת עם רוכשים פוטנציאליים: שיווק של חלום ואיכות חיים

בעוד התקשורת עם הדיירים הקיימים מתמקדת בהפגת חששות ובניית אמון, התקשורת עם רוכשים פוטנציאליים של הדירות החדשות מתמקדת ביצירת ביקוש ושיווק של חזון, איכות חיים והזדמנות. אסטרטגיות התקשורת מול קהל זה כוללות:

  • הדגשת יתרונות הפרויקט והסביבה: מיקוד במיקום האטרקטיבי (קרבה למרכזי תעסוקה, בילוי, תחבורה ציבורית), בעיצוב האדריכלי המודרני והייחודי, באיכות הבנייה והמפרט הטכני הגבוה, ביצירת קהילה חדשה ותוססת, ובפוטנציאל עליית ערך הנכס בעתיד.5
  • סיפור סיפור (Storytelling): יצירת נרטיב מרתק סביב הפרויקט, השכונה המתחדשת והחברה היזמית. הסיפור נועד ליצור חיבור רגשי עם הלקוחות הפוטנציאליים, להמחיש את חווית המגורים העתידית ולהעניק לפרויקט זהות ייחודית מעבר למפרט הטכני.68
  • הבטחת איכות, יציבות וביטחון: גם רוכשים חדשים זקוקים לביטחון בהשקעתם. לכן, התקשורת מולם מדגישה את האיתנות הפיננסית והניסיון של היזם, את איכות הבנייה והפיקוח, ואת מתן הביטחונות הנדרשים על פי חוק (כגון ערבויות חוק מכר).7
  • שיווק חוויתי: שימוש נרחב בכלים ויזואליים להמחשת הפרויקט העתידי, כגון הדמיות תלת-ממדיות באיכות גבוהה, סיורים וירטואליים בדירות לדוגמה, ומשרדי מכירות מעוצבים המעניקים "טעימה" מהאווירה ומהסטנדרט של הפרויקט.47

ההבדלים המהותיים בין שני קהלי היעד מחייבים גישות תקשורת שונות בתכלית. התקשורת עם הדיירים הקיימים היא בעיקרה "שיווק של אמון והפחתת סיכון", בעוד התקשורת עם הרוכשים החדשים היא בעיקרה "שיווק של חלום ואיכות חיים". יזם מצליח נדרש לשלוט בשתי השפות התקשורתיות הללו ולהתאים את המסרים והטקטיקות לכל קהל.

תופעה מעניינת נוספת היא עלייתן של "חברות מארגנות" או "מנהלות דיירים".7 גופים אלו, המציעים לדיירים ליווי וייצוג מול היזם, מצביעים על קושי מובנה בתקשורת הישירה בין יזמים לדיירים ועל פערי אמון וידע שדיירים רבים חשים צורך לגשר עליהם באמצעות גורם שלישי, "אובייקטיבי" לכאורה. עבור חברות יזמיות, תופעה זו יכולה להיתפס כאיום על הקשר הישיר עם הדיירים, אך גם כהזדמנות לשיתוף פעולה עם גורם מקצועי המסייע בארגון הדיירים ובקידום הפרויקט.

  1. שיטות עבודה מומלצות (Best Practices) במיתוג ושיווק בהתחדשות עירונית

ניתוח פעילותן של החברות המובילות והאתגרים הייחודיים לתחום ההתחדשות העירונית בישראל מאפשר לזקק מספר שיטות עבודה מומלצות (Best Practices) למיתוג ושיווק אפקטיביים:

  1. ביסוס אמינות פיננסית ומוניטין של יציבות: זהו הבסיס ההכרחי. יש להדגיש באופן עקבי את האיתנות הפיננסית של החברה, את הניסיון המוכח שלה (בדגש על פרויקטים שהושלמו בהצלחה), את הוותק שלה בשוק ואת איכות ההנהלה. ניתן ורצוי למנף דירוגים חיצוניים מוכרים (Dun's 100, BDI, מדדי נדל"ן) כהוכחה חברתית לאמינות זו.1
  2. השקעה בבניית קהילה ואמון (Community & Trust Building): מעבר למספרים, יש להשקיע משאבים משמעותיים בבניית מערכות יחסים המבוססות על אמון עם הדיירים הקיימים. הדבר כולל תקשורת שקופה, פתוחה ורציפה, הקמת מנגנוני ייצוג לדיירים (ועד, נציגות, חברה מארגנת), מתן ליווי אישי וקשוב לאורך כל התהליך, והפיכת דיירים מרוצים מפרויקטים קודמים ל"שגרירים" של המותג.7
  3. מיתוג מבוסס ערך (Value-Based Branding): התקשורת המיתוגית צריכה להתמקד בתועלות המרכזיות והמוחשיות עבור קהלי היעד, ולא רק במאפיינים הטכניים. יש להדגיש את שיפור איכות החיים, הביטחון האישי (בדגש על ממ"ד 7), העלייה המשמעותית בערך הנכס, יצירת סביבת מגורים מודרנית, קהילתית ונעימה, ופתרון בעיות קיימות (כמו מצוקת חניה או היעדר מעלית).5
  4. שיווק רב-ערוצי ממוקד ומותאם: יש להשתמש בשילוב מושכל של ערוצים דיגיטליים (אתר אינטרנט איכותי, נוכחות פעילה ברשתות חברתיות רלוונטיות, פרסום ממוקד בפורטלי נדל"ן ובמנועי חיפוש) וערוצים מסורתיים (יח"צ, אירועים, פרסום מודפס או משודר בהתאם לתקציב וליעד). חשוב להתאים את המסר והפורמט לערוץ הספציפי ולקהל היעד אליו פונים.68
  5. סיפור סיפור אפקטיבי (Storytelling): יש לפתח נרטיב מרתק וקוהרנטי סביב החברה, הפרויקטים שלה והשפעתה על הסביבה העירונית והקהילות. סיפור טוב יכול ליצור חיבור רגשי, להבליט את הערכים והחזון של החברה, ולבדל אותה מהמתחרים.69
  6. מקצועיות ויזואלית עקבית: יש להקפיד על זהות ויזואלית (לוגו, צבעים, טיפוגרפיה) מקצועית, איכותית ועקבית בכל נקודות המגע עם הלקוח – מהאתר והרשתות החברתיות, דרך חומרים שיווקיים ומצגות, ועד למשרדי המכירות ושילוט הפרויקט.
  7. שירות לקוחות כערך עליון: יש להשקיע במערך שירות לקוחות מקצועי, קשוב, זמין ואמפתי, שילווה את הדיירים והרוכשים לאורך כל חיי הפרויקט – משלב החתימה, דרך תקופת הבנייה והמעבר, ועד לשלב הבדק והאחריות לאחר המסירה.42 חווית שירות חיובית היא מרכיב קריטי בבניית מוניטין.
  8. אימוץ עקרונות בינלאומיים (בהתאמה): ניתן לשאוב השראה מפרקטיקות בינלאומיות מוצלחות בתחום ההתחדשות העירונית, כגון התמקדות ביצירת "ערך משותף" (Shared Value) לכלל בעלי העניין, פיתוח חזון ארוך טווח לפרויקט ולסביבתו, שילוב מאפיינים מקומיים ייחודיים (Sense of Localness) בתוך התכנון, ותכנון מוכוון קהילה המערב את התושבים.90

מעל לכל הפרקטיקות הספציפיות הללו, ניצבת שיטת העבודה המומלצת החשובה ביותר: יצירת הלימה (Alignment) מלאה בין ההבטחה המיתוגית לבין החוויה בפועל. המיתוג יוצר ציפיות בקרב הדיירים והרוכשים.16 תהליך ההתחדשות העירונית הוא ארוך, מורכב ורצוף אינטראקציות בין החברה ללקוחותיה.13 כל פער בין ההבטחה (למשל, "אמינות", "שירות אישי", "עמידה בלוחות זמנים") לבין המציאות בשטח (עיכובים, ליקויי בנייה, שירות לקוי, חוסר שקיפות 15) פוגע אנושות באמון ובמוניטין של החברה, במיוחד בעידן הדיגיטלי בו קל לשתף חוויות שליליות. לכן, חברות מצטיינות חייבות להבטיח שההבטחה המיתוגית שלהן מגובה באופן מלא ועקבי במציאות התפעולית והשירותית שלהן בכל שלבי הפרויקט.

  1. זרקור על הצלחה: מקרי בוחן של קמפיינים ומיתוג אפקטיביים

בחינת מספר מקרי בוחן של חברות בולטות וקמפיינים רלוונטיים יכולה להמחיש כיצד מיושמות אסטרטגיות מיתוג ושיווק שונות הלכה למעשה, ומהם גורמי ההצלחה הנתפסים שלהן.

8.1 מקרה בוחן 1: אאורה – "מחדשים את ישראל" (פינוי-בינוי בקנה מידה גדול)

  • אסטרטגיה: אאורה מיצבה את עצמה כמובילה הבלתי מעורערת בתחום הפינוי-בינוי בישראל, תוך התמקדות בפרויקטים רחבי היקף באזורי ביקוש, בעלי תב"עות מאושרות וזמינות לבנייה מיידית.62 האסטרטגיה כוללת צמיחה אגרסיבית בהיקף הפרויקטים ויחידות הדיור 76, תוך שמירה על ניהול מרכזי של כל שלבי הפרויקט.62 החברה מקיימת נוכחות תקשורתית גבוהה באמצעות דיווחים שוטפים לשוק ההון (כחברה ציבורית), ראיונות תכופים של בעל השליטה והמנכ"ל, יעקב אטרקצ'י 52, ופעילות דיגיטלית הכוללת ערוץ יוטיוב פעיל.73
  • מיתוג: הסלוגן "אאורה מחדשים את ישראל" 5 משקף את קנה המידה והשאיפה הלאומית. המיתוג מדגיש ערכים של מנהיגות ("החברה הגדולה והמובילה בישראל בתחום" 62), חזון ("הגשמת החזון הציוני לבניין הארץ" 62), הקמת קהילות שלמות ("לא רק דירה… חווית מגורים שלמה" 52), אחריות, אמינות וחדשנות.62 הזהות הוויזואלית כוללת לוגו עם סמל דמוי שמש.62 לאחרונה, השיקה החברה קמפיין ייעודי למשרתי המילואים ("אאורה דירה בהצדעה") 73, המעיד על יכולת תגובה שיווקית לאירועים אקטואליים.
  • הצלחה נתפסת: מובילות עקבית בדירוגי פינוי-בינוי 2, צמיחה מרשימה במכירות, בצבר הפרויקטים ובהכנסות 76, ושווי שוק גבוה.78

8.2 מקרה בוחן 2: אנשי העיר (מקבוצת רוטשטיין) – "המומחים של תל אביב" (תמ"א 38 בוטיק)

  • אסטרטגיה: בניגוד לאאורה, אנשי העיר בחרו באסטרטגיה של התמחות גיאוגרפית מובהקת בעיר תל אביב-יפו.38 החברה מתמקדת בעיקר בפרויקטי תמ"א 38 במסלול הריסה ובנייה (תמ"א 38/2) ובפרויקטי פינוי-בינוי נקודתיים יותר, תוך שימת דגש על בנייני בוטיק, איכות חיים אורבנית ושימור (כמו בבית ביאליק).37 החברה ממנפת את הגב הכלכלי והמוניטין של חברת האם, קבוצת רוטשטיין הציבורית.38
  • מיתוג: המיתוג של אנשי העיר הוא אישי, מקומי וקהילתי. הסלוגן "אנשי העיר – יזמים תל אביבים שבונים את העיר וחיים אותה" 69 מבטא את החיבור העמוק לעיר. המסרים המרכזיים סובבים סביב "אהבה לעיר", קהילתיות, פלורליזם, לייפסטייל תל אביבי, שקיפות וחווית שירות.38 הדיירים מוצגים כ"שותפים לדרך".69
  • הצלחה נתפסת: מיצוב חזק כמומחים המובילים להתחדשות עירונית בתל אביב, דירוגים גבוהים ועקביים בקטגוריית תמ"א 38 3, ופורטפוליו נרחב של פרויקטים במיקומים נחשקים ומרכזיים בעיר.37

8.3 מקרה בוחן 3: בית וגג – "מובילים התחדשות עירונית באחריות"

  • אסטרטגיה: בית וגג פועלת הן בתחום הפינוי-בינוי והן בתמ"א 38 (בעיקר הריסה ובנייה), ומתמקדת באזורי ביקוש במרכז הארץ ובשרון.40 האסטרטגיה שלה מדגישה שילוב של פעילות עסקית עם אחריות חברתית רחבה, תוך התמקדות באיכות תכנון וביצוע, עיצוב מעורר השראה וחווית לקוח חיובית.40 החברה פועלת כחברה ציבורית הנסחרת בבורסה.40
  • מיתוג: הסלוגן "בית וגג | מובילים התחדשות עירונית" 40 מצהיר על מובילות. המיתוג נשען על ערכים של איכות, חדשנות, מחויבות ללקוח, ניסיון מוכח, אחריות חברתית ואמינות.40 הזהות הוויזואלית נקייה, מקצועית ומשדרת יציבות (שימוש בכחול ולבן).40 החברה מדגישה את שביעות רצון הדיירים כהוכחה להצלחתה.40
  • הצלחה נתפסת: דירוגים גבוהים (מופיעה בקטגוריית Dun's Stars 6), מוניטין של חברה איכותית, אחראית ואמינה, ושביעות רצון מוצהרת של דיירים.40

8.4 מקרה בוחן 4: קמפיין "התחדשות עירונית = אחריות ביטחונית" (מגזין הבלוק)

  • אסטרטגיה: זהו אינו קמפיין של חברה ספציפית, אלא קמפיין הסברתי רחב יותר, שיזם מגזין "הבלוק" בשיתוף עורכי דין מובילים בתחום, בעקבות אירועי אוקטובר 2023 ומלחמת "חרבות ברזל".8 מטרת הקמפיין הייתה להעלות את המודעות הציבורית והפוליטית לצורך הביטחוני הקריטי בהאצת פרויקטים של התחדשות עירונית, בדגש על הוספת ממ"דים ופתרונות מיגון.8
  • מיתוג/מסרים: הקמפיין מיסגר את ההתחדשות העירונית לא רק כפתרון למשבר הדיור או לשיפור איכות חיים, אלא כהכרח ביטחוני ו"מציל חיים".8 המסרים פנו לרגש, לתחושת הדחיפות ולקריאה לפעולה מצד מקבלי ההחלטות והדיירים עצמם.8
  • רלוונטיות: מקרה בוחן זה מדגים כיצד ניתן למנף אירועים אקטואליים וליצור קמפיין מבוסס הקשר (Contextual Marketing) המדבר לצרכים ולחששות העכשוויים של הציבור. חברות התחדשות עירונית יכולות לאמץ מסרים דומים, המדגישים את ההיבט הביטחוני והמיגוני של הפרויקטים שלהן, כחלק מאסטרטגיית המיתוג והשיווק שלהן.

מקרי הבוחן הללו ממחישים כי אין אסטרטגיית מיתוג אחת שמתאימה לכל חברות ההתחדשות העירונית. ההצלחה תלויה ביכולת להתאים את המודל העסקי (התמחות בפינוי-בינוי המוני מול תמ"א 38 בוטיק), את קהל היעד (פנייה לכלל הארץ מול התמחות גיאוגרפית), ואת המסרים המיתוגיים לנסיבות הייחודיות של כל חברה. אאורה בונה מותג של עוצמה והיקף, אנשי העיר בונה מותג של מומחיות מקומית וקהילתיות, ובית וגג בונה מותג של איכות ואחריות. כל אחת מהן מצאה מיצוב התואם את יכולותיה, ערכיה וקהל היעד שלה. המפתח להצלחה אינו בהכרח העתקה של אחרים, אלא בפיתוח אסטרטגיה מיתוגית אותנטית, קוהרנטית ומותאמת אישית.

  1. ניתוח השוואתי: גישות מיתוג בין סוגי חברות

הבדלים במבנה התאגידי, בגודל החברה, במודל העסקי ובמעמד המשפטי (ציבורי מול פרטי) משפיעים באופן ישיר על אסטרטגיות המיתוג והשיווק הננקטות על ידי חברות ההתחדשות העירונית.

  • חברות גדולות מול קטנות/בוטיק:
  • חברות גדולות: חברות בסדר גודל של אאורה, אשדר, אזורים, אפריקה מגורים ודומותיהן, מבססות את המיתוג שלהן על היקף פעילות נרחב, ניסיון רב שנים, איתנות פיננסית מוכחת ומנהיגות שוק.62 הן נהנות ממשאבים המאפשרים להן להשקיע בקמפיינים שיווקיים רחבי היקף (טלוויזיה, שילוט חוצות, כנסים) ובפעילות יח"צ ענפה.75 לעיתים קרובות אלו חברות ציבוריות, והמיתוג שלהן פונה גם לשוק ההון ומדגיש פרמטרים של צמיחה ורווחיות.79
  • חברות קטנות/בוטיק: יזמים קטנים או חברות בוטיק, כמו קבוצת גרניט המתמחה בתל אביב 45 או יזמים מקומיים אחרים, נוטים למתג את עצמם על בסיס התמחות ייחודית (נישה גיאוגרפית, התמחות בסוג פרויקט מסוים כמו שימור), יחס אישי וליווי צמוד, וגמישות תפעולית. השיווק שלהן ממוקד יותר, ולעיתים קרובות מסתמך במידה רבה על מוניטין מקומי הנבנה מפה לאוזן ועל קשרים אישיים עם דיירים, עורכי דין וגורמים ברשות המקומית.49
  • יזמים "טהורים" מול קבלנים (עם זרוע יזמית):
  • יזמים "טהורים": חברות המתמקדות בייזום בלבד (איתור עסקאות, תכנון, רישוי, מימון ושיווק) ימתגו את עצמן סביב החזון, היצירתיות, היכולת למקסם את התמורות לדיירים ואת ערך הנכס לרוכשים, והיכולת לנהל פרויקטים מורכבים.
  • קבלנים עם זרוע יזמית: חברות שהן גם יזמיות וגם מבצעות (כמו שרביב 46, אבני דרך 47, קידר מבנים 32) מדגישות במיתוג שלהן את השליטה המלאה בכל שרשרת הערך ("One Stop Shop"). המסר המרכזי הוא של "כתובת אחת", אחריות כוללת על איכות הביצוע, ניסיון קבלני מוכח ויכולת לעמוד בלוחות זמנים ותקציבים. מיתוג זה נועד לשדר ביטחון ויעילות.
  • חברות ציבוריות מול פרטיות:
  • חברות ציבוריות: חברות הנסחרות בבורסה (כמו אאורה, אפריקה מגורים, בית וגג, אשדר, קרסו, מצלאוי ועוד 40) מחויבות לרמת שקיפות גבוהה יותר כלפי הציבור ושוק ההון, הבאה לידי ביטוי בפרסום דוחות כספיים מפורטים ודיווחים מיידיים על אירועים מהותיים.79 המיתוג שלהן עשוי לכלול מסרים המיועדים גם למשקיעים, ולהדגיש פרמטרים של צמיחה, רווחיות, יציבות פיננסית וממשל תאגידי תקין. הן נהנות מאמינות נתפסת גבוהה יותר בשל הפיקוח הרגולטורי, אך גם חשופות יותר לביקורת ציבורית ותקשורתית.
  • חברות פרטיות: חברות פרטיות נהנות מגמישות רבה יותר במסרים השיווקיים ובמידת השקיפות שהן בוחרות לחשוף. המיתוג שלהן יכול להיות ממוקד יותר בלקוחות הישירים (דיירים ורוכשים) ובפרויקטים ספציפיים, ללא צורך להתחשב בציפיות של שוק ההון. האמינות שלהן נבנית בעיקר דרך מוניטין שנצבר לאורך זמן, פרויקטים מוצלחים והמלצות מלקוחות.

ניתן לראות בבירור כי המבנה התאגידי והמודל העסקי של החברה מכתיבים במידה רבה את אסטרטגיית המיתוג והשיווק שלה. חברות ציבוריות גדולות הפועלות בקנה מידה ארצי נדרשות לאזן בין מסרים המיועדים לקהלים מגוונים – דיירים, רוכשים, משקיעים ורגולטורים. לעומתן, חברות בוטיק פרטיות המתמחות בנישה מסוימת יכולות למקד את המיתוג שלהן באופן הדוק יותר בצרכים ובשאיפות של קהל הלקוחות הישיר שלהן, תוך הדגשת יתרונות כמו יחס אישי והתאמה ייחודית.

  1. מסקנות והמלצות אופרטיביות

10.1 סיכום גורמי הצלחה מרכזיים במיתוג ושיווק

הניתוח המקיף של שוק ההתחדשות העירונית בישראל ואסטרטגיות המיתוג והשיווק של החברות הפועלות בו מצביע על מספר גורמי הצלחה מרכזיים החוזרים על עצמם:

  1. אמינות מוכחת ויציבות פיננסית: זהו הבסיס ההכרחי והבלתי מתפשר להצלחה בענף רווי סיכונים זה. אמינות נבנית על שילוב של איתנות פיננסית מוכחת, ניסיון עשיר בפרויקטים דומים (ובפרט, פרויקטים שהושלמו בהצלחה), שקיפות תפעולית ופיננסית, ועמידה עקבית בהבטחות ובלוחות זמנים.
  2. תקשורת אפקטיבית ובניית אמון: היכולת לנהל דיאלוג פתוח, שקוף ובונה אמון עם דיירים קיימים היא קריטית להתנעת פרויקטים ולהתגברות על התנגדויות. במקביל, נדרשת יכולת תקשורת שיווקית משכנעת מול רוכשים פוטנציאליים, המדגישה את הערך וההזדמנות.
  3. בידול מבוסס ערך: בשוק תחרותי, לא מספיק להציע דירה חדשה. יש לבדל את ההצעה על בסיס ערכים מוספים ייחודיים, כגון איכות בנייה ועיצוב יוצאת דופן, יצירת חווית מגורים קהילתית, מיקום אטרקטיבי במיוחד, או שירות לקוחות יוצא מן הכלל.
  4. ניהול מוניטין פרואקטיבי: חברות מצליחות אינן מחכות שהמוניטין שלהן ייבנה מעצמו. הן מנהלות אותו באופן פעיל באמצעות יחסי ציבור, נוכחות דיגיטלית מוקפדת, טיפול מהיר ויעיל במשברים (אם וכאשר מתעוררים), ומינוף של הצלחות ודירוגים חיוביים.
  5. הלימה בין הבטחה לביצוע: הגורם המשמעותי ביותר בבניית מוניטין חיובי לאורך זמן הוא ההקפדה על כך שההבטחות המיתוגיות והשיווקיות יתורגמו למציאות בשטח. פער בין ההבטחה לחוויה בפועל הוא המתכון הבטוח לפגיעה באמון ובמותג.

10.2 המלצות אסטרטגיות ואופרטיביות

בהתבסס על המסקנות ושיטות העבודה המומלצות שזוהו, ניתן לגבש מספר המלצות אסטרטגיות ואופרטיביות לחברות הפועלות בתחום ההתחדשות העירונית:

  • לחברות חדשות/קטנות:
  • התמקדו בבניית אמון ברמה המקומית: צרו קשרים אישיים עם דיירים פוטנציאליים, עורכי דין וגורמים ברשות המקומית.
  • צרו "סיפורי הצלחה" מוקדמים: השקיעו מאמץ מיוחד בפרויקטים הראשונים כדי להבטיח את שביעות רצון הדיירים והפכו אותם לשגרירים שלכם.66
  • הגדירו התמחות ייחודית: בדלו את עצמכם באמצעות התמחות גיאוגרפית, התמחות בסוג פרויקט מסוים (למשל, בניינים מורכבים לשימור), או מתן שירות ייחודי.
  • חפשו שותפים אסטרטגיים: שיתוף פעולה עם חברות גדולות יותר או גופים פיננסיים יכול לספק את הגב הכלכלי והמוניטין הדרושים.
  • לחברות מבוססות:
  • המשיכו למנף את היתרונות הקיימים: הדגישו את הניסיון, האיתנות הפיננסית והיקף הפעילות, אך אל תנוחו על זרי הדפנה.
  • השקיעו בפרסונליזציה של התקשורת: למרות הגודל, נסו ליצור תחושה של יחס אישי. פתחו ערוצי תקשורת דיגיטליים ייעודיים לדיירים בכל פרויקט (למשל, פורטל דיירים, קבוצות וואטסאפ מנוהלות).
  • השתמשו ב-Storytelling להדגשת ההשפעה החיובית: ספרו את הסיפור של השכונות שחידשתם והקהילות שיצרתם, מעבר למספרים ולנתונים הטכניים.69
  • לכלל החברות:
  • אמצו "שקיפות רדיקלית": היו פרואקטיביים בשיתוף מידע עם דיירים ובעלי עניין אחרים. פרסמו עדכונים שוטפים על התקדמות הפרויקטים, כולל התמודדות עם אתגרים ועיכובים. שקיפות בונה אמון ומפחיתה שמועות וחששות.
  • השקיעו באנשי קשרי דיירים: ודאו שנציגי החברה הנמצאים בקשר ישיר עם הדיירים הם בעלי הכשרה מתאימה לא רק מקצועית אלא גם בינאישית. העניקו להם סמכויות לפתור בעיות וודאו שהם מפגינים אמפתיה וסבלנות.42
  • שלבו מיתוג מבוסס ביטחון (מעבר לפיננסי): לאור המציאות הביטחונית בישראל 8, הדגישו באופן בולט את חשיבות הממ"ד ותקני המיגון כחלק אינטגרלי מהתועלת המרכזית של פרויקט ההתחדשות העירונית. מסר זה מהדהד כיום יותר מתמיד.
  • מדדו ושפרו את חווית הלקוח באופן מתמיד: אל תסתפקו בהשלמת הפרויקט. אספו משוב שיטתי מדיירים (במהלך ולאחר הפרויקט) ומרוכשים, נתחו אותו והשתמשו בתובנות לשיפור מתמיד של התהליכים התפעוליים, השירותיים והמיתוגיים שלכם.
  • אמצו חשיבה ארוכת טווח: התחדשות עירונית היא תהליך ארוך ומורכב, והמוניטין נבנה לאורך שנים.16 בנו מותג חזק ויציב, המבוסס על ערכים אמיתיים ועמידה בהבטחות, שישרת את החברה נאמנה גם בפרויקטים העתידיים.

10.3 תובנה מסכמת: אמון כנכס אסטרטגי

לסיכום, הניתוח מעלה כי בעוד איתנות פיננסית מהווה את "כרטיס הכניסה" ההכרחי לפעילות בתחום ההתחדשות העירונית בישראל 3, היא לבדה אינה מספיקה להבטחת הצלחה ארוכת טווח. פרויקטים רבים נתקעים או נכשלים לא בשל קשיים פיננסיים, אלא בשל חוסר היכולת להשיג את הסכמת הדיירים או להתגבר על התנגדויות.13 היכולת לגייס את הסכמת הדיירים ולנהל את התהליך המורכב מולם תלויה במידה מכרעת באמון ובאיכות מערכת היחסים הנבנית בין היזם לדיירים.7

לפיכך, ההשקעה בבניית אמון – באמצעות שקיפות, תקשורת פתוחה, ליווי אישי, שירות קשוב ועמידה בהבטחות – היא קריטית לא פחות מהשקעה בהון עצמי או ביכולות ביצוע. המיתוג והשיווק של חברות התחדשות עירונית חייבים, בראש ובראשונה, לשרת את המטרה האסטרטגית של בניית ותחזוקת האמון הזה. חברה שתשכיל לעשות זאת, ותבטיח הלימה מלאה בין ההבטחה המיתוגית שלה לבין המציאות התפעולית והשירותית שהיא מספקת, תזכה לא רק להצלחה בפרויקטים נקודתיים, אלא גם למוניטין חיובי ובר-קיימא בשוק המאתגר והחשוב הזה.

 

צוות המומחים שלכם

שהם לוי

ספיר לוי

נעם מעודה

ליעד שר

עדי טנדלר

לקוחות ממליצים

לפני שאתם עוזבים…

קבלו מאיתנו ללא עלות מדריך איך לשווק משרד עורכי דין

לפני שאתם עוזבים… קבלו מאיתנו ללא עלות מדריך איך לשווק משרד עורכי דין