יחסי ציבור לעורכי דין: איזה סוגי אירועים מעניינים את התקשורת ואיך להשיג חשיפה איכותית

יחסי ציבור למשרדי עורכי דין (Legal PR) מוגדרים כניהול אסטרטגי של המוניטין, התקשורת והנוכחות התקשורתית של משרד עורכי דין. תהליך זה כולל עיצוב התדמית הציבורית של המשרד, שמירה על יחסים עם העיתונות, והבטחת התאמה בין המסרים המועברים למטרות ולערכים המקצועיים של המשרד.

תמונה של שהם לוי

שהם לוי

איש יחסי ציבור ושיווק בדיגיטל. הבעלים של חברת קריאייטיביטי פי אר המספקת שירותי יחסי ציבור ושיווק למותגים בעולמות המשפט, פיננסים וכלכלה. מנחה פודקאסט ציפור פיננסית.
שהם לוי הוא הבעלים של חברת קריאייטיביטי פי אר אשר מתמחה ביחסי ציבור ושיווק בדיגיטל. שהם, אשר החל את דרכו כעיתונאי ועורך ב"כלכליסט", הינו בעל 15 שנים ניסיון בתחום. הוא בעל תואר ראשון בכלכלה בהצטיינות ותואר שני במנהל עסקים, שניהם מהמסלול האקדמי של המכללה למנהל, שם שימש כמתרגל ומרצה במשך עשור. היתרון שהוא מביא הוא לא רק הבנה בשיווק דיגיטלי, אלא הבנה עסקית עמוקה במיוחד בעולמות B2B, טכנולוגיה, שוק ההון, השקעות נדל"ן והשקעות אלטרנטיביות. שהם הפך בשנים האחרונות לאחד המומחים המרכזיים בישראל בהפקת ושיווק פודקאסטים לחברות ויחידים, כאמצעי להגדלת הפעילות העסקית ובניית מותג.

אם אתם רוצים לשווק את העסק שלכם בדיגיטל, לקבל לידים ולהגדיל את נפח העבודה, צרו קשר ונבצע שיחת ייעוץ.
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

יחסי ציבור לעורכי דין: איזה סוגי אירועים מעניינים את התקשורת ואיך להשיג חשיפה איכותית

יחסי ציבור למשרדי עורכי דין (Legal PR) מוגדרים כניהול אסטרטגי של המוניטין, התקשורת והנוכחות התקשורתית של משרד עורכי דין. תהליך זה כולל עיצוב התדמית הציבורית של המשרד, שמירה על יחסים עם העיתונות, והבטחת התאמה בין המסרים המועברים למטרות ולערכים המקצועיים של המשרד.

חשוב להבחין בין יחסי ציבור משפטיים ליחסי ציבור כלליים ולדיסציפלינות אחרות כמו שיווק ופרסום. יחסי ציבור משפטיים שונים מיחסי ציבור כלליים בכך שהם נותנים עדיפות עליונה לאתיקה, אמינות וניהול מוניטין על פני קידום מכירות ישיר. הם דורשים הבנה מעמיקה של המגבלות החוקיות סביב הסכמי סודיות, סוגיות משפטיות תלויות ועומדות, וחיסיון עורך דין-לקוח.

ההבחנה מול שיווק ופרסום היא קריטית:

  • יחסי ציבור (PR): מתמקדים בבניית ושמירה על מוניטין המשרד באמצעות חשיפה תקשורתית, מאמרי מנהיגות מחשבתית, הרצאות וניהול משברים. המטרה העיקרית היא לבסס אמינות ואמון ללא קידום מכירות ישיר. יחסי ציבור משתמשים ב"מדיה נרכשת" (earned media), כגון סיקור חדשותי, מאמרי דעה ואזכורים במדיה חברתית, ומתבססים על בניית מערכות יחסים, סיפור סיפורים ואמינות כדי להשפיע על דעות הציבור. זוהי לרוב אסטרטגיה ארוכת טווח.
  • שיווק (Marketing): כולל אסטרטגיות רחבות יותר למשיכת לקוחות ושימורם, כגון תוכן אתר, קידום אתרים (SEO), קמפיינים במייל ומדיה חברתית. מטרתו למקם את שירותי המשרד בפני הקהל הנכון.
  • פרסום (Advertising): מתייחס לקידום בתשלום, כגון מודעות גוגל, מודעות במדיה חברתית או תוכן ממומן. זהו מסר ישיר עם קריאה לפעולה.

ההבדל המהותי בין יחסי ציבור לפרסום, במיוחד במגזר המשפטי, חורג ממתודולוגיה שיווקית בלבד ונוגע בהשלכות אתיות עמוקות. יחסי ציבור, במהותם, נסמכים על "מדיה נרכשת" – השגת סיקור באמצעות החדשותיות והערך המובנים של המידע המסופק, ולא באמצעות תשלום ישיר. הבחנה זו חיונית מכיוון שהיא מקנה רמה גבוהה יותר של אמינות. כאשר פעילויותיו או מומחיותו של משרד עורכי דין מסוקרות על ידי כלי תקשורת עצמאי, הדבר נתפס כאימות אובייקטיבי של סמכותם ומהימנותם. לעומת זאת, פרסום, הכרוך בקידום בתשלום, נושא הטיה מסחרית מובנית. ההנחיות האתיות המסדירות את מקצוע עריכת הדין, הן באופן כללי והן בישראל באופן ספציפי, אוסרות בתוקף פרקטיקות העלולות להטעות את הציבור או לפגוע ביושרת המקצוע. לדוגמה, הרעיון של "פרסומת סמויה" – תוכן קידומי המוסווה כתוכן עריכתי אובייקטיבי – אסור במפורש על פי ההלכה היהודית בשל אופיו המטעה. איסור זה מדגיש עיקרון רחב יותר: כדי שיחסי ציבור משפטיים יהיו אפקטיביים ואתיים, עליהם להיות חדשותיים ואינפורמטיביים באמת, ולא רק ניסיון מוסווה למכור שירותים. הערך הנגזר מיחסי ציבור עבור עורכי דין קשור באופן מהותי לאימות העצמאי שהם מספקים, אימות שייפגע באופן יסודי אם הקווים בין מידע אובייקטיבי לתוכן קידומי יטושטשו. זו אינה רק העדפה אסטרטגית, אלא הכרח אתי לשמירה על אמון הציבור במערכת המשפט עצמה.

 

מדוע יחסי ציבור חיוניים לעורכי דין כיום?

 

החשיבות הגוברת של יחסי הציבור במקצוע עריכת הדין היא תוצאה ישירה של העידן הדיגיטלי. בעולם שבו המדיה החברתית ממלאת תפקיד מרכזי בעיצוב דעת הקהל, עורכי דין מבינים שתפיסת הציבור יכולה להשפיע באופן מכריע על הצלחתם. נוכחות דיגיטלית חזקה של משרד עורכי דין היא אבן יסוד ליחסי ציבור מודרניים, המבטיחה מיתוג עקבי ומעורבות עם לקוחות פוטנציאליים.

יחסי ציבור חיוניים למשרדי עורכי דין מהסיבות הבאות:

  • בניית וניהול מוניטין: מוניטין הוא נכס קריטי למשרדי עורכי דין ולעורכי דין בודדים. יחסי ציבור מסייעים בטיפול במשברים ובתגובה יעילה לפרסום שלילי, ובכך מבטיחים שלקוחות פוטנציאליים יראו את המשרד באור חיובי.
  • משיכת לקוחות וביסוס אמינות: כאשר אנשים נחשפים לסיפורי הצלחה של משרד עורכי דין או רואים עורכי דין מצוטטים בחדשות משפטיות, הם נוטים יותר לשקול את המשרד לצרכיהם המשפטיים. יחסי ציבור בונים אמון וממצבים את המשרד כשחקן אמין, סמכותי וראוי לאמון בתחום המשפטי.
  • מנהיגות מחשבתית (Thought Leadership): יחסי ציבור מאפשרים למשרדי עורכי דין ועורכי דין לבסס את עצמם כמובילי דעה בתחומי המשפט הספציפיים שלהם.
  • יתרון תחרותי: יחסי ציבור מסייעים למשרדים להתבלט בתעשייה צפופה ותחרותית.
  • בניית רצון טוב: תורמים לבניית רצון טוב עם עובדים ועם הקהילה.
  • גיוס טאלנטים: תדמית ציבורית חיובית יכולה למשוך כישרונות משפטיים מובילים למשרד.

הטרנספורמציה הדיגיטלית של הפצת המידע שינתה באופן עמוק את נוף יחסי הציבור עבור משרדי עורכי דין.

התפקיד ההולך וגובר של יחסי הציבור במקצוע המשפטי הוא תוצאה ישירה של העידן הדיגיטלי, שבו פלטפורמות כמו מדיה חברתית ממלאות תפקיד מרכזי בעיצוב דעת הקהל. טביעת הרגל הדיגיטלית של משרד עורכי דין, הכוללת את אתר האינטרנט שלו, פרופילי המדיה החברתית וביקורות מקוונות, היא כיום עמוד תווך מהותי באסטרטגיית יחסי הציבור המודרנית שלו, המבטיחה מיתוג עקבי ומעורבות מתמשכת עם לקוחות פוטנציאליים.

נוכחות דיגיטלית נרחבת זו פירושה שניתן לעצב ולשנות את תפיסת הציבור במהירות ובהיקף חסרי תקדים. ההתפשטות המהירה של מידע שגוי באינטרנט, כפי שהודגש על ידי מהירות הפצתו, מדגישה הן את ההזדמנויות לבניית מוניטין חיובי והן את הסיכונים המוגברים לפגיעה במוניטין.

סביבה דינמית זו מחייבת גישת יחסי ציבור שהיא לא רק פרואקטיבית ואסטרטגית, אלא גם אתית בקפדנות. כל סטייה מדיווח עובדתי, או כל ניסיון לעוות עובדות או לסובב נרטיבים, אשר מפניהם הוזהר במפורש, יכולה להוביל להשלכות שליליות נרחבות ומיידיות יותר על המוניטין של המשרד בזירה הדיגיטלית. כתוצאה מכך, הקפדה על סטנדרטים אתיים אינה עוד רק עניין של ציות, אלא הכרח אסטרטגי להישרדות וצמיחה מתמשכת של המשרד בעולם מחובר מאוד.

 

עקרונות אתיים ורגולטוריים ביחסי ציבור משפטיים בישראל

 

הנוף האתי והרגולטורי בישראל מציב מגבלות ואחריות ייחודיות על אסטרטגיות תקשורת עבור עורכי דין. הבנה מעמיקה של עקרונות אלו היא חיונית לכל פעילות יחסי ציבור יעילה ואתית.

 

איזון בין תקשורת אפקטיבית ליושרה משפטית

 

האתגר האתי המרכזי ביחסי ציבור משפטיים הוא כיצד לאזן בין תקשורת אפקטיבית לבין הצורך בהגינות בהליך השיפוטי. אסטרטגיות יחסי ציבור עלולות לעוות עובדות, לסובב סיפורים או להציג מידע חלקי כדי להציג עורך דין, לקוח או תיק באור חיובי יותר לציבור. טקטיקות אלו מסכנות את הגינות המשפט, שכן דעת הקהל, המעוצבת על ידי קמפיינים של יחסי ציבור, יכולה להשפיע על מושבעים, עדים ואף על הציבור הרחב. אחת הפרקטיקות המדאיגות ביותר היא השימוש ביחסי ציבור כדי להשפיע על דעת הקהל לפני משפט.

הפרקטיקה של יחסי ציבור עבור משרדי עורכי דין פועלת תחת מגבלה אתית ייחודית וקריטית המבדילה אותה מיחסי ציבור כלליים: החשיבות העליונה של שמירה על הגינות ויושרה של ההליך השיפוטי. אסטרטגיות יחסי ציבור, אם לא ינוהלו בקפידה, עלולות לעוות עובדות, לסובב נרטיבים או להציג מידע חלקי באופן שעלול להטות את דעת הקהל, במיוחד לפני תחילת משפט.

טקטיקות כאלה מסכנות את ההגינות הבסיסית של ההליכים המשפטיים, שכן דעת הקהל, המושפעת יתר על המידה מקמפיינים של יחסי ציבור, עלולה להשפיע על מושבעים, עדים והציבור הרחב. האחריות המרכזית של אנשי מקצוע משפטיים היא לשמור על הצדק, חובה שתמיד חייבת לקבל עדיפות על פני ניצחון בקרב יחסי הציבור. עיקרון זה משתקף בסטנדרטים מקצועיים, כגון אלה של תובעים, המטילים חובה לפעול ביושרה ולהימנע ממתן הצהרות כוזבות.

יתרה מכך, הנחיות אתיות לדיווח תקשורתי בישראל אוסרות במפורש כל תקשורת המעידה על כוונה נראית לעין להשפיע על תוצאות המשפט. משמעות הדבר היא שאפילו קמפיין יחסי ציבור המשיג בהצלחה סנטימנט ציבורי חיובי לפני משפט, אף שנראה כניצחון אסטרטגי עבור המשרד, עלול למעשה להוות כשל אתי משמעותי ואף לסכן את ההליך המשפטי עצמו. לכן, כל פעילות יחסי ציבור הנעשית על ידי משרד עורכי דין חייבת להיבדק בקפדנות כדי להבטיח שהיא אינה פוגעת בהליכים משפטיים או פוגעת בניהול הצדק הבלתי מוטה.

כדי למתן את האתגרים האתיים, משרדי עורכי דין חייבים לאמץ שיטות עבודה מומלצות המכבדות הן את תפיסת הציבור והן את יושרת ההליך המשפטי. בראש ובראשונה, עליהם להתחייב לשקיפות, להיות כנים לגבי עובדות המקרה ולהימנע מעיוות או מניפולציה של האמת ליצירת נרטיב חיובי. שנית, עליהם להימנע ממתן הצהרות פומביות העלולות להשפיע על משפט או על מושבעים.

לבסוף, משרדי עורכי דין חייבים לזכור כי אחריותם העיקרית היא לשמור על הצדק – לא לנצח בקרב יחסי הציבור. יחסי ציבור יכולים להיות כלי רב עוצמה לקידום מוניטין של משרד עורכי דין או לסיוע ללקוחות במשבר, אך אסור להם לעולם לקבל עדיפות על פני החובות האתיות של המקצוע המשפטי.

הנחיות לשכת עורכי הדין בישראל בנושאי פרסום ותקשורת

לשכת עורכי הדין בישראל מפקחת באופן הדוק על פעילות הפרסום והתקשורת של עורכי דין, מתוך מטרה לשמור על כבוד המקצוע ועל אמון הציבור. עורך דין מחויב לשמור על כבוד מקצוע עריכת הדין ויימנע מכל דבר העלול לפגוע בו.

הסדרת פרסומת:

עורך דין לא יפרסם את עבודתו, במישרין או בעקיפין, אלא בהתאם לכללים שקבעה המועצה הארצית, בכפוף לאישור שר המשפטים וועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת. כללים אלו קובעים סוגים, צורה ודרכי פרסום מותרים, ובלבד שפרסום כאמור לא יטעה את הציבור או יפגע בו או יפגע בכבוד המקצוע.

ערוצי פרסום מותרים (לפי כללי לשכת עורכי הדין (פרסומת), התשס"א-2001):

  • עיתונים כתובים (באזורים המוקצים לפרסומות של עורכי דין), מגזינים וכתבי עת.
  • ספרי טלפונים וספרי כתובות.
  • מדריכים מקצועיים מסווגים.
  • אינטרנט.
  • שלט משרד עורך הדין, נייר מכתבים של משרדו, וכל מסמך היוצא ממשרדו.

פרטים מותרים לפרסום:

  • שם עורך הדין, העובדה שהוא עורך דין, ואם הוא נוטריון – העובדה שהוא נוטריון.
  • בפרסום באינטרנט ובמדריכים מקצועיים מסווגים, מותר לכלול גם: ספרים, מאמרים ומחקרים בתחום המשפט; משרות הוראה; תפקידים וחברות בלשכת עורכי הדין או בארגונים משפטיים בישראל או בחו"ל; וכל תפקיד שעורך הדין מחזיק או החזיק.

הגבלות על פרסום:

  • גודל פרסומת בעיתונים מוגבל לשמינית עמוד עם אותיות בצבע אחד בלבד, ולא יותר מפרסומת אחת באותה מהדורה של עיתון יומי.
  • פרסומת באינטרנט לא תלווה בדיבור; מותר להשתמש בתמונות ואיורים גרפיים שאינם פוגעים בכבוד המקצוע; מותר לפרסם תמונות של עורך דין אך לא תמונות של לקוחותיו.
  • אין לכלול הצהרות שבח עצמיות (laudatory statements).

איסור שידול לקוחות:

עורך דין לא ישדל, בעצמו או באמצעות אדם אחר, אדם כלשהו להשתמש בשירותיו המקצועיים.

חיסיון מקצועי (סודיות לקוח):

עורך דין לא יגלה כל תקשורת או מסמך שהוחלפו בינו לבין לקוחו והקשורים מהותית לשירות המקצועי שניתן על ידו ללקוח, הנוגעים להליך משפטי, חקירה או חיפוש, אלא אם הלקוח ויתר על סודיות החיסיון. חיסיון עורך דין-לקוח מוכר בישראל ומעוגן בסעיף 48 לפקודת הראיות [נוסח חדש], התשל"א-1971. עורך דין אסור מבחינה אתית לוותר על חיסיון לקוחו ללא הסכמתו. קיימים חריגים במקרים של תכנון עבירה עתידית או מעורבות עורך הדין בעבירה שבוצעה.

התייחסות למקרים תלויים ועומדים:

קוד האתיקה של מועצת העיתונות בישראל קובע כי בדיווח על הליכים פליליים, "לא תהיה כל התבטאות של כוונה נראית לעין להשפיע על תוצאות המשפט". כמו כן, אסור לפרסם שם, תמונה או פרטים מזהים אחרים של חשוד בעבירה, לפני שהובא בפני בית משפט, אלא בהסכמתו או כאשר קיים אינטרס ציבורי בפרסום.

המסגרת האתית שנקבעה על ידי לשכת עורכי הדין בישראל מטילה מסנן איכותי נרחב על כל פעילויות יחסי הציבור הנעשות על ידי עורכי דין: החובה לשמור על "המוניטין המכובד של מקצוע עריכת הדין" ולהימנע מכל פעולה העלולה לפגוע בו. עיקרון מנחה זה חורג מעבר לציות גרידא לכללים ספציפיים ומשפיע על הטון והתוכן של התקשורת הציבורית.

לדוגמה, תקנות הפרסום אוסרות במפורש "הצהרות שבח" – הצהרות המשבחות את עצמן – ומתירות שימוש בתמונות רק אם הן אינן "פוגעות בכבוד המקצוע". דגש זה על הגינות מקצועית פירושו שפעילויות יחסי ציבור עבור עורכי דין בישראל חייבות להימנע באופן מובנה מסנסציוניות, מסחריות יתר, או מכל גישה שעלולה להיתפס כהקלה ראש בהליך המשפטי או כהתפארות עצמית מוגזמת. כתוצאה מכך, קיימת העדפה ברורה לתוכן מהותי ואינפורמטיבי המחנך את הציבור ובונה אמון באמצעות מומחיות מוכחת ושירות ציבורי, במקום שימוש בשיטות ראוותניות ומושכות תשומת לב הנפוצות בתעשיות אחרות. מסגרת אתית זו מעצבת באופן מהותי את האופן שבו ניתן למנף אירועים חדשותיים, ומדריכה משרדים לכיוון תוכן בעל ערך אמיתי ומוצג באופן מקצועי.

מה הופך אירוע לחדשותי בעיני התקשורת?

כדי שמשרד עורכי דין יוכל למשוך עניין תקשורתי, עליו להבין את העקרונות העיתונאיים המנחים את ההחלטה האם לסקר אירוע או סיפור. עיתונאים בוחנים "ערכי חדשות" כאשר הם קובעים אם לסקר אירוע או הודעה.

עקרונות עיתונאיים מרכזיים

להלן הערכים העיקריים הנלקחים בחשבון בקביעת חדשותיות:

  • השפעה (Impact):

    נחשב לאלמנט החשוב ביותר בקביעת חדשותיות. ככל שהחדשות משפיעות על קהל רחב יותר, כך גדל העניין התקשורתי. הדבר קשור גם ל"רלוונטיות" – מידע שעוזר לאנשים לקבל החלטות טובות.

  • קרבה (Proximity):

    מידע ואירועים מקומיים הם חדשותיים יותר מכיוון שהם משפיעים על הקהילה הקרובה. עיתונאים מתעניינים בדברים המשפיעים על הקהילות שלהם. מומחים יכולים לעזור למקם סיפור לאומי גדול בהקשר מקומי.

  • עיתוי (Timeliness):

    מידע ואירועים מיידיים ועכשוויים הם חדשותיים מכיוון שהם התרחשו לאחרונה. "זה חדשות כי זה 'חדש'". חשוב לתזמן את הפיצ'ינג לפני פרסום רשמי כדי להדגיש את האלמנט החדש ביותר של הסיפור.

  • בולטות (Prominence):

    אירועים והודעות הכוללים דמויות בעלות פרופיל גבוה נוטים יותר לייצר סיקור תקשורתי.

  • קונפליקט (Conflict):

    סיפורים כוללים לעיתים קרובות סוג כלשהו של קונפליקט, ולכן הם כמעט תמיד שנויים במחלוקת במידה מסוימת.

  • עניין אנושי (Human Interest):

    סיפורים אלו מדברים על החוויה המשותפת שלנו, מדגישים אלמנטים אנושיים ייחודיים כמו צמיחה אישית או מעשה חסד בלתי צפוי. אלמנטים של עניין אנושי יכולים להוסיף ערך חדשותי לסיפורים שאולי חסרים בערכים אחרים.

  • חידוש/מוזרות (Novelty/Oddity):

    החידוש או המוזרות של מצב יכולים להשפיע על סיכוי כלי תקשורת לסקר סיפור.

  • פתרונות (Solutions):

    חקירה והסבר, בצורה ביקורתית וברורה, כיצד אנשים מנסים לפתור בעיות נפוצות. עיתונות פתרונות מתמקדת בתגובות לבעיות.

  • זווית הסיפור (Story Angle):

    הנקודה או הנושא של הסיפור. זוהי העדשה שדרכה המפיק או הכותב מסננים את המידע שאספו וממקדים אותו כדי להפוך אותו למשמעותי לצופים או לקוראים.

  • קהל (Audience):

    עיתונאים חושבים על הקהל ועל חדשותיות באופן דומה – כיצד הסיפור החדשותי ישרת את הקהל המקומי או הלאומי שלהם.

העקרונות העיתונאיים הבסיסיים הקובעים אם אירוע או סיפור יזכו לתשומת לב תקשורתית, מעניקים עדיפות עקבית ל"אינטרס הציבורי". קריטריונים כמו השפעה, רלוונטיות ומתן פתרונות לקהל הם בעלי חשיבות עליונה בהערכת חדשותיות על ידי עיתונאי. התמקדות מובנית זו עומדת בניגוד ישיר למגמה הטבעית של משרד עורכי דין לקדם את "האינטרס של המשרד" עצמו, כגון שיפור המוניטין שלו או גיוס לקוחות חדשים.

הבחנה קריטית עולה כאן: קמפיינים של יחסי ציבור המעניקים עדיפות לאינטרסים של לקוח על פני יושרת ההליך המשפטי, או המעוותים עובדות, מוזהרים במפורש. הדבר מדגיש דינמיקה מכרעת: כדי שאירוע של משרד עורכי דין יהיה חדשותי באמת, עליו לחרוג מקידום עצמי גרידא ולשרת אינטרס ציבורי רחב יותר. אסטרטגיית יחסי ציבור משפטיים מוצלחת אינה רק מקדמת את המשרד; במקום זאת, היא מזהה ומבטאת את הערך הציבורי המוטמע בפעילויות המשרד.

הדבר יכול להתבטא בתקדים משפטי משמעותי שנקבע על ידי תוצאת תיק, עבודת פרו בונו משפיעה המטפלת בסוגיה חברתית קריטית, או פרשנות מומחים המבהירה חקיקה חדשה ומורכבת המשפיעה על פלח רחב של האוכלוסייה. שינוי אסטרטגי זה במוקד, מ"מה מועיל לנו" ל"מה מועיל לציבור", אינו רק יעיל יותר במשיכת תשומת לב תקשורתית, אלא גם מתיישב באופן מהותי עם החובות האתיות הטמונות במקצוע עריכת הדין.

התאמת אירועים משפטיים לערכים חדשותיים

על משרדי עורכי דין לבחון את הפעילויות והאירועים שלהם דרך עדשת עקרונות החדשותיות. לא מספיק שאירוע יהיה חשוב למשרד; הוא חייב להיות רלוונטי, משפיע או מעניין לקהל הרחב של כלי התקשורת. לדוגמה, במקום רק לדווח על ניצחון בתיק, התמקד בהשפעה הרחבה יותר של הפסיקה (האם היא יוצרת תקדים? משפיעה על תעשייה שלמה? משנה את חייהם של אנשים רבים?).

בעבודת פרו בונו, הדגש את הסיפור האנושי מאחורי המקרה, את הפתרון שהוצע לבעיה חברתית או את ההשפעה על קהילה מסוימת. בכנס מקצועי, התמקד בחידושים משפטיים, בפתרונות לבעיות בוערות בתעשייה, או בדיון סביב קונפליקט משפטי משמעותי.

 עקרונות חדשותיים ויישומם באירועים משפטיים

עקרון חדשותי תיאור יישום באירוע משפטי
השפעה ככל שהחדשות משפיעות על קהל רחב יותר, כך גדל העניין התקשורתי. תיקי מפתח המשפיעים על תקדימים משפטיים, חקיקה חדשה עם השלכות רחבות על הציבור או תעשייה, פסקי דין המשנים מדיניות ציבורית.
קרבה מידע ואירועים מקומיים הם חדשותיים יותר מכיוון שהם משפיעים על הקהילה הקרובה. תיקים המשפיעים על קהילה מקומית (למשל, תביעה סביבתית), פעילות פרו בונו בקהילה, ייעוץ משפטי חינם לתושבים מקומיים.
עיתוי מידע ואירועים מיידיים ועכשוויים הם חדשותיים. פרשנות מהירה על פסיקות בית משפט חדשות, חקיקה שעברה לאחרונה, או אירועים משפטיים מתפתחים (למשל, חקירה פלילית מתוקשרת).
בולטות אירועים והודעות הכוללים דמויות בעלות פרופיל גבוה נוטים יותר לייצר סיקור תקשורתי. ייצוג אישים ציבוריים, חברות גדולות, או מעורבות עורכי דין בכירים ומוכרים בתיקים משמעותיים.
קונפליקט סיפורים הכוללים סוג כלשהו של קונפליקט הם חדשותיים. תיקים משפטיים שנויים במחלוקת, סכסוכים משפטיים בין גופים גדולים, דיונים ציבוריים על רפורמות משפטיות.
עניין אנושי סיפורים המדברים על החוויה האנושית, צמיחה אישית, או מעשי חסד. סיפורים אישיים מאחורי תיקי פרו בונו, סיוע משפטי לקורבנות עוול, סיפורי שיקום משפטיים.
חידוש/מוזרות מצבים חריגים או בלתי צפויים. תיקים משפטיים עם נסיבות חריגות, פסיקות תקדימיות ובלתי צפויות, שימוש בטכנולוגיות משפטיות חדשניות.
פתרונות חקירה והסבר כיצד אנשים מנסים לפתור בעיות נפוצות. הצגת פתרונות משפטיים לבעיות חברתיות או כלכליות נפוצות, תרומת המשרד לגיבוש מדיניות חדשה, סדנאות משפטיות המציעות פתרונות מעשיים.

 

סוגי אירועים אסטרטגיים למשיכת עניין תקשורתי

משרדי עורכי דין יכולים למנף מגוון רחב של אירועים כדי למשוך עניין תקשורתי, וזאת תוך התאמה לעקרונות החדשותיות והקפדה על כללי האתיקה.

אירועי מנהיגות מחשבתית וכנסים מקצועיים

אירועים אלו ממצבים את עורכי הדין כמומחים ומובילי דעה בתחומם, ובכך בונים את סמכותם ואמונם בקרב הציבור והתקשורת. הם כוללים:

  • פרסום מאמרים וחוות דעת:

    עורכי דין יכולים לפרסם מאמרים, בלוגים ומאמרי דעה בפרסומים בתעשייה או באתר האינטרנט של המשרד. תוכן זה מסייע לבסס סמכות ולמשוך לקוחות פוטנציאליים.

  • השתתפות בכנסים ואירועי תעשייה:

    הצטרפות לאירועי תעשייה ואיגודים משפטיים, ושיתוף מנהיגות מחשבתית ומומחיות בכנסים.

  • סמינרים ו-ובינרים:

    אירוח סמינרים מקוונים (ובינרים) או פיזיים ופודקאסטים בנושאים משפטיים. ובינרים מציעים הזדמנות ייחודית לעורכי דין לדבר ולקיים אינטראקציה עם מספר רב של לקוחות קיימים ופוטנציאליים בזמן אמת, ללא קשר למיקומם הפיזי.

  • פאנלים והרצאות:

    השתתפות בפאנלים מקצועיים ומתן הרצאות כמומחים בתחומם.

פעילויות אלו חדשותיות מכיוון שהן מבססות סמכות ואמון וממצבות את המשרד כמוביל בתעשייה. הן מספקות תובנות על אתגרים משפטיים עכשוויים ושינויים בשוק. ובינרים, לדוגמה, יכולים להגביר את המודעות למותג ולבסס מנהיגות מחשבתית באמצעות תוכן בעל ערך. דוגמאות כוללות כנסים בינלאומיים כמו Media Law International's Global Conference, כנסים בנושאי סכסוכים פיננסיים, ניהול תקשורת בתביעות עבודה, בוררות בינלאומית, ליטיגציה ריבונית ותביעות ייצוגיות. סמינרים בנושאי דיסאינפורמציה, השפעת AI על עיתונאות או דיני חדלות פירעון בתקשורת גם הם מושכים עניין.

גישה יעילה ואתית ליחסי ציבור עבור משרדי עורכי דין כרוכה בטיפוח מודל "מומחה כמקור". אסטרטגיה זו ממקמת עורכי דין בודדים והמשרד כולו כקולות סמכותיים בתחומי המשפט הספציפיים שלהם באמצעות יוזמות עקביות של מנהיגות מחשבתית.

נתונים מצביעים על כך שחלק ניכר מהעיתונאים משתמשים באופן פעיל בפלטפורמות, כולל מדיה חברתית, כדי לזהות וליצור קשר עם מומחים ומרואיינים, והם מעריכים פניות המציעות נתונים מועילים ומקורות אמינים. על ידי ייצור שיטתי של תוכן איכותי ורלוונטי – כגון מאמרים, פוסטים בבלוג ומאמרי דעה – והצעת פרשנות מומחים בזמן על התפתחויות משפטיות, עורכי דין יכולים לעבור מ"פיצ'ינג" סיפורים לתקשורת ללהפוך למקורות מבוקשים על ידי עיתונאים. הדבר כרוך בהגדרת נישה ספציפית של מומחיות, שמירה על נוכחות מקוונת חזקה, פנייה יזומה עם תובנות בעלות ערך לכתבים רלוונטיים, וכתיבת מאמרי אורח לפרסומים משפטיים ועסקיים. גישה כזו יוצרת צינור יחסי ציבור בר-קיימא ובעל אמינות גבוהה.

אסטרטגיה זו מתיישבת באופן מושלם עם המנדט האתי של יחסי ציבור משפטיים ל"יידע, לא לתמרן", שכן היא ממקמת את המשרד כמקור אמין ואובייקטיבי של מומחיות לטובת הציבור, ולא רק כמקדם שירותיו שלו. הדבר מטפח אמון לטווח ארוך ומשפר באופן אורגני את המוניטין של המשרד הן בקהילה המשפטית והן בזירה הציבורית הרחבה יותר.

מעורבות קהילתית ועבודת פרו בונו

פעילויות המדגימות את מחויבות המשרד לקהילה ולצדק חברתי הן בעלות ערך רב למשיכת עניין תקשורתי. הן כוללות:

  • חסויות לאירועים מקומיים:

    מתן חסות למרוצי צדקה מקומיים, אירועי בית ספר או פסטיבלים קהילתיים.

  • עבודת פרו בונו:

    מתן שירותים משפטיים בחינם לנזקקים. עבודת פרו בונו היא אחת הדרכים היעילות ביותר להראות מחויבות, והיא מובילה לעיתים קרובות לנאמנות מוגברת למותג ולהפניות.

  • סדנאות ו-ובינרים חינם:

    עריכת סדנאות ו-ובינרים חינם עם מפגשי שאלות ותשובות כדי לחנך ולעזור לקהילה בעניינים דחופים.

  • נוכחות באירועי קהילה:

    הקמת דוכנים בירידים ובפסטיבלים מקומיים או נוכחות כללית.

  • שותפויות עם עמותות:

    שיתוף פעולה עם עמותות וארגונים ללא מטרות רווח.

פעילויות אלו חדשותיות מכיוון שהן בונות אמון וממצבות את המשרד כגורם המעורב ברווחת הקהילה. הן מדגימות מסירות לאחריות חברתית ומתחברות לערכי חדשות כמו "עניין אנושי" ו"השפעה". הן גם משפרות את המוניטין של המשרד ומסייעות בגיוס עובדים. דוגמאות בולטות הן ארגון ProJourn, המשתף פעולה עם משרדי עורכי דין כדי לספק תמיכה משפטית פרו בונו לעיתונאים וארגוני חדשות, מה שמוביל לסיפורי השפעה על עיתונות חוקרת. ארגון LSC בארה"ב אף המליץ על השקת קמפיין יחסי ציבור בנושא חשיבות הפרו בונו.

עבודת פרו בונו מייצגת אסטרטגיית יחסי ציבור חזקה במיוחד עבור משרדי עורכי דין, המציעה תועלת כפולה: היא מתיישבת באופן מהותי עם היסודות האתיים של המקצוע המשפטי ובו-זמנית משמשת כמחולל רב עוצמה של תפיסה ציבורית חיובית. מתן שירותים משפטיים בחינם לנזקקים לא רק מדגים את מחויבותו העמוקה של משרד לאחריות חברתית ולצדק, אלא גם משפר באופן משמעותי את המוניטין הכללי שלו.

גישה זו מגלמת ישירות את העיקרון לפיו יחסי ציבור לעולם אינם צריכים לגבור על החובות האתיות של המקצוע המשפטי, ועליהם לשאוף בראש ובראשונה ליידע ולא לתמרן. אופיים של תיקי פרו בונו כולל לעיתים קרובות סיפורים אנושיים מרתקים וטיפול בבעיות חברתיות קריטיות, מה שהופך אותם לחדשותיים מטבעם. לדוגמה, יוזמות כמו ProJourn, המקשרות משרדי עורכי דין עם עיתונאים וארגוני חדשות לצורך תמיכה משפטית פרו בונו, הניבו בהצלחה "סיפורי השפעה" המושכים תשומת לב תקשורתית משמעותית לעיתונות חוקרת ולתרומותיה הרחבות יותר לחברה.

הדבר יוצר מעגל חיובי: על ידי עיסוק בפרקטיקות אתיות התורמות לטובת הציבור, משרדי עורכי דין מייצרים נרטיבים אותנטיים ומשכנעים המהדהדים עמוקות עם ערכים עיתונאיים כמו עניין אנושי, השפעה ופתרונות. זה מוביל לסיקור תקשורתי חיובי שהוא גם אמין וגם משפיע, בונה אמון אמיתי ומחזק את המוניטין של המשרד באופן שפרסום מסורתי אינו יכול להשיג.

 ניהול משברים ותקשורת במקרים רגישים

ניהול אסטרטגי של מוניטין המשרד במהלך משברים הוא פן קריטי ביחסי ציבור משפטיים. משברים אלו יכולים לכלול תיקים בעלי פרופיל גבוה, האשמות ברשלנות מקצועית או שערוריות ציבוריות. צוותי יחסי ציבור נדרשים ליצור אסטרטגיות תקשורת לשליטה בנרטיב, ניהול תפיסת הציבור וצמצום נזקי מוניטין.

משברים הם מטבעם מונעי קונפליקט ובעלי השפעה רבה, מה שהופך אותם לחדשותיים ביותר. התקשורת מסקרת משפטים ותיקים בעלי פרופיל גבוה, ותפיסת הציבור יכולה להשפיע על תוצאות משפטיות.

אתגרים מרכזיים בניהול משברים משפטיים:

  • איזון בין שקיפות לחיסיון:

    משרדי עורכי דין חייבים לתקשר בפתיחות תוך הגנה על חיסיון לקוחות. צוותי יחסי ציבור חייבים לעבוד עם יועצים משפטיים כדי להבטיח עמידה בכללים.

  • ניהול מידע שגוי:

    נרטיבים שקריים עלולים לפגוע באמינות. משרדים צריכים לתקן אי-דיוקים במהירות ולשמור על יחסים חזקים עם התקשורת.

  • הימנעות מעיכובים בתגובה למשבר:

    תגובות איטיות עלולות להחמיר משברים.

שיטות עבודה מומלצות:

  • תכנון מוקדם למשבר:

    פיתוח מדריך תגובה למשבר, הכולל מסרים מרכזיים, דוברים מוגדרים ופרוטוקולים לטיפול מקצועי במשברים.

  • הכשרת חברי צוות מפתח:

    אימון עורכי דין לטיפול בתקשורת וניטור מגמות מקוונות לזיהוי סיכונים מוקדם.

  • ניטור תקשורתי:

    שימוש בכלי ניטור תקשורתי 24/7 (כמו Google Alerts, Meltwater) וכלים להאזנה חברתית (כמו Hootsuite, Brandwatch) חיוני לזיהוי דפוסים ומגמות ולתגובה מהירה לשריפות בוערות.

  • תקשורת עקבית ומדויקת:

    מתן עדכונים עובדתיים והבטחה שכל ההצהרות תואמות חובות משפטיות. שימוש בערוצים רשמיים כמו אתר האינטרנט של המשרד ולינקדאין לעדכונים.

בעוד שניהול משברים ביחסי ציבור כלליים מתמקד לרוב בצמצום נזקי מוניטין באמצעות טקטיקות תקשורתיות שונות, עבור משרדי עורכי דין, הכרח זה מקבל אופי מובחן ומחמיר יותר. המטרה משתנה מ"בקרת נזקים" גרידא – שעלולה לעיתים לרמוז על מידה של מניפולציה נרטיבית – ל"ניהול נרטיב אחראי".

אסטרטגיות יחסי ציבור במצב משבר חייבות להימנע בקפדנות מעיוות עובדות, סילוף סיפורים או הצגת מידע חלקי באופן שעלול לפגוע בהליך המשפטי או בחובות האתיות של המשרד. ההנחיות האתיות לדיווח תקשורתי בישראל, לדוגמה, קובעות במפורש כי "לא תהיה כל התבטאות של כוונה נראית לעין להשפיע על תוצאות המשפט" בעת דיווח על הליכים פליליים.

משמעות הדבר היא שכל הצהרה פומבית שפורסמה במהלך משבר חייבת להיות מדויקת מבחינה עובדתית, לדבוק בקפדנות בסודיות הלקוח, ולהימנע מכל הערה שעלולה לפגוע בהליכים משפטיים מתמשכים, גם כאשר העובדות אינן נוחות למשרד או ללקוחו. השגת איזון עדין זה דורשת שיתוף פעולה מוחלט ומתמשך בין צוותי יחסי הציבור לבין הייעוץ המשפטי, תוך הבטחה כי יושרה משפטית והחתירה לצדק יישארו מעל לכל רווח מוניטין לטווח קצר.

אבני דרך של המשרד

אירועים המצביעים על צמיחה, הצלחה ומומחיות של המשרד הם בעלי פוטנציאל חדשותי גבוה. הם כוללים:

  • מיזוגים, רכישות והתרחבות:

    שיתוף אבני דרך של המשרד כמו מיזוגים, רכישות והתרחבות. מיזוגים יכולים להוביל לנתח שוק גדול יותר, טביעת רגל גיאוגרפית רחבה יותר ומוניטין משופר.

  • צירוף שותפים חדשים וגיוסים בכירים:

    הודעה על הצטרפות עורכי דין בכירים או שותפים חדשים.

  • זכיות בפרסים והכרה בתעשייה:

    פרסום הודעות לעיתונות על זכיות בפרסים או קבלת הכרה על מצוינות בתחום. פרסים מספקים אימות מצד שלישי, שהוא אמין יותר מקידום עצמי.

  • הדגשת הצלחות בתיקים משפטיים:

    הדגשת תיקים ופסקי דין מוצלחים.

אבני דרך אלו חדשותיות מכיוון שהן מדגימות צמיחה, הצלחה ומומחיות. פרסים מספקים אימות מצד שלישי, שהוא אמין יותר מקידום עצמי. הצלחות בתיקים מראות יכולת והשפעה. מיזוגים ורכישות יכולים להרחיב את טביעת הרגל הגיאוגרפית ולשפר את המוניטין.

טקטיקות קידום:

  • הודעות לעיתונות: הפצה של הודעות לעיתונות עבור עדכונים משמעותיים.
  • שיווק במייל: יישום אסטרטגיית שיווק במייל לרשת הקשרים הקיימת של המשרד, המהווה מקור פורה להפניות.
  • שיתוף בלינקדאין: שיתוף החדשות בלינקדאין, תוך עידוד עורכי הדין במשרד לשתף את העדכונים ברשתות האישיות שלהם.
  • יידוע כלי תקשורת מקצועיים (trade media): פנייה לכלי תקשורת המתמחים בתחום המשפטי או התעשייתי הרלוונטי.

דוגמאות להצלחות ישראליות:

משרדי עורכי דין ישראליים כמו ארנון, תדמור-לוי והרצוג פוקס נאמן זוכים להכרה במדריכים משפטיים בינלאומיים וישראליים. משרד BCLP דורג ב-Legally Israel 100 וקיבל פרסים. מקרי מבחן של Westwind Communications מראים כיצד סיקור תקשורתי הוביל להצלחות בתיקים, כמו במקרה של זוג שזכה בפיצוי לאחר חשיפה תקשורתית על סירוב חברת ביטוח לשלם.

עבור משרדי עורכי דין, הישגים כמו פרסים יוקרתיים, דירוגים גבוהים במדריכים משפטיים וניצחונות משמעותיים בתיקים, במיוחד כאשר הם מסוקרים על ידי תקשורת עצמאית, משמשים כ"מכפיל אמינות" רב עוצמה.

בעוד שמשרדים יכולים בהחלט לקדם את הצלחותיהם באופן עצמאי, אישור חיצוני מצד גורמים בעלי מוניטין נושא משקל והשפעה גדולים בהרבה מכל הצהרה עצמית על מצוינות. אימות חיצוני זה הוא אבן יסוד ביחסי ציבור משפטיים יעילים, התורם ישירות למוניטין משופר ולהכרה נרחבת בתעשייה המשפטית.

התקשורת נוטה יותר לסקר סוגים אלה של סיפורים מכיוון שהם מייצגים הישגים הניתנים לאימות אובייקטיבי, ומתיישבים עם עקרונות עיתונאיים בסיסיים של דיווח עובדתי ובולטות. מינוף יעיל של אבני דרך אלו הופך הצלחה פנימית לאמינות חיצונית, המדגימה ללקוחות פוטנציאליים ולעמיתים כי המומחיות וההישגים של המשרד זוכים להכרה וכבוד באופן עצמאי.

סוגי אירועים מומלצים ליחסי ציבור משפטיים ופוטנציאל המשיכה התקשורתית שלהם

סוג אירוע דוגמאות ספציפיות פוטנציאל משיכה תקשורתית (קישור לעקרונות חדשותיות)
מנהיגות מחשבתית וכנסים מקצועיים ובינרים, סמינרים, פאנלים, פרסום מאמרים בכתבי עת מקצועיים. בולטות: ממצבים עורכי דין כמומחים מובילים.

עיתוי: מתן פרשנות על התפתחויות משפטיות אקטואליות.

פתרונות: הצגת פתרונות משפטיים לבעיות בוערות בתעשייה.

מעורבות קהילתית ועבודת פרו בונו סיוע משפטי חינם לנזקקים, חסות לאירועי צדקה מקומיים, סדנאות משפטיות לקהל הרחב. עניין אנושי: סיפורים אישיים מרגשים של לקוחות.

השפעה: פתרון בעיות חברתיות משמעותיות.

פתרונות: הצגת דרכים מעשיות לסייע לקהילה.

ניהול משברים ותקשורת במקרים רגישים תגובה מתוכננת לשערוריות ציבוריות, ניהול תקשורת בתיקים בעלי פרופיל גבוה, תיקון מידע שגוי. קונפליקט: משברים הם מטבעם חדשותיים ויוצרים דרמה.

השפעה: השלכות רחבות על מוניטין המשרד והציבור.

עיתוי: דרישה לתגובה מהירה ורלוונטית.

אבני דרך של המשרד מיזוגים ורכישות, צירוף שותפים חדשים, זכיות בפרסים, הצלחות בתיקים משפטיים משמעותיים. בולטות: מדגימים צמיחה והכרה מקצועית.

השפעה: שינויים במבנה המשרד או תוצאות תיקים המשפיעים על התעשייה או הציבור.

 

אסטרטגיות יחסי ציבור אפקטיביות לאירועים אלו

יישום אסטרטגיות יחסי ציבור אפקטיביות דורש גישה מחושבת הכוללת בניית קשרים, הכנה יסודית וניצול פלטפורמות דיגיטליות.

 

בניית קשרי עיתונאים ופנייה ממוקדת

אחד המרכיבים החשובים ביותר ביחסי ציבור מוצלחים הוא פיתוח קשרים משמעותיים עם עיתונאים. בניית יחסים אלו לוקחת זמן ואין למהר. יש ליצור קשר עם עיתונאים באירועי תעשייה, במדיה חברתית ובאמצעות הרשת האישית.

הבנת העיתונאי:

לפני פנייה, חשוב להכיר את תחום הסיקור של העיתונאי (ה"ביט" שלו), את המאמרים שכתב בעבר, ואת סגנון התקשורת המועדף עליו (טלפון, מייל קצר). יש להתאים את הפיצ'ינג לסגנונו ולהראות הבנה של קהל היעד שלו.

פיצ'ינג ממוקד:

  • היו תמציתיים וספציפיים:

    עיתונאים מקבלים מאות מיילים ושיחות ביום. הסיפור שלכם חייב להתבלט. היו ספציפיים ותמציתיים כדי להראות שאינכם מבזבזים את זמנם.

  • אל תמכרו דבר:

    כשאתם מספקים לתקשורת חדשות או משאב מידע, אינכם מוכרים את שירותי המשרד. אל תשלחו ברושורים או חומרי שיווק. במקום זאת, עסקו בשיחה משמעותית שתעזור להם לספר את הסיפור שלכם או להפוך אתכם למקור מידע מועדף.

  • אחד מספיק:

    לעולם אל תשלחו את המייל שלכם ליותר מאדם אחד בכל פעם. פנו רק לאדם אחד בכלי תקשורת מסוים, שכן עיתונאים לרוב עובדים יחד ויעבירו מידע רלוונטי.

  • שורה הנושא היא הכל:

    שורת הנושא היא הדבר הראשון שנקרא. השתמשו בכותרת קליטה של ההודעה לעיתונות במקום בכותרת גנרית כמו "הודעה לעיתונות של המשרד".

  • הבינו זמני תגובה ודדליינים: הימנעו מפנייה לעיתונאים בזמני דדליין, שכן זה רק יוסיף לעומס שלהם ויפגע בסיכוי לתגובה. היו זמינים ומהירים בתגובה לבקשות.
  • אל תגרמו לעיתונאים לעבוד קשה מדי: היו ישירים וברורים. אל תגרמו לעיתונאי לחפש מידע.
  • פיצ'ינג במייל: התחילו בהקדמה אישית, ציינו מאמר רלוונטי שכתבו, והציעו זווית רלוונטית ועדכנית לנושא משפטי. היו תמציתיים (3-4 פסקאות קצרות) וכללו את כל פרטי הקשר. הימנעו מצירוף קבצים במייל הראשון, שכן הם עלולים להיחסם על ידי מסנני ספאם.

יחסי ציבור יעילים עבור משרדי עורכי דין בנוף התקשורתי העכשווי עברו שינוי מהותי מגישת תקשורת המונים לגישה המבוססת על יחסים ומונעת ערך. אין עוד די בשידור הודעות לעיתונות גנריות לרשימה רחבה של אנשי קשר בתקשורת. במקום זאת, ההצלחה תלויה בטיפוח יחסים עמוקים, אישיים ומשמעותיים עם עיתונאים ספציפיים המסקרים תחומים משפטיים או תעשייתיים רלוונטיים. הדבר מחייב מחקר מקדים משמעותי על עבודתם של העיתונאים והבנה של קהל היעד שלהם. הצעות לכתבות חייבות להיות מותאמות אישית ביותר, להדגים הבנה של צרכי העיתונאי ולהציע מידע שימושי ועדכני המשרת את קהל הקוראים שלהם, במקום רק לקדם את שירותי המשרד. גישה אסטרטגית זו ממקמת את עורך הדין לא רק כמושא לסיפור, אלא כמומחה מהימן ומקור מידע אמין. על ידי טיפוח יחסים ארוכי טווח אלה, הבנויים על כבוד הדדי ומתן ערך, משרדי עורכי דין יכולים להשיג סיקור תקשורתי עקבי, אמין ומשפיע יותר, תוך ניווט בגבולות האתיים המובנים על ידי בניית אמון והפחתת פרשנות שגויה.

הכנת עורכי דין לממשק עם התקשורת (אימון תקשורתי)

הכרחי שעורכי דין המתכננים לדבר עם עיתונאים יעברו אימון תקשורתי מקיף. "לאלתר" (wing it) זה לא מקצועי ועלול לפעול לרעתם. אימון תקשורתי הוא כלי חיוני לניהול סיכונים אתיים ומוניטיניים.

ארבעת ה-P's של אימון תקשורתי:

  • הכנה (Preparation): הבנה מעמיקה של הנושא, המסרים המרכזיים והקהל.
  • תרגול (Practice): ביצוע סימולציות ראיונות ותרגול מסרים.
  • תכנון (Planning): הגדרת יעדים לראיון, זיהוי נקודות דיבור מרכזיות ותכנון תגובות לשאלות קשות.
  • ביצוע (Performance): יישום המיומנויות שנרכשו בביטחון ובמקצועיות.

מיומנויות נרכשות:

אימון תקשורתי מלמד כיצד לנהל ראיון, כיצד להופיע בטלוויזיה, כיצד לתקשר מסר באופן משכנע, וכיצד להתגבר על חסמים פיזיים ומילוליים לתקשורת אפקטיבית.

תדריך מקיף:

יש להכין תדריך קצר לעורך הדין המתראיין, שיכלול ביוגרפיה של העיתונאי, מאמרים שכתב לאחרונה, מטרת הפגישה, מסרים מרכזיים שיש להעביר, ונושאים "אסורים" (no-go topics) שיש להימנע מהם. תדריך זה מסייע למנוע חשיפה מקרית של מידע חסוי או הערות העלולות לפגוע בתיק.

עבור משרדי עורכי דין, אימון תקשורתי לעורכי דין חורג משיפור מיומנויות תקשורת גרידא; הוא מתפקד ככלי קריטי לניהול סיכונים אתיים ומוניטיניים. המורכבויות הטבועות ביחסי ציבור משפטיים, כולל הפוטנציאל לעיוות עובדות בשוגג או פגיעה במשפטים מתמשכים, מחייבות רמה גבוהה של מוכנות. אימון תקשורתי מקיף, הכולל הכנה, תרגול, תכנון וביצוע קפדניים, נחשב אפוא חיוני לכל עורך דין המקיים אינטראקציה עם העיתונות.

אימון זה מצייד עורכי דין למסור מסרים שהם לא רק ברורים ומשכנעים, אלא גם מדויקים מבחינה עובדתית, אתיים ותואמים באופן מלא לחובות משפטיות ומקצועיות. מרכיב מרכזי בהכנה זו כרוך במתן תדריך מפורט לעורכי הדין לפני כל התקשרות תקשורתית.

תדריך זה צריך לכלול את הביוגרפיה של העיתונאי, מטרת הראיון, מסרים מרכזיים שיש להעביר, ובאופן קריטי, "נושאים אסורים" שיש להימנע מהם בתוקף כדי למנוע חשיפה מקרית של מידע חסוי או הערות שעלולות לפגוע בתיק. גישה פרואקטיבית ושיטתית זו להתקשרות תקשורתית תומכת ישירות בצו האתי לשמור על הצדק ולשמור על כבוד המקצוע המשפטי, והופכת התחייבויות פוטנציאליות לאינטראקציות מבוקרות, מקצועיות ומועילות בסופו של דבר.

ניצול פלטפורמות דיגיטליות (אתר אינטרנט, מדיה חברתית, בלוגים)

נוכחות דיגיטלית חזקה ופעילה משמשת כנכס כפול למשרדי עורכי דין: היא פועלת כמגן פרואקטיבי למוניטין שלהם ומתפקדת כמרכז דינמי למנהיגות מחשבתית. נוכחות דיגיטלית של משרד עורכי דין היא אבן יסוד ליחסי ציבור מודרניים. ניהול אתר האינטרנט של המשרד, חשבונות המדיה החברתית וביקורות מקוונות מבטיח מיתוג עקבי ומעורבות עם לקוחות פוטנציאליים.

אתר אינטרנט:

אתר האינטרנט של המשרד הוא הבסיס לאסטרטגיית יחסי הציבור, המציג את המומחיות והערכים של המשרד באמצעות תוכן איכותי.

מדיה חברתית:

  • תפקיד מרכזי: למדיה חברתית תפקיד מרכזי בעיצוב דעת הקהל.
  • מעורבות ומומחיות: שימוש בפלטפורמות כמו לינקדאין, טוויטר ויוטיוב כדי לשתף פרשנות על חדשות משפטיות, לבנות קהילה מקוונת ולקיים אינטראקציה עם עמיתים ולקוחות פוטנציאליים.
  • שיתוף פעילות קהילתית: פרסום תמונות מאירועים, הדגשת עדויות לקוחות או סיכום סדנאות בפייסבוק, לינקדאין ואינסטגרם.
  • חיבור לעיתונאים: כמעט מחצית מהעיתונאים משתמשים במדיה חברתית כדי להתחבר למומחים או למרואיינים.

בלוגים ותוכן:

  • ביסוס סמכות: אסטרטגיית תוכן חזקה עוזרת למשרדי עורכי דין לבסס סמכות ולמשוך לקוחות פוטנציאליים.
  • פרסום מאמרים: פרסום מאמרים בבלוג המשרד או באתרי משפט חיצוניים.
  • ניצול תוכן קיים: עורכי דין יכולים לעיתים קרובות למחזר תוכן קיים (כמו מצגות, התראות ללקוחות, מקרי מבחן או פוסטים בבלוג) למטרות יחסי ציבור שונות, ובכך למקסם את ההשקעה בתוכן.

ביקורות מקוונות:

ניהול ביקורות מקוונות הוא חלק בלתי נפרד מניהול המוניטין הדיגיטלי של המשרד.

נוכחות דיגיטלית חזקה ופעילה מעניקה למשרדי עורכי דין את היכולת לעצב באופן יזום את הנרטיב שלהם ולבסס את עצמם כמובילי דעה, במקום להגיב רק לסיקור תקשורתי חיצוני. פלטפורמות דיגיטליות מספקות ערוצים ישירים וניתנים לשליטה לתקשורת מומחיות, שיתוף ערכי המשרד ומעורבות עם הציבור, ובכך בונות ביעילות "מגן מוניטין". הדבר מאפשר למשרדים להפיץ תוכן בעל ערך, תואם אתית ו"נרכש" (earned media), לטפח יחסים ישירים עם קהל היעד שלהם ולבסס את סמכותם. מעורבות דיגיטלית יזומה זו חיונית לניהול תפיסת הציבור בעידן הדיגיטלי המהיר והמקושר, ומבטיחה שמידע בעל ערך ותואם אתית יגיע לקהל היעד ביעילות.

 

סיכום והמלצות ליישום

 מסקנות מרכזיות

הניתוח מצביע על מספר מסקנות מרכזיות בנוגע ליחסי ציבור למשרדי עורכי דין:

  • ייחודיות יחסי ציבור משפטיים:

    יחסי ציבור למשרדי עורכי דין נבדלים מיחסי ציבור כלליים, והם כפופים למגבלות אתיות ורגולטוריות מחמירות, במיוחד בישראל (שקיפות, חיסיון, הימנעות מהטיית דעת קהל).

  • חדשותיות מונעת על ידי אינטרס ציבורי:

    חדשותיות נקבעת על ידי השפעה ציבורית, עיתוי ורלוונטיות, ולא רק על ידי קידום המשרד עצמו. הצלחה תקשורתית אמיתית נובעת מיכולת המשרד להציג את פעילותו כבעלת ערך לציבור הרחב.

  • אירועים אסטרטגיים:

    אירועים כמו מנהיגות מחשבתית (סמינרים, ובינרים), מעורבות קהילתית ועבודת פרו בונו, ואבני דרך של המשרד (מיזוגים, פרסים, הצלחות בתיקים) מציעים הזדמנויות יחסי ציבור אתיות ויעילות.

  • ניהול משברים:

    ניהול משברים הוא פונקציה קריטית ביחסי ציבור משפטיים, הדורשת תכנון מוקדם ותקשורת קפדנית ותואמת חוק, תוך איזון עדין בין שקיפות לשמירה על חיסיון ויושרת ההליך המשפטי.

  • מערכות יחסים ומוכנות: יחסי ציבור אפקטיביים מסתמכים על בניית קשרים חזקים עם עיתונאים, עורכי דין שעברו אימון תקשורתי, ונוכחות דיגיטלית חזקה ופרואקטיבית.

המלצות ליישום

על בסיס המסקנות שהוצגו, מומלץ למשרדי עורכי דין ליישם את ההמלצות הבאות כדי למקסם את מאמצי יחסי הציבור שלהם:

  • הגדרת יעדים ברורים:

    קביעת יעדי יחסי ציבור ברורים ומדידים המותאמים למטרות העסקיות של המשרד, תוך התחשבות במגבלות האתיות.

  • פיתוח מדיניות תקשורת כתובה:

    יצירת מדיניות תקשורת משרדית כתובה המגדירה את המסרים, הדוברים והפרוטוקולים לטיפול בתקשורת בכל מצב, כולל משבר.

  • השקעה באימון תקשורתי:

    הבטחת הכשרה מקיפה לעורכי הדין בממשק עם התקשורת, תוך התמקדות באתיקה, מסרים ממוקדים וניהול ראיונות. הכשרה זו תצמצם סיכונים אתיים ותחזק את המוניטין.

  • בניית קשרי עיתונאים ארוכי טווח:

    פיתוח מערכות יחסים אישיות ומעמיקות עם עיתונאים רלוונטיים, תוך הבנת תחומי הסיקור שלהם וצרכיהם. גישה זו תהפוך את עורכי הדין למקורות מידע מבוקשים.

  • מינוף פלטפורמות דיגיטליות:

    ניצול אתר האינטרנט של המשרד, בלוגים ופלטפורמות מדיה חברתית (במיוחד לינקדאין) להפצת תוכן מנהיגותי, שיתוף סיפורי הצלחה וניהול מוניטין מקוון. נוכחות דיגיטלית חזקה היא מגן מוניטיני ומרכז ידע.

  • התמקדות בערך ציבורי:

    זיהוי וקידום אירועים וסיפורים המציעים ערך אמיתי לציבור, ולא רק מקדמים את המשרד. סיפורים אלו, כמו עבודת פרו בונו, נוטים יותר למשוך סיקור תקשורתי אמין.

  • שיתוף פעולה הדוק עם יועצים משפטיים:

    במיוחד במצבי משבר, צוותי יחסי ציבור חייבים לעבוד בשיתוף פעולה הדוק עם יועצים משפטיים כדי להבטיח עמידה מלאה בחיסיון לקוחות ובכללי האתיקה, ולהימנע מכל פעולה העלולה לפגוע בהליך המשפטי.

  • ניטור והתאמה:

    ניטור קבוע של אזכורים תקשורתיים ושיח מקוון, והתאמת אסטרטגיות יחסי הציבור בהתאם ללקחים הנלמדים ולשינויים בסביבה התקשורתית.

הנחיות אתיות מרכזיות של לשכת עורכי הדין בישראל ליחסי ציבור

עקרון אתי תיאור השלכה על יחסי ציבור משפטיים
שמירה על כבוד המקצוע עורך דין ישמור על כבוד מקצוע עריכת הדין ויימנע מכל דבר העלול לפגוע בו. מחייב הימנעות מסנסציוניות, מסחריות יתר או כל פעילות המפחיתה מכבוד המקצוע. דגש על תוכן מקצועי ואינפורמטיבי.
הסדרת פרסומת פרסום מותר רק בהתאם לכללים שקבעה הלשכה, ובלבד שלא יטעה את הציבור או יפגע בו או בכבוד המקצוע. מגביל את סוגי הפרסום, גודלם ותוכנם (למשל, איסור על הצהרות שבח עצמיות, הגבלות על תמונות לקוחות).
איסור שידול לקוחות עורך דין לא ישדל, בעצמו או באמצעות אדם אחר, אדם כלשהו להשתמש בשירותיו המקצועיים. מחייב גישה פסיבית יותר בהשגת לקוחות חדשים דרך יחסי ציבור, תוך התמקדות בבניית מוניטין ואמון שימשכו לקוחות באופן טבעי.
חיסיון מקצועי עורך דין לא יגלה תקשורת או מסמך חסויים בין עורך דין ללקוח, אלא אם הלקוח ויתר על החיסיון. מגבלה קריטית על שיתוף פרטים מתיקים, במיוחד אלה שטרם הסתיימו. כל תקשורת חייבת לוודא עמידה מלאה בחיסיון.
הימנעות מהשפעה על הליכים משפטיים אין לפרסם מידע או להתבטא באופן שעלול להשפיע על תוצאות משפט. מחייב זהירות מירבית בתקשורת לגבי תיקים תלויים ועומדים. דגש על עובדות בלבד, ללא פרשנות או ניסיון להטות דעת קהל.
שיווק למתכננים פיננסים מציע הרבה מאוד הזדמנויות לצמיחה ומשיכת לקוחות

צוות המומחים שלנו

שהם לוי

ספיר לוי

נעם מעודה

ליעד שר

עדי טנדלר

לקוחות ממליצים

לפני שאתם עוזבים…

רוצים לדעת איך השגנו ללקוח שלנו כתבות בדה מרקר? צרו קשר לשמוע על מודל העבודה שלנו

לפני שאתם עוזבים… קבלו מאיתנו ללא עלות מדריך איך לשווק את העסק שלכם ברשת בשנת 2025