מה החשיבות של שיווק בהצלחת חברות ועסקים?

בעידן הנוכחי, אין להרבה עסקים תשובה טובה לשאלה: מה ההבדל בינכם למתחרים? או מה היתרונות הממשיים שלכם?

תמונה של שהם לוי

שהם לוי

יועץ אסטרטגי לחברות ומומחה בעולמות הדיגיטל
שהם לוי הוא יועץ אסטרטגי לחברות ומומחה בעולמות הדיגיטל עם ניסיון של למעלה מ-15 שנה. את דרכו החל כעיתונאי ועורך ב"כלכליסט". הוא בעל תואר ראשון בכלכלה בהצטיינות ותואר שני במנהל עסקים, שניהם מהמסלול האקדמי של המכללה למנהל, שם שימש כמתרגל ומרצה במשך עשור. היתרון שהוא מביא הוא לא רק הבנה בשיווק דיגיטלי, אלא הבנה עסקית עמוקה במיוחד בעולמות B2B, טכנולוגיה, שוק ההון, השקעות נדל"ן והשקעות אלטרנטיביות.

אם אתם רוצים אתר ממיר ומעוצב,

שיווק שמקפיץ את העסק שלכם לשמיים

ושירות אישי מכל הלב,

הגעתם למקום הנכון!



השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

מה החשיבות של שיווק בהצלחת חברות ועסקים?

החשיבות של שיווק בהצלחת החברה או העסק, עלתה מאוד במהלך חמש השנים האחרונות. אנחנו כותבים את הטור הזה בחודש אפריל 2023. ממש ערב חג הפסח.

בעידן הנוכחי, אין להרבה עסקים תשובה טובה לשאלה: מה ההבדל בינכם למתחרים? או מה היתרונות הממשיים שלכם?

תשובות כמו אצלנו תקבלו שירות טוב ואישי, או אנחנו עם 10 שנות ניסיון, במקום 5 אצל המתחרים, לא ממש מזיזות את המחט של הלקוחות אל קופת ההכנסות שלכם.

אפילו ניסיון של שנים רבות בעולם יחסי הציבור, לא הביאו אותי למסקנה על מידת חשיבות ההשקעה בשיווק…

זה קרה רק לפני כמה שנים, אותה הבנה כל כך מיוחדת שאחד הגורמים שהכי יכריעו את הצלחת העסק או החברה שלכם, היא דיוק, איכות והמסירות של ההשקעה בשיווק החברה שלכם.

אבל בדרך התרחשו כל מיני תהליכים בעולמות החדשנות והטכנולוגיה שיצרו מציאות חדשה.

ריבוי הפלטפורמות הדיגיטליות רק מדגיש את חשיבות ההשקעה בשיווק להצלחה

כיום, ריבוי הפלטפורמות והיכולת כמעט של כל מי שיתמיד בכך מאוד, להפוך בסופו של דבר באחד האפיקים למוכר מאוד, היא ממשית הרבה יותר מפעם בהיסטוריה.

הדיגיטל, פשוט הופך את חשיבות השיווק בהצלחה, לדרמטית.

זה הולך להתעצם עוד ועוד. הסיבה להתעצמות חשיבות השיווק היא עלייה והתפתחות של אמצעי התקשורת ואמצעי השיווק הדיגיטליים. בעשור האחרון חל זינוק בהשפעת הרשתות החברתיות ודווקא ירידה בהיקף החשיפה של אמצעי השיווק המסורתיים שבעבר היו שמורים רק לבעלי ההון.

אמצעי תקשורת כמו טלוויזיה, עיתונים, אתרי חדשות, רדיו ועוד, ירדו מהחשיפה וההשפעה שלהם. ועם זאת, מי שהולכות ועולות הן הרשתות החברתיות, פלטפורמות פודקאסט, יוטיוב, ווטסאפ, טלגרם וקבוצות שונות בפייסבוק ובשאר הפלטפורמות. היכולת של עוד ועוד עסקים שהתמידו בכך להתקרב לקהל שלהם ולשמור איתו על קשר יום יומי רק עולה ועולה.

אפשר לראות בצורה עקבית שהיקף החשיפה של הציבור לעיתונות הולך ויורד
אפשר לראות שהיקף החשיפה לעיתונות הולך ויורד, כשזו המדיה העיקרית שהייתה שמורה רק לעשירים ובעלי ההון שבעבר היו יכולים לקנות מודעות בממון רב

 

למרות שבגרף מוצג כאילו היקף החשיפה של רשת ב' נמצא בעלייה, הרי שמדובר רק בתיקון זמני
המגמה היא ברורה, הציבור נוטש את הרדיו והזמן שמוקדש לרדיו מופנה לרשתות חברתיות ופלטפורמות אלטרנטיביות כמו פודקאסטים

עליית הרשתות החברתיות הייתה גורם דרמטי בהגדלת ההשקעות של עסקים בשיווק והוזלת ההוצאות של עסקים וגורמים בהגעה לקהלי היעד

 

בגרף אפשר לראות את העלייה העקבית בתפוצת הרשתות החברתיות ובצמיחה שלהן
צמיחת הרשתות החברתיות הביאה להוזלה משמעותית בעלויות החשיפה של עסקים, משפיענים ושאר גורמים. ההוזלה הזו התרחשה עם ההבנה של רבים שחשיבות ההשקעה בשיווק כשהעלויות זולות יותר היא דרמטית מאוד להצלחה שלכם

כיצד אתם מגדילים את ההשקעה שלכם בשיווק?

כן, יש את העסקים שיספרו שהם לא משקיעים שקל בשיווק. לפעמים הם רק חושבים ככה.
גם אני, לתומי, הייתי בטוח שאם אני אהיה מקצוען ומקצועי, הלקוחות יבואו בהמוניהם מפה לאוזן.
אז כמובן שרמה מקצועית גבוהה זהו גורם מכריע מאוד ביכולת של לקוחות או מכרים להמליץ עליכם הלאה.
זה הגורם שמעניק להם את האמון בהמלצה.
אבל… בעידן הרשתות החברתיות, של משפיענים, משפיעים ומותגים יש גורם אחד שמכריע את ההצלחה של כולם והוא ההשקעה בשיווק.
עסקים שהצליחו יותר מאחרים, לא בהכרח מעניקים מוצר או שירות יותר טוב.
כדי להצליח יותר בשיווק אתם חייבים להגדיל את ההשקעה שלכם בשיווק, לא משנה מה, תדרשו כבעלי עסקים, חברות או מנהלי שיווק להוביל את הארגונים ולגייס אותו להשקעה גדולה יותר.

העקרונות של עסקים שהצליחו בזכות מיקוד והגדלת ההשקעה בשיווק:

1. תקציבים משמעותיים – הם מתעדפים השקעה בשיווק על פני לקיחת רווחים הביתה, או על פני סכומים שהם יכולים לחסוך היום ולהגדיל את החיסכון שלהם.
2. זמן פנוי וחשיבה אינסופית – השקעת הזמן באה לידי ביטוי בהזנת הספקים שעימם הם עובדים, בתובנות, רעיונות, מידע וכלים כדי שיוכלו אכן לעשות את המומחיות שלהם בצורה הטובה ביותר שאפשר.
3. יציאה אינסופית מאזור הנוחות – אחרי שהתגברו על "טיקטוק זה לילדים", "קידום ממומן זה לא עובד", "אבל פודקאסט דורש זמן ואין לי יכולת להקליט פרקים", "יחסי ציבור זה יקר", ועוד, הם מוכנים כל הזמן לבחון אפיקים נוספים. אחרי שיצאו מאזור נוחות אחד, הם מוכנים להיות מאותגרים ליציאה מאזור נוחות אחר. שוב ושוב חוזר חלילה, אז התקציבים הולכים וגדלים ומתרחש תהליך אינסופי של אתגור עצמי. בתוכו גם יש נושאים שיורדים מסדר היום.
4. מוכנים להיכשל ולדעת שיש כספים שהלכו לפח – היכולת והנכונות לקחת סיכונים בשיווק, כי הוא מעבדת ניסויים אינסופית. מראש, לפחות 15% מהזמן והמשאבים שתשקיעו בשיווק יילך לפח. אתם תפסידו גם עשרות אלפי שקלים. אבל, אם לא תכניסו את הכסף למעבדת הניסויים הזאת, לא תדעו לעולם גם מה עובד.
5. אמיצים מספיק להגדיל תקציבים ופוש על מה שעובד – היכולת וגם האומץ להגדיל ולהרחיב את מה שעובד באמת לעסק, היא עוד תכונה של מי שהופכים למצליחים ומגדילים את ההשקעה בשיווק. למשל, להחליט על הגדלת התקציב להשקעה בסרטונים שעבדו לכם מצוין, דורש גם ויתור עצמי על רווחים והרצון להביא פחות כסף הביתה בשביל ההצלחה העתידית.

כיצד חברות יכולות להתגבר על מחסום היקף ההשקעה בשיווק כדי לייצר צמיחה?

1. מתחילים מהשקעות שדורשות את הזמן שלכם בלבד – כדי להגדיל את ההשקעה בשיווק ונמנעים מהתחושה של אובדן הכסף שלכם, מוכנים להגדיל את ההשקעה מהזמן שלכם.
2. בוחרים את האפיק שאתם רוצים להתמקצע ולגדול בו – זה יכול להתחיל מכתיבת פוסטים בקבוצות או בפייסבוק, תוכן לאתר האינטרנט שלכם, צילום סרטונים לאינסטגרם, טיקטוק או כל דבר אחר.
3. מתמידים תקופה ארוכה בכל אפיק שהגדרתם – בלי התמדה אמיתית, רצף ארוך מאוד, לא תוכלו לדעת לעולם שזה לא עבד. התמדה של השקעה כספית היא הכי מאתגרת. למשל, יש אינסוף סיפורים על מי שהתמידו בהשקעה בפרסום ממומן ובסופו של דבר, אחת הפלטפורמות שבה השקיעו עבדה והחזירה את ההשקעה בהכנסות פי 2 או 3. בסופו של דבר, אחד האפיקים שתבחרו יעבוד יותר טוב מאחרים, תתבקשו לממש בו את הפוטנציאל עם השקעת זמן, משאבים ותקציבים.
שיהיה לכולם חג פסח שמח!

כמה עלינו להשקיע בשיווק כדי להצליח להביא תוצאות?

כצפוי, אתם מבינים שאין לכך תשובה חד משמעית. אתם יכולים להשקיע בשיווק כבעלים של חברה בע"מ או עסק בכל גודל החל משעה בשבוע ועד ממש לכל הזמן הפנוי שלכם.

ככל שאתם עסק גדול יותר, שיש לו יותר עובדים, ספקים ומי שיכולים לבצע את העבודות השוטפות, ככה אתם יכולים להשקיע יותר זמן ומשאבים בשיווק שלכם.

בעסקים גדולים מאוד, ההנהלה מבינה יותר ויותר את חשיבות ההשקעה בשיווק. אבל החיסרון הוא שהחלטות מהותיות מתקבלות לבד ואין את ההבנה שיש להכניס עוד ועוד תקציבים ומשאבים למגרש הניסויים של עולם השיווק ולמדוד אותו.

כך למשל, הרבה מאוד עסקים ואנשים מגלים באיחור את החשיבות של נוכחות בטיקטוק ויצירת תוכן בטיקטוק.

ההנחה אומרת ש-10%-20% מההכנסות שלכם צריכות להיות מושקעות בשיווק העסק. במילים אחרות שיווק הוא צמיחה.

מתי אנחנו צריכים לקחת יועץ שיווק לחברה?

כשאתם רואים שאתם ממצים את האפיקים והאפשרויות הקיימות ואת ההון האנושי והיכולות הקיימות, או שאתם מסתובבים בין ספקים שונים מתחומים ואינכם רואים את ההשפעה. זהו השלב שבו עליכם לחשוב מחוץ לקופסה בעולם השיווק.

שום הנחה ושום ניסיון אינו לחינם.

מצב נוסף הוא כאשר אתם משקיעים באפיק שיווק מסוים ויש לכם אינדיקציות שהוא כבר לא עובד כמו בעבר. למשל, מתווכים רבים יודעים לספר ששנים ארוכות הם היו משקיעים עוד ועוד במודעות בעיתונים מקומיים. הם היו משקיעים גם בשלטי חוץ וחשיפה מקומית.

אבל לפתע, העלויות הגבוהות מאוד של חשיפה קבועה בעיתון המקומי, הפסיקה בשלב כלשהו להשתלם. כשאנחנו מדברים על עלויות גבוהות, אז מתווכים טובים מוציאים גם 100,000 שקל בשנה על פרסום בעיתונות המקומית. הפרסום הזה הביא עימו גם מיתוג, אבל רבים מהם הבינו שהוא כבר לא אפקטיבי יותר.

כשהאזורים שהיו נוחים ומוכרים לכם בעבר כבר לא נותנים את התמורה ולא מייצרים עבורכם את ההכנסות, עליכם לשכור יועץ שיווק שיביא את הידע והניסיון שלו ויוביל אתכם.

איזה כלים חדשים לעסק יכול להביא לפניכם יועץ שיווק?

בניית פודקאסט לעסק – פודקאסטים הפכו לכלי שיווק אפקטיבי מאוד לבעלי עסקים וחברות. פודקאסט מצוין בונה לכם את התדמית וגם מביא חשיפה משמעותית ואורגנית לעסק, בקרב קהלי היעד.

השקעה בתוכן באתר האינטרנט – הנה הגעתם עד לכאן ואתם קוראים בשקיקה את המילים הללו. לא הייתם קוראים את המאמר הזה שמכיל כמעט 2,000 מילים, אם אנחנו בפינגוין לא היינו משקיעים הרבה בתוכן וגם ב-SEO.

הוצאת אנשי מפתח של הארגון מאזור הנוחות – בפירמות גדולות ועסקים גדולים, מתרחש לעתים תהליך ותחושה של מחלקות השיווק יעסקו בשיווק ואילו חלקים מסוימים בהנהלה לא צריכים להירתם למאמץ המלחמתי. הסברה היא שאין צורך בשיווק פרסונלי שלהם את העסק ושהם יכולים להמשיך ולעסוק בתחומים שלהם. ובכן, ברור שזוהי תחושה מוטעית מאוד. כיום גישת השיווק כולל גם מיתוג אישי ועצמי וסיוע של כל חלקי הארגון בשיווק אורגני ומיתוג הארגון. התפקיד של יועץ שיווק הוא "לנער" גישות מוטעות ושגויות של הנהלות או עובדים ולרשותם אותם למאמצי השיווק.

תיעול וסיוע במצבים של מיתון דרך פתרונות שיווק בתקופות של מיתון – כשהעסק צומח וישנה פריחה עקבית, אז הגישה הרגילה היא שאין צורך לייעל את ההשקעה בשיווק. יש תחושה של כל מטאטא יורה והנכונות לבדוק ולבחון כל גרם ופסיק בהתנהלות השיווק – יורדת. אבל בתקופות של מיתון, אתם נדרשים לבדוק חיצונית כיצד כל מחלקה ומחלקה תורמת לכם אפקטיבית למערך השיווק.

צוות המומחים שלכם

שהם לוי

ספיר לוי

נעם מעודה

ליעד שר

עדי טנדלר

לקוחות ממליצים

לפני שאתם עוזבים…

קבלו מאיתנו ללא עלות מדריך איך לשווק משרד עורכי דין

לפני שאתם עוזבים… קבלו מאיתנו ללא עלות מדריך איך לשווק משרד עורכי דין