קידום לוקאלי וכיצד הוא יכול להקפיץ את ה-SEO שלך

אין כמעט איש דיגיטל שלא שמע על Google My Business (או גוגל פלוס / גוגל מפות / גוגל לוקאל בשמותיו הנוספים). אבל כמה מאיתנו באמת משתמשים בכלי החינמי הנהדר הזה, וממצים את יכולותיו לשיפור ה-SEO של לקוחותינו? כמה מאיתנו מוודאים שאכן העסק יופיע גם בשאילתות חיפוש מקומיות?

לפי נתוני גוגל (Think With Google, May 2017), לא רק שאנשים מחפשים עסקים מקומיים – הם גם נוקטים פעולות בעקבות החיפוש:

  • 4 מתוך 5 צרכנים מחפשים מידע מקומי במנועי חיפוש (כתובת החנות, שעות פעילות, מוצרים במלאי והוראות נסיעה). 88% מחפשים בסמארטפון, 84% מחפשים במחשב/טאבלט.
  • 50% מאלו שמבצעים חיפוש מקומי בסמארטפון, ו-34% מהמחפשים במחשב/טאבלט – מגיעים לעסק הפיזי תוך יממה מהחיפוש.
  • 18% מהחיפושים המקומיים הובילו לרכישה תוך יום, לעומת רק 7% מהחיפושים הלא מקומיים.
  • אם העסק קרוב למבצעי החיפוש ברדיוס של עד 8 קילומטר, רובם יגיע לעסק הפיזי (72% כשמחפשים מנייד, 66% כשמחפשים ממחשב/טאבלט).

אפשר להמשיך עם הנתונים הללו לאינסוף, אבל המגמה ברורה – חיפוש מקומי משפיע ישירות על הנכונות לבצע רכישה. מי שלא הופך את עצמו לזמין גם בשאילתות המקומיות, מפספס לקוחות פוטנציאליים בצורה דרסטית.

הערת אגב – לא תמיד צריך ששאילתת החיפוש עצמה תכיל כוונה לוקאלית, כגון [חנות משקפיים בראשון לציון]. אם גוגל מזהה את העיר/אזור בהם אנו נמצאים (באמצעות הסמארטפון, כתובת IP, רשת Wifi, היסטוריית חיפושים וכו'), נקבל תוצאות בעלות הקשר מקומי גם אם נחפש אך ורק את המילה [פיצה], בלי שם של עיר. אם וכאשר נוסיף שם של עיר / אזור לחיפוש, גוגל ישנה את התוצאות בהתאם.

שני סוגים עיקריים של קידום מקומי

מצב העניינים, נכון להיום, מאפשר לבצע שני סוגים של קידום אורגני מקומי: הראשון הוא הופעה בשירות המפות של גוגל, והשני הוא הופעה בשאילתות מקומיות גם בתוצאות האורגניות. בכל אחד מהסוגים כמובן שיש פעולות נוספות לביצוע, ועל כך ארחיב מייד.

עסקים רבים מודעים לחשיבות החיפוש המקומי, אבל בפועל לא באמת מיישמים את הדרוש כדי להציב את עצמם על המפה (תרתי משמע). כמה מומחי חיפוש מקומי בארה"ב מצהירים שוב ושוב, שהם נדהמים מכך שרוב העסקים לא מנצלים את ההופעה החינמית שהם יכולים לקבל ב-GMB. יש להניח שהמצב לא שונה, ואפילו גרוע יותר, בקרב עסקים ומשווקים בישראל. בדיקה שנעשתה ב-2014 הראתה שלרוב העסקים הקטנים והבינוניים בישראל אין בכלל אתר, שלא לדבר על אמצעי פרסום אחרים.

שלא תטעו לרגע – בניגוד לפרופיל אישי בגוגל פלוס, GMB הוא "מיני סייט" עסקי שדורש אימות ויכול לצוץ בתוצאות החיפוש האורגניות.

זהו הסוג הראשון של קידום לוקאלי, שנפוץ יותר בגוגל קום, אבל כבר מזמן השתחל יפה מאוד גם לגוגל ישראל. התוצאות הללו נשאבות ישירות משירות המפות של גוגל, לפי פרמטרים שנקבעים על ידי אלגוריתם נפרד מזה האורגני. למרות שעדכון יונה, שיצא ביולי 2014, אמור לחבר את האפקטים של שני האלגוריתמים יחד – בפועל, החיבור ביניהם כנראה עדיין פחות מורגש. לכן לאלגוריתם הלוקאלי יש כמה כללים משלו.

גוגל מיי ביזנס

כדי להופיע בחבילת המפות המתוארת לעיל (Local 3 Pack), יש לבצע ולוודא כמה דברים:

  • רישום העסק ואימותו ב- GMB – יש למלא את הפרופיל בכמה שיותר מידע, ולבצע אימות באמצעות גלויה הנשלחת בדואר (לעתים נדירות מאוד זה יכול להיות גם טלפון או מייל). לאחר מכן יש להתרכז בעידוד ביקורות גולשים בפרופיל החדש, וכן במקורות רלוונטיים אחרים (פייסבוק, אינדקסים מקומיים וכן הלאה). רצוי להוסיף באתר קישור ישיר לפרופיל GMB. אם יש לכם עסק מרובה-סניפים (10 ומעלה), ניתן לבצע את הרישום באמצעות קובץ אקסל.
  • רישום העסק באינדקסים מובילים ובספקי מידע עסקי – כאן הדגש ניתן על אזכורי NAP של העסק, כלומר Name, Address, Phone (שם העסק, כתובת וטלפון). האזכורים צריכים להיות אחידים בין כל המקורות החיצוניים בהם רשמנו את העסק, כולל באתר העסק עצמו (דפי זהב, 144, אגרגטורים של תיירות כגון בוקינג וטריפ אדוויזר, אינדקסים נישתיים כגון רסט וכן הלאה).

מה בנוגע לסוג השני של קידום לוקאלי? כאן אנו רוצים לוודא שהעסק יופיע בשאילתות חיפוש מקומיות גם בתוצאות האורגניות (ולא רק בתוצאות המפה). לפיכך יש לוודא שאתר העסק כולל את הרכיבים הבאים:

  • עמוד צור קשר מפורט – שם העסק, כתובת מלאה (רחוב, מספר, עיר, מיקוד), טלפונים (שלפחות אחד מהם הוא בטלפון הראשי בעסק), כתובת מייל, פקס וכל אמצעי אחד ליצירת קשר.
  • תמצית פרטי צור קשר ב-Footer של האתר – כדי שכל עמוד באתר יקבל הקשר לוקאלי, מומלץ לכתוב בתחתית האתר את שם העסק, הכתובת והטלפון (NAP).
  • אופטימיזצית On-page בעמודי האתר – אפשר להפוך עמודים קיימים לממוקדים מבחינה מקומית, באמצעות הוספת שם העיר לטייטל, למטא תיאור וכן לתוכן הקיים באתר. למשל, אם אתם חנות נעליים בפתח תקווה אפשר להפוך את עמוד הבית לממוקד יותר בעיר זו.
  • יצירת תכנים בעלי הקשר מקומי – אם יש לכם בלוג באתר (ורצוי מאוד שיהיה), כדאי לייצר תכנים שיהיו קשורים לקהילה, לעיר ולאזור בו נמצא העסק. למשל לכתוב על אירוע לעסקים שהתרחש אצלכם בעיר, להביע את דעתכם על המתרחש בתחום המקצועי שלכם באזור שבו אתם נמצאים וכן הלאה.
  • הוספת Local Business Schema לאתר – סכמה הוא סוג של קוד שנוצר על ידי מנועי החיפוש הגדולים, על מנת לאפשר להם לזהות ביתר קלות במה עוסק האתר. הוספת סכמה מסוג "עסק מקומי" תתייג את העסק שלכם בעיר / אזור בו אתם מעוניינים להופיע. אפשר לנסות להשתמש במכולל הסכמות הזה.
  • בניית קישורים נכנסים – כמו בכל קידום אורגני אחר, גם בקידום
  • לוקאלי מחוץ לחבילת המפות יש לקישורים השפעה חזקה. כתבו מאמרים עבור קהל היעד שלכם באתרים בעלי הקשר מקומי, כגון מקומונים, בלוגים העוסקים במקומות ספציפיים, מאמרי יח"צ בעיתונות הדיגיטלית, ערוץ יוטיוב לעסק וכן הלאה. בכל המקורות הללו אל תשכחו להוסיף אזכורי NAP וקישור לאתר.

הערה חשובה

רצוי מאוד לבצע במקביל את שני הסוגים של הקידום הלוקאלי. לעולם אין לדעת מתי גוגל יבחר להציג אתכם בחבילת המפות או בתוצאות האורגניות. מעבר לכך, פרמטרים של קידום אורגני רגיל (כגון קישורים), יכולים להשפיע גם על הקידום הלוקאלי. לכן חשוב לא לפסוח על אף אחד מהסעיפים שהוזכרו למעלה.

יתרונות הקידום הלוקאלי באמצעות GMB

אז מה בעצם אתם מקבלים מכל המאמץ הזה, ואיך בדיוק משתלב כאן Google My Businees?

הנה 4 יתרונות של הכלי המופלא הזה, והכול בחינם:

יתרון #1 – האדרת שם המותג

מרגע שהקמנו פרופיל GMB מאומת, גדלים הסיכויים שברגע שיחפשו את שם העסק שלנו – תופיע קוביית Knowledge Graph לצד התוצאות. לדוגמה, זה מה שמתקבל כאשר מחפשים את websem, סוכנות הדיגיטל בה אני עובד:

חשוב לציין שאם יש לעסק כמה סניפים, וכל סניף קיבל פרופיל גוגל נפרד, קוביית המותג תופיע לצד התוצאות בהתאם לשיקולים של גוגל (איתור גיאוגרפי, שאילתה לוקאלית וכן הלאה). לעתים יהיו מצבים בהם לא תופיע אף קוביית מותג לצד השאילתה, למרות ששם המותג כלול בשאילתה, וגוגל יבחר להציג דווקא את חבילת המפות בעלת 3 התוצאות.

יתרון #2 – קידום העסק במפות ובתוצאות האורגניות

כפי שכבר ציינתי קודם לכן, גוגל מציג בתוצאות האורגניות את 3 פרופילי ה- GMB הטובים ביותר עבור השאילתה הנבחרת. זהו בעצם יתרון כפול – העסק מופיע גם בשירות המפות של גוגל, וגם יכול להשתחל לתוצאות האורגניות. ככל שתשקיעו בפרופיל ה- GMB ובקידום המקומי בכלל, כך תגדילו את סיכויי העסק להופיע בשני המקומות.

למעשה, העסק יכול להופיע בשני המקומות הללו גם אם אין לו אתר כלל! פרופיל GMB משמש כאן על תקן של מיני סייט, שאפשר לקדם ולדחוף בצורה לוקאלית ואפילו לקבל עדיפות על פני חברות ענק. זו בדיוק המהות והמטרה של GMB – לאפשר גם לעסקים הקטנים והבינוניים לקבל את מנת חלקם בתוצאות של גוגל.

יתרון #3 – נתוני אינטרקאציה עם הגולשים

זהו אחד היתרונות המופלאים ביותר של GMB, שרבים מהמשווקים והעסקים אינם מודעים לקיומו או שאינם עושים בו שימוש. מרגע שיש לנו פרופיל גוגל מאומת שמופיע בתוצאות עבור שאילתות מסוימות, אנחנו יכולים לקבל מידע חשוב וחיוני על גולשים שחיפשו את העסק ויצרו איתו קשר.

המידע הזה אינו נמצא בגוגל אנליטיקס או בכל כלי אחר, מלבד פרופיל GMB עצמו. חשוב לזכור שהנתונים הולכים אחורה בזמן עד 90 יום, ולא מעבר לכך – לכן כדאי לאסוף או לשלוח אותם ללקוח על בסיס קבוע, לצורך תיעוד.

לדוגמה, אפשר לראות כמה גולשי סמארטפון חייגו לטלפון של בית העסק מתוך פרופיל GMB (גולשי דסקטופ אינם יכולים לחייג ישירות מהתוצאות, מן הסתם):

בעולם שבו מעקב אחרי המרות טלפון מתבצע בדרך כלל רק בתשלום (פרסום באדוורדס או בשירות טלפון וירטואלי), גוגל מספק גם את האפשרות לחייג ישירות מהתוצאות האורגניות, וגם את מדידת כמות השיחות – והכול בחינם. אם אנשי דיגיטל ועסקים היו יותר מודעים לכך, אני בטוח שכולם היו רצים עוד היום לאמת את פרופיל גוגל של העסק.

עוד נתונים חשובים לא פחות שאפשר לראות בפאנל הניהול של GMB:

כמות הגולשים שנכנסו לאתר, חייגו לעסק או ביקשו הוראות הגעה.

כמה גולשים הגיעו לפרופיל גוגל של העסק באמצעות חיפוש שם העסק או הכתובת, לעומת אלו שחיפשו ביטויים כלליים אחרים (קטגוריה, מוצר או שירות):

Google my business

יתרון #4 – המרות ורכישות ישירות מ- GMB

מעקב אחר שיחות הטלפון שהוזכרו בסעיף הקודם, הוא רק ההתחלה של תופעה הידועה בכינוי In-SERP Conversions (כלומר המרות מתוך תוצאות החיפוש, ללא צורך בכניסה לאתר העסק).

כאשר מדובר בפרופילי GMB של בתי מלון ועסקים נוספים בתחומי התיירות והנופש, גוגל מאפשר לבחור תאריכי כניסה ויציאה ישירות מתוך פרופילGMB, כולל הצגת מחירים ממוצעים לחדר. האפשרות הזו קיימת במלואה בגוגל קום, ורק לאחרונה נכנסה בקול ענות חלושה גם לישראל.

בישראל זה עדיין לא מופיע ישירות בתוצאות האורגניות, ויש להקליק על תוצאות המפה עצמן כדי לקבל את האפשרות הזו (וגם אז זה כמעט לא מופיע בחיפוש שם המותג, אלא רק בחיפושים מקומיים כגון [בית מלון בתל אביב]). יש להניח שהאפשרות הזו תגיע לישראל במלואה מתישהו בקרוב, מכיוון שהיא מופיעה מדי פעם בניסויים שונים של גוגל ישראל.

שימו לב שמעבר לאפשרות ליצירת המרה אורגנית מתוך פרופיל העסק (Organic in-serp conversion), גוגל מאפשרת גם הצגת מודעות ממומנות בתוך הפרופיל (Paid in-serp conversion), מה שעלול לגרוע מהכנסות העסק לטובת המפרסמים. אבל כאן אנחנו כבר נכנסים לממלכת הפרסום הממומן, רחוק מרוחב יריעתו של המאמר הנוכחי.

רגע לפני סיום

לאור העובדה שכיום רוב החיפושים מתבצעים במובייל, ורוב חיפושי המובייל הם בעלי כוונה מקומית – ניכרת חשיבותו של הקידום הלוקאלי. בארצות הברית הנושא מפותח מאוד, אבל בישראל אנו עדיין משתרכים מאחור. אם עד לפני כמה שנים אנשי הדיגיטל בישראל חשבו שגוגל פלוס הוא מקום שומם שאין טעם להקדיש לו רגע מיותר, הרי ש- GMB מוכיח מעל לכל ספק שיש כאן כלי חינמי שאסור לפספס.

GMB משמש על תקן של אינדקס עסקים ענק, ולאחרונה גם של מכשיר לאיסוף לידים וליצירת המרות ישירות מתוצאות החיפוש. למרות שהפלטפורמה הזו מתחרה ישירות בעסקים ובאתרים העומדים מאחוריהם, מי שלא יאמץ את שיטות הפעולה הללו עלול למצוא את עצמו משתרך רחוק מאחור לטובת מתחריו.



לפרטים והצעת מחיר אטרקטיבית
בהתאמה אישית השאירו פרטים!