הרבה מאוד חברות ועסקים מתבלטים כיצד להשקיע את תקציב השיווק שלהם בשנת 2023.
שנה זו שמסתמנת בכלל כשנת מיתון, שבה הרבה מאוד עסקים דווקא מקטינים הוצאות, בשעה שככל הנראה כדאי בכלל לנקוט באסטרטגיה שהיא לעומתית – להגדיל את ההשקעות בשעה שכולם מקטינים.
אין ספק שכמות הפלטפורמות הולכת וגדלה (טיקטוק ואינסטגרם צברו תאוצה של ממש רק בתחילת הקורונה). בחירה בדרך אחת, מונעת מכם ללכת ולבחור באפיק אחר, שכן יש יתרונות גדולים להתמדה. כך או כך, עליכם
להגדיל את ההשקעות בשיווק כדי לאפשר לעסק שלכם להצליח הרבה יותר וחשוב שיהיה לכם את האומץ לעשות את זה.
נדגיש כי הדיון מדבר על רשתות חברתיות ויחסי ציבור שלא נוגע בהשקעה בפרסום (כלומר לא רכישת תוכן שיווקי בעיתונות וללא השקעה בקידום ממומן ברשתות חברתיות).
בחרתי לתת ערך למתלבטים: במה להשקיע בשיווק – יחסי ציבור או רשתות חברתיות?
(אחרי שהפוסט הקודם שהעליתי בעמוד הפייסבוק הפרטי שלי עסק בחשיבות ההשקעה בשיווק – https://bit.ly/43uTaaW )
הרשתות החברתיות ובמיוחד אלה שצברו תאוצה בשנים האחרונות כמו טיקטוק ואינסטגרם, התחילו לתגמל יותר ויותר יוצרי תוכן מתמידים. החשיפה בהם גם זולה מאוד ואז מרבית העסקים הקטנים במיוחד, סבורים שעדיף להם לייצר עוד ועוד תוכן דרכם וכך להתקדם. או לייצר תוכן באמצעות משרדי שיווק וקידום דיגיטלי, שמתמחים בתוכן אורגני באותן פלטפורמות.
אמנם, לא כולם הופכים למגה ויראליים, אבל גם אלפי עוקבים לעסק קטן הם ערך מאוד משמעותי ויכולת לתרגם אותו להכנסות ומכירות.
המצב הזה יצר "אינפלציה" של תוכן באותן רשתות חברתיות, שרובו די דומה בין רוב העסקים.
בודדים מצליחים להביא נושאים מקצועיים שאינם ממוחזרים ממישהו אחר.
ההבדלים בין אלה שצוברים הרבה עוקבים, הם בצורת ההצגה של התוכן, מי שמייצרים את הסרטונים הבידוריים יותר, מגיעים טוב יותר אל לב הקהל והעוקבים.
מה היתרונות של אותן רשתות חברתיות שבהן אנחנו נחשפים לאלפי ומאות אלפי עוקבים?
1. ערוצי תקשורת עצמאיים משלנו וחוסר תלות בכלי תקשורת חיצוניים – העמודים שלנו שייכים לרשת החברתית, אבל כל עוד אנחנו עומדים בכללים, יש לנו חופש פעולה מלא לדוור שם את המסרים שלנו.
2. היכולת לצבור עוקבים בצורה עקבית – אנחנו צוברים קהל של עוקבים שנהנה מהתכנים שלנו באופן שוטף.
3. שימוש בפלטפורמות אורגניות לשיווק עדין של מוצרים – אם יש בעיה כלשהי בשוק ולנו יש את הפתרון, אנחנו יכולים להציג את שניהם (הבעיה והפתרון שלנו).
אנשים שיזדקקו לסיוע שלנו, יפנו אלינו. למתלבטים האם להשקיע בזה, נאמר שאנשים אכן פונים ואלה גם הפניות הכי ממירות בעולם השיווק.
מה החסרונות של הפלטפורמות החברתיות?
1. כפופים לחוקי חשיפה משתנים (של הפלטפורמה) – למשל אינסטגרם וגם פייסבוק, כל הזמן משנות את מדיניות החשיפה של פוסטים, סטורי ורילס. בקיצור, אנחנו לא בעלי הבית, אלא רק אורחים.
2. נשארים קרובים מדי לקהל הבייס שלו ולאנשים בעלי מאפיינים דומים בלבד.
3. סיכוני סייבר ופריצה – למשל, ערוץ היוטיוב של הזמר סטטיק עם מיליוני עוקבים נפרץ לאחרונה. בהנחה שיפנה ליוטיוב ויחזיר לעצמו את הערוץ, מדובר בנזק של עשרות אלפי שקלים או לא יותר מכך.
עד כאן על הרשתות החברתיות.
וכעת נעבור להשוואה של עולם יחסי הציבור.
בעולם מקביל, שלכאורה נראה די מיושן, חי לו די בנחת כל השנים עולם יחסי הציבור.
דווקא נתחיל עם החסרונות של כלי יחסי הציבור בימנו, שדורש השקעה כספית מבעל העסק וגורר הרבה התלבטויות:
1. חסמי הכניסה גבוהים – כמומחית לא יראיינו כנראה את גברת כהן מחדרה. התקשורת תזמין לראיונות בולטים, את מי שמיתגו את עצמם כמומחים בעיני רבים. הרשתות החברתיות פתוחות לכולם ובחינם, מה שאי אפשר להגיד בהכרח על חשיפה בתקשורת.
2. עלות גבוהה – כל בעל עסק יכול לפנות לעיתונאים או ליצור איתם קשר כדי לקדם את עצמו, אכן. אבל יש יתרון מסוים בקשר רציף עם עיתונאי של איש יחסי ציבור.
3. לא יודעים איך תיראה הכתבה – בניגוד למה שרבים חושבים או דורשים, כשמדובר בכתבה עיתונאית, התוצר הסופי תלוי בהחלטת העיתונאי והמערכת. יש סיכון מסוים לכותרת שלילית שלא תיראה לבעל העסק. אבל ניהול נכון של איש מקצוע מפחית מאוד את הסיכונים.
מה היתרונות של יחסי ציבור?
יחסי ציבור היו קיימים עוד שנים ארוכות לפני שקמו הרשתות החברתיות. בפועל הם קיימים עוד משחר העיתונות, גם אם אז בימים אלה לא נוסדו כמקצוע. קרנם הלך והתחזק ככל שיותר ויותר עסקים הבינו שכדי להתקדם ולהגיע לקהלים, עליהם למתג את עצמם כמומחים.
1. הגעה לקהלי יעד גדולים וחדשים שלא תלויים בכמות העוקבים שלנו. למשל כתבה ב-YNET יכולה להגיע למאות אלפי אנשים (לפעמים זה היקף החשיפה של כל הפוסטים והסטורי שנעלה בכל הרשתות החברתיות בחיינו).
2. גוף חיצוני ונחשב מכיר בנו כמומחים. הצלחנו לעבור את חסמי הסינון שלו לעבר דפי האתר, הטלויזיה, הפודקאסט או הרדיו.
3. בולטות ו
מיתוג – קהל היעד שלנו מבין שכל אחד יכול להופיע בטיקטוק, אבל לא כל אחד יכול להתראיין כמומחה בדה מרקר או כלכליסט.
4.
אפשרויות לשלב בין פלטפורמות סושיאל חזקות לעיתונות – כשאנחנו מדוורים את ההופעות בתקשורת באמצעות הרשתות החברתיות, אנחנו מחזקים את בייס העוקבים שלנו. כשאנחנו בוחרים באסטרטגיה הזו, אנחנו מצליחים לבדל את עצמנו מול קהל העוקבים שלנו שכנראה מתעניין בתוכן (למשל השקעות נדל"ן) ועוקב גם אחר המתחרים. בסופו של דבר החשיבות הכי גדולה בהשקעות בשיווק היא בניית מותג, כלים שלובים בשיווק היא הדרך
לבנות מותג ולגרום לקהל שלכם להבין שיש לכם נוכחות עוצמתית במספר פלטפורמות במקביל.
5. נוכחות הכתבה בחיפושי גוגל (SEO) – כתבת פרופיל כמעט תמיד תופיע בעמוד הראשון בגוגל, כשלקוחות יחפשו אתכם, הם יחשפו לכתבה ויקראו אותה לפני החלטה.
אז במה כדאי להשקיע – רשתות חברתיות או יחסי ציבור?
א. חוסר זמן – כל בעל עסק יגיד שאין לו זמן לעשות גם וגם והוא מעדיף רשתות חברתיות. אבל… כשמתחילים כל אחת האפשרויות מתוודעים לתופעת הצרצרים (אף אחד לא מתעניין
בתוכן שלנו ואנחנו לא מתוגמלים על המאמצים).
ב. עלות כספית גבוהה – כשאין לעסק זמן הוא לוקח מנהל רשתות חברתיות, מנהל יחסי ציבור, או גם וגם (במידה והוא הולך להשקעות משמעותיות בשיווק בהמשך לפוסט הקודם –
https://bit.ly/43uTaaW ).
ג. הרבה מדי אנשים על הגדר – גם לפני שהתחלתי בסדרת הטורים הזאת, התלבטתי אם לכתוב אותה. תמיד היו תירוצים של לא לעשות דבר. למרות שיש לי כבר מוצרי תוכן רבים ומגוונים כמו פודקאסט –
https://spoti.fi/3mluEs5 החלטתי לאחר התלבטויות לצאת גם עם סדרת הטורים הזאת.
ד. אם העסק גדול ויש מקורות כספיים כדאי להשקיע בשניהם – בהמשך לפוסט הקודם
https://bit.ly/43uTaaW השקעה בשיווק היא בכלל השקעה בתשתיות של העסק, בדיוק כמו ששכרתם משרד, מזכירה, אחסון ענק ועוד. אסור לכם לראות אותה כבזבוז, אבל כן תצטרכו לדייק אותה כל הזמן, כשהיא לא תניב את התוצאות לאורך זמן.
יחסי ציבור או רשתות חברתיות – שירותי השיווק של הפינגווין יתאימו את עצמם לצרכים שלכם
לא משנה אם הגעתם למסקנה כי אתם מעדיפים למקד את החשיפה ברשתות החברתיות, או שאתם מעוניינים לייצר חשיפה בעיתונות באמצעות יחסי ציבור אפקטיביים. לסוכנות השיווק הפינגווין יש את כל הכלים והפתרונות בשבילכם.
אנחנו נלמד, נאפיין ונבין את הכוח והיתרונות של העסק שלכם, נוכל להתאים לכם פתרונות שונים ומתאימים לכם וגם שירותים כמו
מנהל שיווק במיקור חוץ.
פנו אלינו כדי שנוכל להבין את הצרכים של העסק שלכם והשאירו לנו פרטים בהודעת ווטסאפ או כאן למטה בחלונית השארת פרטים.